Jump to content

Sjøveisregler - motor vs seil

SIR DAY

Recommended Posts

Det kan virke som om det blir farligere å ferdes på sjøen jo mer man kan om "Sjøveisreglene".

"Sjøveisreglene" finnes egentlig ikke, da det heter:

FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)

Begrepet Sjøveisreglene står i parantes, det som er viktig er forebygging av sammenstøt.

Det er 2 regler jeg mener man bør se nærmere på.

Relger 2: Denne sier at reglene skal tolkes slik at man unnår sammenstøt, og at alle har ansvar for å følge reglene.

Regel 17b: Det fartøy som i utgangspunktet ikke skal vike, pliker også å ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt dersom det oppdager at sammenstøt ikke er til å unngå.

Forsikringselskapene ser ut til å tolke forskriften slik at hver båt må dekke sin egen skade etter sammenstøt, i praksis dekker bare eiere egenandelen mens vi alle er med på å dekke totalkostnadene gjennom forsikringen vår.

Seiler du gjennom et trangt sund med seilene opp og kommer i en stuasjon der du i siste liten ikke klarer å holde unna, kan det tyde på at du ikke tatt de forhåndsregler du etter regel 17b skulle ta. Det kunne da være fristende å kalle en slik handlig for idioti, men det skal jeg ikke gjøre.

Seiler du gjennom et trangt sund med seilene opp og kommer i en stuasjon der du i siste liten ikke klarer å holde unna, kan det tyde på at du ikke tatt de forhåndsregler du etter regel 17b skulle ta. Det kunne da være fristende å kalle en slik handlig for idioti, men det skal jeg ikke gjøre

:cheers_wine:

Det syns jeg absolutt du kan gjøre! Tar man ikke forhåndsregler mot det uventede, så har man ikke noe ut på sjøen å gjøre, eller i trafikken på land.

"-Man har ingen rettigheter, kun plikter." - Med det mener jeg at man er forpliktet gjennom sin tilstedeværelse å hindre at skader kan oppstå.

Men det er litt mindre stressende om man følger sjøveisreglenes bestemmelser om vikeplikt, det gjelder både for motor og for seil.

God helg!

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Det syns jeg absolutt du kan gjøre! Tar man ikke forhåndsregler mot det uventede, så har man ikke noe ut på sjøen å gjøre, eller i trafikken på land.

"-Man har ingen rettigheter, kun plikter." - Med det mener jeg at man er forpliktet gjennom sin tilstedeværelse å hindre at skader kan oppstå.

Men det er litt mindre stressende om man følger sjøveisreglenes bestemmelser om vikeplikt, det gjelder både for motor og for seil.

God helg!

:sailing:

Det beste innlegget så langt i denne tråden :thumbsup::flag_bp:

Nå tøyser du igjen, gjelder sjøveisreglene for fly da? Annet enn for sjøfly som er på sjøen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi kan vel bare konkludere med att motorbåtene som ikke er avhengige av vinden kunne holde seg litt unna seilbåter og snekker som ikke er like raske :)

hvis dere med motorbåt komme så nærme kan dere vel roe ned litt på gassen så vi med seilbåter ikke kommer ut i hekkbølge helvete

Dette er ikke riktig. Motoren må benyttes til fremdrift, altså må gir og propell være innkoblet, for at et seilfartøy skal gå over fra å være et seilfartøy til å bli et maskindrevet fartøy, ref. sjøveisregel 3(b): Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

Sjøveisregel 3(h) kan ikke benyttes for seilfartøy. Denne regelen gjelder for maskindrevne fartøy. Regel 3(h): Uttrykket «fartøy som er hemmet av sitt dypgående» betyr et maskindrevet fartøy som på grunn av sitt dypgående i forhold til dybden og bredden av det tilgjengelige seilbare farvann har sterkt begrenset evne til å avvike fra den kurs det følger.

