Jump to content

Sjøveisregler - motor vs seil

SIR DAY

Recommended Posts

Båtforståelse og erfaring har jeg nok, men ikke som fører av seilebåt. Lars H.

Det tror jeg på.

Det forstod jeg ikke noe av, seil som henger og slenger gir vel ikke noe mer fremdrift mer enn om jeg henger opp trusa og underbuksen på pulpitten til tørk?

Lars H.

Forskjellen er at dersom du må svinge, kan du fort komme i den situasjone av vinden får tak i seilene og dermed får du fremdrift. Det tror jeg ikke at underbuksa di forårsaker.

Og nettopp derfor mener jeg at det ikke er særlig smart å seile gjennom trange sund med mang båter i nærheten.

Selv om seilbåten ikke er den som skal holde av veien, vil den som oftest måtte dekke skade på eget fartøy dersom det oppstår et sammenstøt. Og sammenstøt kan være vanskelig å unngå når sundet er trangt, det er en annen båt i veien og "håndbrekket" ikke virker. (det tar tid å få ned seilene)

For å si det enkelt kan storseilet kun "henge å slenge med vinden" stort sett bare med vind inn forfra!! All annen vindretning gir storseilet kraft! Forøvrig kan storseilet ikke bli revet eller bli tatt ned, når det har belastning fra vind. Skal storseilet ned, må seilbåter gå mot vinden.

Det burde det ikke være med dagens teknologi i mastene. Selv jeg klarer dette på kort tid og alene ombord med mine store duker oppe.

Det skulle jeg like å se!

På lens med 3 knops fart inn lille Ostesund (bredde på 20 meter) og plutselig får du en båt som hindrer fri passasje 20 m unna.

På vindsurfer og noen mindre seilbåter er det nok mulig, men det var ikke slike båter jeg siktet til.

Men en ting man ikke tenker på er at man kan henge opp et dagsignal på båten ved brygga en vakker sommerdag og så spørre 50 forbipasserende om de vet hva det betyr,

Men det er seilernes egen skyld at folk er uvitende. Vi lærer om dette på Båtførerkurset og D5L-kurset. hadde seilerne fulgt reglene så hadde dette vært ganske opplyst blant båtfolk.

Jeg skjønner godt at en seilende vil ha mest forøkjørsrett og dermed fortelle alle at han ikke bruker motor. Men er det "fair play"?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Nå tenkte ikke jeg på seilerne spesifikt, jeg tenkte på alle båtfører enten de er i jolle, jeep,trawler,seilebåt eller motorbåt. Jeg kjenner til dette og det gjør alle som har tatt D5L men jeg skal ikke banne på at alle andre vet.

Husk på at det er veldig mange båtfører på vannet og det er slett ikke alle som har veldig stor kunnskap om slikt

Man tar en piruett, 360gr, før en entrer smale sund slik at ikke noen irriteres.

@Let Match.

Du er velkommen ombord når vi ankommer dine trakter. 48m2 storen, 50+ m2 genoa + noen duker i tillegg på 45-50 fot skute med 6 meter lang bom. Og det går ned når en vil og viljen er som oftest til stedet. Men det koster noen krefter å få dette opp igjen :giggle: og det er vel her det skorter på viljen.

Med 20 meter breit sund ville det ikke bli så mye plass igjen til andre dersom vi skulle seile gjennom med bommen ute på sitt max. Trenger selv 9 meter bredde av dette sundet :saint:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Men er det "fair play"?

Det er litt ekstra forsikring.

Så lenge jeg vet at folk i motorbåt tror jeg kan manøvrere som en motorbåt bare fordi ei kone henger oppe og gjerne utfordrer på vikeplikt så heiser jeg ikke noe slik.

Så lenge seila driver båten er den et seilfartøy med dets begrensninger på hva den kan gjøre.

Sånn er det bare.

Dette utarta seg ja! :cheers_wine:

Når det gjelder min uvøre seiling gjennom den trange leia så er det ikke verre enn at motorføreren kunne slakket på gassen og ventet i 3 sekunder til jeg var igjennom det trangeste partiet. Jeg satt dog med hånda på tenningsnøklen og klar til oppstart og rask bakking om dette hadde vært en TOPPIDIOT som kom imot meg.

Det viste seg dog at det var 'bare' en STOR idiot.... :giggle: :giggle: :giggle:

:cheers:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Det viste seg dog at det var 'bare' en STOR idiot.... :giggle: :giggle: :giggle::cheers:

Helt korrekt, men er du sikker på at det var "motparten" som var "en STOR idiot...."? Litt frekk uttalelse om en annen båtfører, dersom du ikke mener at det galt deg selv da . . .

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Auda. Til din opplysning kan jeg fortelle at Bærum seilforening jevnlig arrangerer onsdagsregattaer innfor øyene med start utenfor Veritas-området og målgang utenfor Sarbuvollen. Noen av banealternativene går sågar gjennom store Ostesundet :eek: . Mange som krysser gjennom her når trafikken ellers ikke er altfor stor.

