Enzo Startet 28.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2010 Hei Jeg har denne Oceanis 43 3kabineren og nå har jeg en vannlekkasje jeg ikke finner ut av. Plukker jeg bort dørkplaten rett nedenfor leideren altså mellom sofa og kartbord så siger det inn vann fra inne i innerlineren midt på der, dette renner så fram over kjølen og blir pumpet ut derfra (ferskvann) Jeg har sjekket vanntank bak og alt er tørt der., har koblet fra uttak fra den tanken fysisk og det fortsetter å renne inn vann. Inne i skap på aktre bad, alt ok, tørt og fint. Under dass/dusjseksjon bak tørt og fint. Inne i skap bad foran alt ok og det samme under dasseksjonen foran. Inne i sofa i salongen ligger alt av pumper og varmtvannstank, inne der er det tørt og fint. I alle rommene ved siden av motor (under dørkplater) og i motorrom er det tørt. Slanger til varmtvannstank fra motor er tørre hele veien. I skap i pentry er det tørt. I rom akter ved dusj er det tørt. Under dørkplater der det går vannslanger til pentry osv er det tørt. Og siden det er ferskvann og trykkvannspumpe ikke starter så antar jeg at dette vannet kommer fra sugesiden ikke siden det er trykk på. Mesteparten av vannet dukker altså opp rett nedenfor leideren og det kommer opp fra ingensteds gjennom slike huller i innerliner. Det er innerliner hele veien ned bak kjølområdet og foran kjølområdet. Jeg har prøvd å stenge kranene til tank foran og bak og tørrkjøre pumpe og så stenge strømmen til den, det siger fortsatt inn vann. Jeg har vekslet mellom tank foran og tank bak men det siger fortsatt inn vann, og vi snakker mengder, jeg tømte på noen timer i går ut rundt 5-6fulle bøtter. I dag har jeg sugd ut et par bøtter men det ser ikke ut som det siger på like fort som i går. Nå er jeg tom for idèer her. Siden det kommer opp ca midt på båten bak kjølen fra under innerliner så kan jeg jo heller ikke se eksakt hvor det kommer fra men det må være et sted fra midten og bakover. Nå er det kaldt ute og vi har enkeltlaminat og fyrer og har det varmt og godt her inne så jeg tenkte at det kunne være litt kondens men det er da grenser, det kan da ikke ligge å flyte så enorme mengder vann fra kondensering Noen tips ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 20-30 liter ferskvann i timen? Jeg kjenner ikke båten din, men kan det være noe annet enn lekkasje fra vanntank (forutsatt at det ikke sprutregner ute)? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Enzo Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Nå er det ikke andre lagre med ferskvann i båten enn vanntankene og evnt kondens fra skrog så ?? Jeg er helt tom for idèer så alle tips tas mot med takk. Normar svarer ikke på mail pågrunn av sykdom så det er ikke noe å hente der Sitér dette innlegget Link to post
Magnefik Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Jeg kjenner ikke modellen din, men hva med å tømme begge vanntankene + varmtvanns beholder helt for vann. Fortsetter det å renne inn vann må det være regnvann, siden du er sikker på at det er ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 evt rød konditor farge i den ene tanken evt blå i den andre. og se alt kan spyles bort etterpå Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
mateco Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Heller ikke jeg kjenner til båttypen din! Hva med evt. kjetting/tau -kasse for anker? Dreneres den til sjø eller innvendig? Kan drenering være tett ? På min P414 dreneres den innvendig og måtte skifte utett luke for å unngå for mye regnvann i lensebrønn! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Sump til dusjen? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Mulligan var kjappere enn meg. Men litt mer utfyllende; En kompis av meg har en Oceanis 46 hvor man har hatt store problemer med lekkasje fra dusjkabinettet (ikke sluk men "ned på siden") bl.a. som resultat av galt fall på gulvet. Og dette vannet har dukket opp inne i båten - men ikke i bøttevis. Lekkasjen er fra badereommet forran i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Kjetttingkasse det er kun kjetting i baugen og når båten er tørr fra midten og fram så tror jeg det kan avskrives men takk for tipset mateco. Sump til dusjen mulligan , ja jo det tenkte jeg også men rev det opp og sjekket og med tanke på at vi ikke har dusjet på et par uker i båten og at det siger på hele tiden så avskriver jeg den, takk for tipset. terron, vi har ikke dusjet på lenge og det er sjekket som jeg nevnte ovenfor. Vi bruker kun vasken på badet til tannpuss og vasken i byssa til matlaging og oppvask. Jeg ser ikke så mange andre løsninger enn å tappe en av tankene 100% tom og se om det forsvinner og finner jeg ikke ut av det da så vet jeg ikke helt, tilsette farge kanskje. Men det er jo rart når rommet med tanken bak er 100% tørt og at det fortsette å komme vann selv om jeg stoppet tilførselen fra den i går. Spøkelsesbåt... Man lærer noe hver gang man kjøper båt, og jeg lærer med andre ord da ofte, denne gangen har jeg lært at innerliner og paddeflat båt det er ikke noe moro når man har vannlekkasjer, det er jo ikke skikkelig fall til der pumpa står så det siver så sakte at man ikke kan se hvilken vei strømmen går Redigert 28.Oktober.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Har du varmtvannsbereder ? Muligens sprukket sådan. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Enzo Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Har varmtvannsbereder ja, men det er knusk tørt under den og vi bor i båten så det er aldri mindre enn 15-20+ her så den kan ikke være gåen. Men nå tømte jeg aktre vanntank og det ser ut til at det sluttet å piple ut vann av innerlineren her nå, avventer noen timer og ser an om det kommer noe mer så fyller jeg igjen og ser Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Hvis lekk varmtvannsbereder ville trykkpumpen startet. Velkommen i klubben. Vannlekasjer er morro . Oppdaget i går at jeg hadde vann på dørken i salongen. Har funnet ut hvo det drypper inn i båten (under døra ut til dekk. Men sliter med å finne hvordan det kommer dit. Nå venter jeg på neste regnbyge for å lete videre. