Kim-Kenneth Startet 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2010 Hei, jeg og fruen skal reise å se på en Risør 27 fot med AC. Er det noen her inne som har noe erfaring med disse båtene. er det noe spesielt vi bør se etter. Jeg har kunn sett på bilder av båten, der ser ganske vell holdt ut. Dere kan se på finn.no følg denne linken: http://www.finn.no/f...nnkode=23463237 De skal ha 100 000 for den, det er også sikkert noe prutbart nå på høsten. Hva mener dere er en god pris på denne? Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Hei Kim-Kenneth.og velkommen til BP. Jeg syntes det er veldig liten motor i båten.Ellers så ser den jo fin ut.Risør 27 er i hvertfall en solid båt. Mvh.Sjøman Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Jeg hadde 36K i en Scand Classic 25´ og det var helt passe, så det er ikke sikkert 31HK er så alt for lite. Om man marser på 5,5 eller 6,5 knop, spiller mindre rolle på en slik båt om du spør meg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Kim-Kenneth Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 takk for svarene, vet at det er litt liten motor på den, så er litt spent, så lenge jeg slipper å kjøre på så høyt turtall så er jeg fornøy. har en grimsøy 23 med 18 hk sabb diesel i dag. så er vandt til 6,5 knop. er ikke farten som er kosen, det er jo turen. Men det jeg er ute etter er en passe stødig og stor båt, noe jeg trur denne er for 2 voksene og 2 barn Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 hadde en selv ,men det er for liten motor ,bør ha 55-60hk ,jeg byttet fra 36hk til 60hk ,da blir det en helt annen båt ,da kan du holde 6,5knop i mot sjø ,med 36hk klarer du kansje 4,5-5 knop ,og det er stor forskjell ,dessuten stopper den raskere og er mere spontan ved pådrag (tung båt) 3-4 tonn ,men båten er helt topp tåler alt av sjø og fin fammilie båt Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Hei! har selv en risør 27 ac med en volvo penta md3b på 36hk.Med den holder jeg fint en masjfart på 6.5 gps knop på 14-1500 omd.Synes motor passer båten greit,lavt forbruk er det og.At den er sjøsterk kan jeg skrive under på Ellers er vi en familie på 5 og vi trives godt på ferie.Hiver de to største i akterkabinen og tar med hun minste foran. Hilsen en fornøyd risøreier Sitér dette innlegget Link to post
Kim-Kenneth Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 da har vi prøvd båten. vi var så heldige at vi fikk prøve den i 10 m/s vind og masse regn. i motvind og motsjø marset båten i 5,5 knop med gps. dette var da også på laft turtall, nåværende eier har aldrig væt oer 800 rpm på den trur jeg. Båten er gammel, men den var veldig strøken. ikke srudd i stykker, ikke masse rare hull osv, alt så veldig vellholdt og helt ut. og siden vi fikk testet den i så mye vind og regn, vet vi også at båten er tett. ikke anntydning til fukt noe sted. Det vi liker best med denne er plassen, er 2 voksende og snart 2 barn så her får vi od plass til alle oss i forkabinen og kan til og med ha med gjester på tur. Det er støpt i kjølen på båten, så den var også utrolig stødig å gå på rekka på. det er jo også et kjepe pluss da man skal ha med unger og ting inn og ut av båten. I går hadde jeg også med svigerfar som er mekanikker, som så på det tekniske på båten, og det så ut til å være bra det også. eneste han ikke fikk var å høre motoren gikk, for da var båten tatt opp på land. Båten var også helt strøken under, ikke så mye som en eneste skrape/skade under. Så vi kommer nok til å legge inn bd på denne til uka. Men jeg er veldig takknemmelig for flere erfaringr fra dere andre ang denne båt typen Sitér dette innlegget Link to post
Kim-Kenneth Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 her ble det ett og annet skrivefeil ja, har et tastatur som ikke ville følge med helt :) Sitér dette innlegget Link to post