Christian 8-)

Jeg skrev etter mitt ringe skjønn. Dog er det vel slik at noen vel er mer pyser enn andre og ser heller ikke behovet for å bevise at en virkelig kan seile. Forøvrig har jeg selv seilt mange onsdag regattaer i Bærum Seilforening gjennom flere år, men den gangen seilte vi utenfor øyene.

Hva skal man da tilby jolleseilere? :confused:

Jeg beklager , men jeg oppfattet ikke at dette gjaldt jolleseilere. I min enfoldighet trodde jeg at vi snakket om et av de trangeste sundene i indre Oslofjord.

Dessuten er det fremdeles etter mitt skjønn dårlig sjømannskap å sette sin egen båt eller andres i en vanskelig situasjon. Husk at en situasjon som er enkel for en skipper kan være svært vanskelig for en annen.

Hvordan ville du arrangert stortopp, fortopp og sidelanterner på "Kruzenstern" med alle seil oppe og maskina i inngrep?

Nå husker ikke jeg hvordan Kruzenstern hadde montert lanterner, men det naturlige ville vel være å ha de to toplanternene nettopp i fokkemastetoppen og stormastetoppen. (Evt med ankerlanterne over i fokkemastetoppen.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Husk at det er veldig stor forskjell på å få for motor med seil oppe, enn å seile med motoren i gang... :sailing:

Nei, ikke bare, men stort sett. Likevel finnes det heldigvis mange hyggelige folk i motorbåt :thumbsup:

eller når man ønsker å kombinere seilbruk (f eks for å få ekstra stabilitet og ekstra framdrift) med motor

hvis maskineriet ikke brukes til framdrift er du seilende.

Spurte lærer for båtførerkurs om akkurat dette, han er gammel seiler og svarte følgende: Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil, forutsatt at fremdriftsmaskineri ikke blir brukt. Står motoren og går er den i bruk, uavhengig av om den står i gir eller ikke. Alle seilbåter som har motor i gang er å annse som maskindrevet fartøy. Sjøveisregel nr 3 c. Men til dere som mener at man ikke trenger å ta hensyn til seilbåt med motor i gang i et trangt sund: Les Regel 3h Fartøy som hemmes av av sitt dyptgående i forhold til gjeldende farvannsdybder har sterkt begrenset evne til å avvike fra sin kurs. Det skal da også gis lydsignal av et langt og 2 korte signal. Regel 25e Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

huffahuff....

Forby seilbåter, de klarer jo ikke navigere nok i trange leier,- og ikke har de riktig lyd heller -- bare kødd med slike evnelause dølle slappe greier som hindrer oss gutta fra å bruke båta våre fullt ut. :tongue:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

--- la den som har den (største)/ høyeste masta ha forkjørsrett... funker jo ellers.....

:lol:

Redigert av bombom (see edit history)

Står motoren og går er den i bruk, uavhengig av om den står i gir eller ikke. Alle seilbåter som har motor i gang er å annse som maskindrevet fartøy.

Dette er ikke riktig. Motoren må benyttes til fremdrift, altså må gir og propell være innkoblet, for at et seilfartøy skal gå over fra å være et seilfartøy til å bli et maskindrevet fartøy, ref. sjøveisregel 3(b): Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

Men til dere som mener at man ikke trenger å ta hensyn til seilbåt med motor i gang i et trangt sund: Les Regel 3h Fartøy som hemmes av av sitt dyptgående i forhold til gjeldende farvannsdybder har sterkt begrenset evne til å avvike fra sin kurs.

Sjøveisregel 3(h) kan ikke benyttes for seilfartøy. Denne regelen gjelder for maskindrevne fartøy. Regel 3(h): Uttrykket «fartøy som er hemmet av sitt dypgående» betyr et maskindrevet fartøy som på grunn av sitt dypgående i forhold til dybden og bredden av det tilgjengelige seilbare farvann har sterkt begrenset evne til å avvike fra den kurs det følger.

Det skal da også gis lydsignal av et langt og 2 korte signal.

Dette lydsignalet for seilfartøy skal bare gis under nedsatt sikt, ref. regel 35©:

Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt

I eller nær farvann med nedsatt sikt skal de signalene som denne regelen foreskriver, enten det er dag eller natt gis således:

© Et fartøy som ikke er under kommando, et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, et fartøy som er hemmet av sitt dypgående, et seilfartøy, et fartøy som holder på med å fiske og et fartøy som sleper eller skyver et annet fartøy skal, istedenfor de signalene som er foreskrevet i punktene (a) eller (b) i denne regel, minst hvert annet minutt gi tre støt etter hverandre, nemlig et langt etterfulgt av to korte.

Det dagsignalet har gått ut på dato.

Har ingen relevans lenger.

...et signal til andre seilfartøy.

For maskindrevne fartøy har det ingen relevans.

...men kombinasjonen seil og motor er vel bare for en kort stund når man setter seil, og bare ønsker litt styrefart.