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Enzo Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Lekkasje utenfra er greit på en måte og det er at det ikke renner 50liter inn i døgnet. Jeg har brukt rundt 5-6timer på å lete de siste 3dagene og båten er ikke noe skip så jeg føler jeg har lett på de fleste plasser. Ser jeg en plass det er knusk tørt så går jeg videre til neste sted, nå gjenstår det å fylle tanken igjen og se hva som skjer. Følg med i føljetongen badeanda Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Fyll den ene tanken med vodka og den andre med lakserolje og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Så da blir vi dritings i 3mnd og når vi endelig blir edrue så skal vi drite tarmen ut av kaviarkrysset i et par mnd, hmmm fristende Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Overløp fra varmtvannstank? Sliter med samme saken, skal ta ei helg i båten og da skal eg ikkje gi meg før eg finne ut av det. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
baatsman Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Lekkasje fra dusjen ute. Dusjhåndtaket er den største salgsartiklen til Lunde, og kanskje til andre lev. også. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Både dusjen ute og varmtvannstanken er på trykksiden og da ville vannpumpen startet, varmtvannstanken er sjekket der er det 100% tørt, utedusjen ligger inne i akterkabinen. Båten er jo ikke utstyrt med stengekran til utedusjen så den strekte jeg bare inn i varmen nå som høsten er her. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Overløp fra varmtvannstank? Mengdene det er snakk om er alt for store til at det bare kan skyldes overløp fra varmtvannstank. Jeg sliter med samme problemet selv. Etter at jeg har fylt ene vanntanken slår lensepumpa seg på ca hvert 5. minutt, trykkvannspumpa slår seg ikke på. Jeg har derfor konkludert med at jeg må følge slangen fra utløpet av tanken til pumpa for å finne lekkasjen. Jeg tror at det samme gjelder for trådstarter, dvs at lekkasjen er mellom tankutløp og trykkvannspumpe. Alle andre muligheter synes jo å være eliminert. Det eneste elternativet er at selve tanken har fått en lekkasje. Går ut fra at du har avstengingskran på utløpet fra vanntanken. Steng denne og se om lekkasjen forsvinner. Dersom den forsvinner, er lekkasjen mellom tanken og pumpa, i motsatt fall er det selve tanken som lekker. Problemet for mitt vedkommede, er at jeg må rive sund halve innredningen i båten for å komme til der jeg tror det lekker Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Både dusjen ute og varmtvannstanken er på trykksiden og da ville vannpumpen startet...Om du har litt fanzy pumpe som Flojet VSD (trinnløs, ikke av/på) så hører du ikke at den starter ved små lekkasjer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
RSL Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Om det er tanken eller slangen fra tank til pumpa, kan vet vel være mulig å pumpe overtrykk med luft inn i tanken og bruker hørselen for å lokalisere lekkasjen. Må seff tømme tanken for vann først og så blir det å finne en måte å pumpe luft inn i tanken. Det kan kanskje ordnes med å bruke pumpa til jolla i feks slangen som nå står inn i trkkvannspumpen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Junke Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Forstår jeg deg rett at det ikke regner ute? Ut fra stedet vannet ender opp, kan det være verdt å sjekke drenering av lukegarasjen. Det er vel også noen ventiler for inntak av luft til motorrom? Cockpit drenering? Disse punktene forutsetter jo at det regner. Forstår det også slik at båten ligger i havn, og motoren ikke går. Ved sjøgang /krenging er det jo ofte slik at vannet flytter seg litt rundt i innerlineren om en har hatt lekkasje , og derfor blir det vanskelig å lokalisere. Kan det tenkes at vannet "transporteres" fra kilden til aktuelt punkt via en slange? Det ligger jo en del slanger rundt omkring til kabler etc... Du sier at du har stengt for vannet til tanken bak. Er denne stengt på tanken, eller på panelet ved pumpen (antar at det er der du skifter mellom tankene). Dersom det er ved panelet til pumpen, kan det jo tenkes at en slange fra tanken til pumpen er sprukket/skadet. Det må jo være ganske mye vann om det pipler OPP i rommet i innerlineren fra skroget? Det er vel litt avstand mellom skrog og innerliner Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Båten ligger i havn med cocpitkalesje på. Jeg tømte tanken akter i går og da stoppet det opp, så fylte jeg den igjen og da begynte det å komme vann igjen, ergo er det tanken bak som er problemet, slangen fra tanken var da tom så det må være selve tanken. Jeg finner det merkelig at jeg ikke kan se noen lekkasje ned på sidene av tanken men det er trangt så det er nok et hull der en plass. Veien videre er å ta ut tanken neste gang den er tom og så inspisere den under, ser jeg ikke noe med første øyekast så må jeg sette trykk på den ja, hvordan jeg lapper en plasttank det er jeg ikke helt sikker på Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Ligger tanken under babord akterlugar? Finner du vann under akslingen? Der er jo ofte litt plass slik at du kan se. Er ikke dette en reklamasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 (redigert) Ligger under styrbord akterlugar. Reklamasjon tjaa kanskje det er Normar så vi får se. Kan jo prøve å høre hva de sier Redigert 29.Oktober.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.