Jump to content

Lakke stammen på Suzuki 6 hk. 2007 modell


GøyPåHavet

Recommended Posts

Reklamasjon er et godt innspill her, men har noen tips til hvordan man går fram for å lakke stammen?

 

Selv har jeg en Suzuki DT90 fra 1997. Det nedre motordekselet ser ikke ut. Lakken har ikke gått av, men det er kraftig korrodert. Dekslet er selvsagt ikke under vann (får jeg håpe...). Jeg tenker å ta av dekslet å pusle litt med dette i vinter slik at jeg kan sette på et vakkert nylakkert deksel før sjøsetting på våren. Tenker å kjøpe originalfarget lakk på maritim. Men før jeg kommer dit må det jo pusses og grunnes. Noen tips?

 

PS: smekk meg på fingrene hvis jeg burde ha startet egen tråd og ikke kuppe tråden til GøyPåHavet.

 

 

mvh

Sjær i sjøen

Redigert av Skjær i sjøen (see edit history)

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post

....men har noen tips til hvordan man går fram for å lakke stammen?

 

Selv har jeg en Suzuki DT90 fra 1997. Det nedre motordekselet ser ikke ut. Lakken har ikke gått av, men det er kraftig korrodert.

......Tenker å kjøpe originalfarget lakk på maritim. Men før jeg kommer dit må det jo pusses og grunnes. Noen tips?

 

Vel, siden du spør.

 

Jeg hadde kjøpt en primer for aluminium og en lakkboks hos Maritim, men her er hva noen produsenter sier:

 

Suzuki skriver følgende om lakkering:

 

Wash and wax your outboard engine.

Careful washing with mild soap and water not only makes your outboard look good, but also removes salt and other deposits. An application of a good quality marine wax will help to seal and protect the finish against the sun and salt.

 

Treat your engine with silicone spray.

Every second or third trip, remove the hood of your outboard (make sure the engine is turned off and cool to the touch) and apply a thin film of silicone spray to the power head. Be sure to use a type of silicone spray that won't damage rubber and plastic. One of the best for this is CRC brand heavy-duty silicone lubricant, no. 765-1422.

 

Touch up nicks and scratches in the paint.

Inspect your outboard frequently for nicks and scratches, places where corrosion can get started and spread. Touch up any superficial scratches with a color-matched touch-up paint. On deeper scratches—especially where bare metal is exposed—use a top-quality metal primer first.

 

Store your engine out of direct sunlight.

The direct ultraviolet rays of the sun can damage the finish and deteriorate the exterior plastic and rubber components. For this reason, it is best to store your engine out of direct sunlight. If direct sunlight is unavoidable, keep the engine shielded with a top-quality, UV-resistant fabric cover while in storage.

 

Å det var det, ikke rare beskrivelsen???

 

Mercury har ett "opplegg" for lakkering av drev og utenbordsmotorer som skal følges av forhandlere:

 

Factory authorized repainting procedure for sterndrives and outboards

 

Refinishing procedure:

 

This procedure should be used in refinishing MerCruiser sterndrives and transom plates as well as Mercury outboards.

This procedure will provide the most durable paint system available in the field.

The listed materials should be purchased from a local DITZLER AUTOMOTIVE finish supply outlet.

The minimum packaged quantity of each material shown is sufficient to refinish several sterndrives and transom assemblies.

 

1 QT. DX-533 Alumiprep #33 metal preparation

1 QT. DX-503 Alodine #1201 conversion coating

1 QT. DP-40 Non sanding Epoxy Primer zinc chromate primer

1 QT. DP-401 Catalyst for DP-40

1 QT. DAR-9000 Acrylic Enamel-black topcoat

1 Pt. DXR-80 Delthane Ultra-additive for acrylic enamel

1 QT. DTR-602 Acrylic Enamel Reducer-temperature range 70-90 degree F.

 

PROCEDURE:

 

1. Scuff sand to remove all blistered paint and roughen factory finish. Remove sanding dust.

2. Follow manufacturer's recommendations and instructions on the individual containers.

3. Apply DX-533 (Alumiprep #33) to clean and condition the aluminum.

4. Apply DX-503 (Alodine #1201) brush on chemical conversion coating for aluminum.

5. The DP-40 (Epoxy Chromate Primer) mixed with DP-401 Catalyst can now be applied. A .75 mil film build is recommended.

NOTE: Allow 30 minute induction period for permeation of the epoxy chromate primer and the catalyst prior to application.

6. The topcoat consists of DAR-9000 Acrylic Enamel Black and the DXR-80 Delthane Ultra additive, and DTR-602 Reducer. It is a polyurethane acrylic enamel system which provides fast drying, durability, high resistance to corrosion and good color and gloss retention.

7. The type of spray gun used will determine the proper reduction ratio IMPORTANT: DO NOT use any type of aerosol spray paints, as the paint will not properly adhere to the surface, nor will the coating be sufficiently thick to resist future paint blistering. NOTE: DO NOT PAINT SACRIFICIAL ANODES.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Du må i hvert fall bruke en primer under lakken, ikke bare lakke rett på metallet.

Den "klassiske" løsningen er å bruke en etseprimer. Denne forhandles av Maritim.

1506-80.jpg

 

 

Den mer moderne løsningen er vel å bruke epoxybaserte primere. Her har Maritim ett par varianter. Biltema har sin "primer for plast og metall" og Torshov bilrekvisita har en 2K sprayboks.

Link to post

Det viktigste ved lakkering av aluminum er å bruke en grunning som sitter skikkelig, og at det er rent før det grunnes.

Epoxygrunning kan brukes, og blir helt vanntett og beskytter godt. Trikset for å få grunningen til å sitte skikkelig er passe på at aluminumen er ren.

Påse at alt slipemateriell osv som blir brukt ikke har vært i kontakt med stål, slik at det ikke legger seg stålspon i aluminiumen.

Profesjonelt så brukes alltid en aller annen form for forbehandling, slik som Alodine e.l. for å rense metallet før lakkering.

Når metallet er slipt og rengjort er det viktig å grunne så fort som mulig, og senest innen ett par timer, ikke dagen etterpå.

Når man har en grunnet overflate som har heftet godt i metallet vil påfølgende lakkstrøk stort sett hefte godt i grunningen dersom den mattes før lakkering. Problemet med lakken er stort sett fra saltvannet, hvor sprayboks fra Biltema holder heller dårlig, sprayboks fra f.eks. Mercury holder litt bedre, og 2k poly holder enda bedre osv.

 

Etse/zink primer er ett glimrende produkt da det fester mekanisk til metallet og tilgir litt dårlig grunnarbeid, men beskytter ikke på langt nær like godt som epoxygrunning mot fremtidig korrosjon.

En annen ting er at primer som inneholder zinkpartikler som brukes på en aluminiumsmotor som benyttes i saltvann vil til en viss grad bli anodisk.

Link to post

Når man har en grunnet overflate som har heftet godt i metallet vil påfølgende lakkstrøk stort sett hefte godt i grunningen dersom den mattes før lakkering.

 

På en del (bedre) primere har de ett "vindu" hvor man kan lakkere uten å matte ned først. Som f.eks at den er overmalbar etter 4 timer, og dersom det lakkeres innen 20 timer trenger man ikke å matte først. Dette sparer mye arbeid dersom man er våken og har planlagt arbeidet :yesnod:

Forutsetter at man leser den lille skriften på primerboksen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...