Jump to content

"ukurante" seilbåter, hvorfor er det nesten ikke slike i Norge


Enzo

Recommended Posts

Nei det er vel ikke akkurat mange altenativer til akkurat de båtene, derimot så er det jo alternativer i england til de mer kostbare Svenske båtene

Nettopp, og da er det jo vesentlig kortere til Orust, både kulturellt, språklig og geografisk. Den eneste grunnen til å dra over Nordsjøen måtte vel være at man evt. kunne få samme kvalitet til lavere pris. Hvordan ligger en engelsk "Halberrassy/Najad" i pris i forhold?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Nettopp, og da er det jo vesentlig kortere til Orust, både kulturellt, språklig og geografisk. Den eneste grunnen til å dra over Nordsjøen måtte vel være at man evt. kunne få samme kvalitet til lavere pris. Hvordan ligger en engelsk "Halberrassy/Najad" i pris i forhold?

 

Christian 8-)

 

Jeg tror kanskje du har missforstått litt.

Det er ikke snakk om å dra til england for å kjøpe svenske orustbåter.

Det er snakk om å evt dra til england for å se på andre merker som internasjonalt er annerkjente kvalitetsmerker som matcher orustbåtene i kvalitet, men som nesten ikke er representert her på berget.

 

Spørsmålet handler heller ikke om pris.

Sjekk noen av linkene i første innlegg, så ser du at det finnes båtmerker de fleste av oss ikke har hørt om.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Den eneste grunnen til å dra over Nordsjøen måtte vel være at man evt. kunne få samme kvalitet til lavere pris. Hvordan ligger en engelsk "Halberrassy/Najad" i pris i forhold?

Christian 8-)

Eller høyere kvalitet til samme pris, det er slett ikke sikkert at Hallberg-rassy og company er nirvanaet på kvalitet og utrustning.

Jeg har ihvertfall fått meg noen aha-opplevelser når jeg har begynt å finstudere noen av de engelske båten.

 

Ja de har ofte et mer konservativt ytre, mer klassisk design om du vil

maritime6.jpg

Fra siden så kan gjerne en av båtene jeg tenker på minne om gamle klassikere og førsteinntrykket er at ok det der er nok en veldig trang båt osv så oppdager man at 40foteren er nesten 4meter bred, vel er den litt smalere i rompa men det kan ha sine fordeler det også om man ikke bare er ute etter flest og størst soverom. Dette er gjerne ikke båter for førstegangskjøperen som skal seile 2uker i bohuslen i godvær. Ser man på dekksustyret så er det gjerne dimensjonert bedre enn orustbåtene med margin, hvor vanlig er det å se 52-58 genoavinsjer og gjerne elektriske sådanne på en HR40, hva med kutterstag som standard. Vel har de kanskje ikke 100% samme standard på trearbeidet nede i båten men der det ofte er danseplass i tupperwarebåtene (jeg har en selv) så er det håndtak og muligheter for å stemple seg så man kan få lagd seg litt suppe når det stormer rundt ørene.

Integrerte sjøkøyer som man gjør klar på 5sekunder osv, det er gjennomtenkt og solid for havseilas hele veien.

 

Jeg har sett bilder av sånne båter i årevis og ikke syntes noe særlig om dem, det samme med f.eks N-41 (svensk), så kommer en dag når man faktisk ser en slik båt og da endrer tankene seg litt.

Noen av disse båtene er nesten som en moderne versjon av Fantasi 37 (svensk) som også er en vakker båt men gjerne litt gammel for de fleste. Det er altså mye gammelt og konservativt kombinert med moderne tanker

Link to post
Share on other sites

Oups.. blemme...

 

Vel, da blir svaret at spørsmålet dreier seg om at utvalget er større enn Orust og at pris ikke nødvendigvis er et tema.

 

Når jeg ser på NYE båter, er prisen uvesentlig... Jeg har ikke råd uansett.... :headbang:

 

Men DRØMME er lov.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ser man for eksempel på denne http://www.rustleryachts.com/44-photos.php så kan den sammenlignes med regina og Contest som er 2 merker man finner i Norge. Jeg tror ikke denne er noe dyrere enn regina og contest men jeg synes den er vel så fin.