Dette lydsignalet for seilfartøy skal bare gis under nedsatt sikt, ref. regel 35©:

Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt

I eller nær farvann med nedsatt sikt skal de signalene som denne regelen foreskriver, enten det er dag eller natt gis således:

© Et fartøy som ikke er under kommando, et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, et fartøy som er hemmet av sitt dypgående, et seilfartøy, et fartøy som holder på med å fiske og et fartøy som sleper eller skyver et annet fartøy skal, istedenfor de signalene som er foreskrevet i punktene (a) eller (b) i denne regel, minst hvert annet minutt gi tre støt etter hverandre, nemlig et langt etterfulgt av to korte.

Det er iallefall det instruktør for båtførerkurset sa. Det er ordrett hentet fra læreboka. Hvordan det tolkes kan sikkert være forskjellig fra person til person. Jeg har selv en liten motorbåt, og anser meg selv for å ha et fartøy som er rimelig lett manøvrerbart og uproblematisk kan smette unna problemer, og derfor holder jeg altid god avstand til alle båter, og viker unna uansett om jeg har retten på min side eller ikke. Men ja, jeg også plages med hekkbølger. De fleste bør synes tydeligvis det er problematisk å legge om kursen noen grad for noen få meter, Eller ankomme bestemmelsessted 20 sekunder senere fordi de slakket av på farten et minutt. Og det burde vært et krav til absolutt alle, å ha båtførerprøven, uansett alder og fartøy. Jeg har hatt båt i mange år, og tok båtførerprøven for 20 år siden, men det kan ikke sammenliknes med dagens opplæring.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Det er ikke alltid det hjelper å sette makt bak hvem som har vikeplikt heller :-D

:flag_bp:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

sjøveisregel 3(b): Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

Som enkelte her inne har lagt seg til uvanen å se etter kjølvann på seilbåt, får en bare håpe at de vurderer dette om igjen når seil er heist. Kan jo være at lading av batterier foregår ombord. Og kom nå ikke å si at en lett kan legge inn propellen med seilene oppe for å manøvrere unna situasjoner som skapes av motorbåteiere. Da kan en virkelig fremskaffe situasjoner som blir ukontrollerbar for alle parter. Alle med litt innsikt vet at en seilbåt har kjøl hengende under seg og derfor trenger mere dypgående for å være på den sikre siden. Hvorfor ikke vise litt hensyn til dette neste gang du møter en av oss. For du har vel kart ombord slik at du kan sjekke om seilbåten har dybde nok til å fortsette. At noen av oss velger å krysse i smale sund har ikke jeg noen sans for, men kommer vi slørende (vinden inn akterut) så har de fleste av oss kontroll over egen båt bortsett fra de gangene en blir heftet av en nærgående motorbåt. Og har vi for stor fart får vi selv redusere denne ved å reve en del. Så la oss være venner og heller hjelpe hverandre slik at vi alle - både motorbåt og seilbåt - kan få oppleve herligheten ved å ferdes på sjøen.

:flag_bp:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Om ein seilbåt har seil oppe(som jo er for gale) og har motoren i gang samtidig, og det mot formodning blåser litt, så er det ikkje akkurat å vrenge rundt for å unngå sammenstøt eller ta svære hekkbølger, da skjer ting og tang i seila som kan føre til svært ubehaglige hendelser. Men dette må oppleves, og endel motorbåtfolk skal på død og liv ikkje ombord i ein seilbåt(om ein ikkje da ligger utenpå og må gå over den for å komme i land) Eg prøver å halde meg vekke fra motorbåter, hadde vore fint om dei holdt avstand dei og. Hadde ein episode i Karmsundet der me gjekk 3-4 seilbåter på rekke ut mot Sletta, da kom det ein P60+ og ein P58 i halvplan på kvar side av rekka med seilbåter, da blei det ommøblering av unger, kjerring og løsøre da. Var speilblankt utpå Sletta og frukosten var planlagt underveis, så ting stod fremme.

Uansett ka ein gjer i ein seilbåt blir det gale visst. Kjøre motor er ikkje lov og å seile er heller ikkje lov, og ein kombinasjon er heilt forj*vligt, må snart lage hull i båten til årer.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...