Brynjar Startet 26.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2010 Batteritech : Jeg har ett 75Ah og ett 120Ah batteri ombord, de lades vanlivis via skillerele. Nå såm båten er på land og ikke vil bli kjørt på noen måneder har jeg gjerne en liten 220V vedlikeholdslader koblet til. Spørsmålet : Er det noe i veien for å paralellkoble de 2 batteriene i vinter så laderen kan forsyne begge 2? Har forskjellen i Ah noe å si her. Instinktet sier at det skal gå bra, men baatplassens batterieksperter har kanskje innvendinger? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Farco Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Det skulle ikke være nødvendig. Skillereleet fungerer vel like godt på land som til vanns. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
OT-flyktning Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Spørsmålet : Er det noe i veien for å paralellkoble de 2 batteriene i vinter så laderen kan forsyne begge 2? Har forskjellen i Ah noe å si her. Nei og nei Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Nei og nei Takk og takk Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Ingar Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Skillereleet fungerer vel like godt på land som til vanns. Ja, hvis det er spenningsstyrt, BEP etc. Er det styrt fra dynamoen kan man gjøre slik som Lars H. foreslo, og styre det parallelt ifra en 12v batterieliminator som går på 220V. Da vil batteriene kobles sammen når man setter på landstrømmen og laderen begynner å lade. (se 'dynamo tråden' i signaturen min) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 (redigert) Joda Ingar, det er et BEP-rele jeg har ombord. Men siden laderen er av disse små vedlikeholdsladerene så henger ikke laderen med lenge nok til at releet slår over til forbruksbatteriet. Det var iallefall erfaringa jeg gjorde sist vinter. Den enkle løsninga for vinteren blir da å hekte på en kabel ekstra og la laderen jobbe med begge batteriene konstant. Ladespenninga/strømmen er såpass liten i en sånn lader så det skulle gå fint. (tror jeg) Redigert 27.Oktober.2010 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Ingar Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 BEP skal jo koble inn ved 13.7V, dersom laderen din gir seg før dette høres det rart ut, den bør lade inntil spenningen er nærmere 14.4V. Sikker på at reléet føler på samme batteri som laderen er tilkoblet? Hvis ikke vil det jo aldri koble inn. (BEP har også en utgave som føler på begge batterier) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Hvis båten ligger på land så er det bare å lade opp batteriene etter at elektrolyttnivået er justert, vaske toppen på batteriene og koble dem fra. Hvis du lader batteriene et par ganger i løpet av vinteren for å kompensere for litt selvutladning så er det den beste pleien av batteriene du kan gjøre. Er det minusgrader i båten klarer batteriene seg enda bedre fordi da reduseres selvutladningen. LCD displayer derimot tåler kulde dårlig, og da kan man heller bruke litt tid på å sikre disse ved å ta dem hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Releet står slik at startbatteri lades først, deretter forbruk. Grunnen til at jeg vil ha laderen tilkoblet konstant er at jeg har GPS-tracker ombord som trenger strøm. Jeg foretrekker å ha trackeren påslått selv om båten ligger i hagen.. Hva BEP-releet skal gjøre er jo en sak, det fungerer fint når dynamoen lader. Erfaringen fra i fjor vinter var imidlertid at det ikke kobler over til lading av forbruksbatt. Så lenge det gjør jobben sin når båten er i bruk er jeg fornøyd med det. Båten står rett uttafor garasjen min så det er ikke noe problem å ha laderen på hele tiden, det var mer et spørsmål om hvorvidt det er noe problem å paralellkoble de 2 batteriene for å la dem lade samtidig. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Ehak Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 et spørsmål om hvorvidt det er noe problem å paralellkoble de 2 batteriene for å la dem lade samtidig. Det er ikke noe problem å paralellkoble batteriene, det er jo det BEP-releet gjør. Hvis ikke spenningen er høy nok til at releet slår inn, så vil jo heller ikke det første batteriet lades. Er du sikker på at laderen er i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Det var det som var mitt poeng også, om laderen kanskje rett og slett gir feil (for lav) spenning. Ellers er det selvsagt ikke noe problem å forbinde batteriene med en kabelstump når båten er i opplag. Det jeg tenkte mest på var i sesongen, når den ligger på vannet med vedlikeholdslading i havn. LCD displayer derimot tåler kulde dårlig, og da kan man heller bruke litt tid på å sikre disse ved å ta dem hjem. Dette skulle jeg mene beror på en misforståelse. Ja, LCD (liquid crystal display) paneler fungerer dårligere i lave temperaturer fordi væsken blir mer tyktflytende, de kan bli utydelige og få dårligere betraktningvinkel. Men de tar ikke noe skade av verken å bli brukt, eller å bli lagret, i lave temperaturer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.