 

Nå har de gjort noe så dristig som å også avbilde den uten teakdekk også, noe som er litt uvanlig i denne båtklassen

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste om Stephen Jones sine båter i dag i et gammelt PBO magasin fra 2009.... og mener der at denne Rustler 44 var oppgitt til 440.000 pund.... som vel er i samme leie som en Regina 43

 

Flott skute.... er det iallefall.... but far to expensive for a poor guy like me...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan være enige at de gamle Moodyene ikke er veldig fine. Men de er annerledes og fra det man hører god kvalitet. Synes de to Moody som ligger ute på finn.no er absolutt interessant for turseilere.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Belønningen for å lete ut over det vanlige kan være stor dog. Om man er interessert i klassisk utseende -hvor mange av de kjente båtmerkene vi ser i Norge idag har for eksempel treratt (valgfri tresort)?

En av grunnene til at slike ratt er sjelden vare kan være EU-reglene som setter krav til styrken på rattet. Blant annet skal det tåle testing med en sandsekk som kommer deisende. Båtbyggeren min i Thailand lager utrolig fine (og sterke) designratt. Men disse bruker han ikke til EU-båter pga. formalitetene med testing og godkjenning. Neste gang jeg er innom skal jeg få meg et slikt nytt ratt til styrpos. på akterdekket, godkjent eller ikke.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En annen viktig faktor er nok at "før internett" (dvs fram til båtprodusentenes hjemmesider ble mer enn ett bilde en båt (scannet i 80dpi sort/hvitt) og telefonnummeret til sentralbordet (i gul tekst på blå bakgrunn)) var en viktig del av prosessen med å finne en ny båt å tasse litt rundt i den lokale båthavna og se på og ta på båter. Prate litt med eiere, kanskje få til en prøvetur, og når man ble litt mer sikker på hva man ville ha oppsøke importøren å få tak i noen fargerike skrytetekster. Da blir man i stor grad begrenset til de båter som er å finne i "nærmiljøet", eller i det minste har en norsk importør, de andre ville man knapt ane at eksisterer.

 

Edit: Når en båt i denne klassen gjerne varer i 30-40-50 år (minst) og det bare er 4-5 år siden mann kunne begynne å utforske "eksotiske" båtprodusenter fra bak tastaturet hjemme på kjøkkenet, er det ikke så rart at det er "nesten bare" de lokale produsentene som er å finne i norske båthavner.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NilsPils, trerattet jeg viste bilde av har innvendig stålforsterkning og er testet og godkjent i hht EU-reglene. på Discovery channel så jeg en gang tilsvarende ratt forsterket med karbonfiber under lamineringen så det er sikkert også en mulighet. Forøvrig var mitt innlegg ment til å støtte Enzo med at det mye fint og interessant verdt å sjekke utenfor de vanlige merkene vi ser i Norge.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Tror at mange som kjøper båt tenker annenhandsverdi. (Det gjør jeg i hvertfall). Og da er det uansett trygg og grei med Bavaria, Hanse, Bennetau eller Jeanneau som "alle" har en forhold til - her vet man at annenhandsverdi er noelunde stabil. Det samme gjelde selvfølgelig for Hallberg-Rassy og Najad (på et høyere nivå) eller gamle svensker som Albin eller Maxi. Selv en utbredt båt i England som Westerly blir veldig sær i Norge og bare det gjør det kanskje mindre lett omsettlig om man skal selge.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Mitt subjektive inntrykk av engelske båter er at de er:

  • underrigget - de har jo ikke skjærgård å snakke om, det er rett på havet utenfor elvemunningen
  • de er grunne i kjølen - sandbanker & greier som de må ta hensyn til, noen har tilogmed snål 'bilge keels' - dobbeltkjøl til å stå på
  • de er ikke særlig elegante - "Engelsk Design", bringer ihvertfall ikke meg assosiasjoner om noe stilig (har bodd noen år i UK)
  • de er gammeldagse - engelskmenn generelt er jo like konservative som gjerdestaur.

Alle disse punktene kan sikkert tilbakevises ved bilde- og lenkebevis, men det er altså min (og sikkert andres) umiddelbare subjektive oppfatning av uttrykket "engelsk seilbåt".

 

Amerikansk seilbåt - da tenker vel mange "Hunter" - og de er jo også spesielle. Dessuten blir transportkostnaden høyere, man tenker da tillegg i pris som ikke hjelper på kvaliteten. Ikke sikkert dette er tilfelle heller, men lett å tenke sånn.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Mitt subjektive inntrykk av engelske båter er at de er:

[*]underrigget - de har jo ikke skjærgård å snakke om, det er rett på havet utenfor elvemunningen

 

Enig med det meste i ditt innlegg. Men Tyskland og Frankrike har jo enda mindre skjærgard enn England. Så det er jo kanksje en dårlig forklaring hvorfor engelske båter er underigget.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...