Regner med at motorførere da anser meg for seilende selv om det kommer ut både røyk og kjølevann i hekken :-)

Og hvor synlig er denne konen i stummende mørke?

Så lenge jeg vet at folk i motorbåt tror jeg kan manøvrere som en motorbåt bare fordi ei kone henger oppe og gjerne utfordrer på vikeplikt så heiser jeg ikke noe slik.

Så lenge seila driver båten er den et seilfartøy med dets begrensninger på hva den kan gjøre.

:rolleyes: Jeg er ikke videre imponert av hverken kunnskapsnivå eller holdninger basert på disse innleggene over. Å ikke kunne sjøveisregler er en ting, men å praktisere å ikke følge sjøveisregler man kan eller burde kunne, vitner om manglende holdninger og ikke minst respekt for lover og regler, samt en delvis fraværende sikkerhetskultur. Denne kombinasjonen av lavt kunnskapsnivå og manglende holdninger, respekt og sikkerhetstenking er etter min mening urovekkende da den nettopp kan føre til farlige hendelser ved vikepliktsituasjoner(eller for eventuelle kverulanter: situasjoner med plikt til å holde av veien).

Men til dere som mener at man ikke trenger å ta hensyn til seilbåt med motor i gang i et trangt sund: Les Regel 3h Fartøy som hemmes av av sitt dyptgående i forhold til gjeldende farvannsdybder har sterkt begrenset evne til å avvike fra sin kurs.

Jeg har gitt et svar på dette i innlegg nr. 94, men det er mulig du mener seilbåt med motor i gang betyr det samme som at seilfartøyet er gått over fra å være nettopp et seilfartøy til å bli et maskindrevet fartøy. Det blir det ikke uten at gir og propell er koblet inn. Først da kan regel 3(h) anvendes, men da må det, som du riktig påpeker, også benyttes en kjegleformet signalfigur med spissen ned forut hvor den best kan ses for å signalisere at fartøyet under seil også benytter motor til fremdrift.

Et fartøy som er hemmet av dypgående bør og kan vise en sylinderformet signalfigur på dagtid og mellom solnedgang og -oppgang tre rundtlysende lanterner loddrett over hverandre i tillegg til vanlige lanterner for et maskindrevet fartøy for å tilkjennegi at det nettopp er hemmet av dypgående. Personlig tror jeg ikke et fartøy under seil og som samtidig blir drevet frem av maskineri, og attpåtil er hemmet av dypgående, kommer til å vise alle disse signalfigurene og lanternene. :giggle:

Jeg tror og håper likevel at folk flest vet at seilbåter normalt sett stikker dypere enn motorbåter av samme størrelse og at man av den grunn vet at seilbåter trenger større marginer til grunner og skjær enn nevnte motorbåter, og at førere av motorbåter tar hensyn til det.

Det refereres mye til regler i denne debatten. Selv benytter jeg ofte regel 18. Altså holder jeg av veien for fartøy som har begrenset evne til å manøvrere. Hvilke fartøy er så dette? Det tolker jeg som begrenset i forhold til meg selv. Altså hvis jeg har bedre manøvreringsevne, holder jeg av veien.

å ha de to toplanternene nettopp i fokkemastetoppen og stormastetoppen.

Vil de da klare å arrangere de slik at de er utvetydelige på 1000 m. avstand med alle seil oppe?

Han kan heller ikke bruke sidelanternene i baugen. De skal stå aktenfor fortoppen.

Jeg er ikke videre imponert av hverken kunnskapsnivå

Ikke jeg heller.

Jeg tror og håper likevel at folk flest vet at seilbåter normalt sett stikker dypere enn motorbåter av samme størrelse og at man av den grunn vet at seilbåter trenger større marginer til grunner og skjær enn nevnte motorbåter, og at førere av motorbåter tar hensyn til det.

Jeg tror også at de fleste skjønner dette, men det er den som er den dypgående som skal ta høyest hensyn. Sjøveisreglene spesifiserer dette ganske så detaljert;

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

(i) Et hvilket som helst fartøy, unntatt et fartøy som ikke er under kommando eller et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, skal såfremt omstendighetene tillater det, unngå å hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et fartøy som er hemmet av sitt dypgående og som viser de signalene som er nevnt i regel 28.

(ii) Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående skal navigere med særlig forsiktighet og ta fullt hensyn til de forhold som derved oppstår.

Min kommentar: i) referer til fartøy som viser signaler og ii) som ikke viser signaler, som f.eks. et seilfartøy i et trangt sund.

Når det gjelder regel 28 beskriver den kun maskindrevet fartøy. Vil det si at hvis et seilfartøy skal kunne påberope seg bruk av disse signalene, må den legge inn giret og dermed være maskindrevet?

Regel 28. Fartøy som er hemmet av sitt dypgående

Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående, kan foruten de lanternene som er foreskrevet i regel 23 for maskindrevne fartøy vise, hvor de best kan ses, tre rundtlysende lanterner med rødt lys anbrakt loddrett over hverandre eller en sylinder.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...