D5LA Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Hei Kim-Kenneth. Har selv hatt en R.27 men for ei balje, kunne ligge i havn og der lå den å gynga mens de fleste andre lå stille. MEN !!! Den blir også levert med rigg og da blir det en helt annen båt.Kan se ut til at den trenger en motvekt som du får via mast og seil. Berre som et tips. Tror ikke det med liten motor har noen betydning for denne båten, du kommer ikke til å ta tur nr.2 i dårlig vær med denne uansett !! Harald Sitér dette innlegget Link to post
trond 37 Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Hei! Hvis ikke du har handlet alt skal du seriøst vurdere en Saga 27 i tillegg til Risør'en. Sett disse to opp mot hverandre så vil det vise seg en del moro: Saga 27 har 2 gode sol-plasser ute - fordekket (fint plass til 3) og oppå akterdekket. På Risør'en har de klart å ødelegge begge to pga skrånende dekk og mast......... Sagaen har 5 store vinduer i akterkabinen - lyst og luftig - Risør har to knøttsmå vinduer........fint hvis man er muldvarp selvsagt. Adkomst til motorrom - Sagaen: Et stort lokk og Voila' - Risøren må du skru "halvveis fra hverandre" - MYE trangere. Se for deg at du må bytte impeller i dårlig vær.... Sengeplasser: Sagaen - ned med bordet foran og kjempeseng! Risøren - to enkeltsenger foran pluss nedfellbart system i dinetten - som passer best for Guran "Fantomets venn" og kona hans. 3 uker på tur i enkeltseng...? Ja, fin ferie....... Som du forstår en liten Saga-patriot her, men se bort fra alt flåseriet og sammenlign selv, det er ikke for ingenting at det er solgt over 5000 Sagaer. Jeg skal uansett ikke påstå at Risør 27 er en dårlig båt, for det er den ikke. Og i sannhetens navn skal det innrømmes at doen i Risør'en er hakket større, men hvor trivelig er det der uansett? Hvis du allerede har handlet gratulerer jeg deg med ny båt! Kos deg og gjør den til din, hytte på sjøen for du uansett. Lykke til! Hilsen Trond Sitér dette innlegget Link to post
Jan lundgren Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Motoren til risør noe større enn 50 hp trengs ikke du får den ikke raskere en 7 knop den vil bare grave seg ned jeg har en selv med 60 hp motor ellers er jeg godt fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Big Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Har akkurat invistert i en Risør 27 selg. Hadde også en saga 27 til vurdering, men valgte Risør da jeg likte bredde og interiørløsninger bedre. Skal hente den om en uke og ta sjøveien fra Farsund til Sogn og Fjordane. Det skal bli gøy :-) Står i en 36 hk Bukh som er oppgitt til å marsje på rundt 6 knop på 3000 omdr. Forbruk rundt 5 l/t. Helt fint Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Bare ett lite apropos angående motorstørrelser i den depl. båt (snekke). Når båten ikke planer er det knapt motorstørrelsen som bestemmer farten, men båtens vannlinjelengde. De fleste norske snekker er solid over-motorisert. I en 27 fots båt er 31 hk mer enn nok. Jeg har 50 hk i en 4m bred og 39 fot lang båt og kan gå i over 8 knop, men går vanligvis i 6-7 knop økonomifart. .Jeg har også eid en Sandvik 28 med over 50 hk motor. Den kunne presses opp i 6 knop, men ca 5 var økonomifart. Det var ikke mer å hente pga den korte vannlinjelengden. De som skryter på seg 7-8-9 knop på en delpl. snekke bør nok måle farten mer nøyaktig. Forresten virker 5 l/t på en 36 hk motor i en 27 f båt, svært høyt. Jeg bruker ca 3- 3,5 l/t m/50hk Perkins (gammel motor).i en 39 fots båt! Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Mine foreldre hadde en Risør for mange år siden. 77 modell med Volvo 36 hk. Flott turbåt med helt grei motor til det skroget. Lykke til. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Forresten virker 5 l/t på en 36 hk motor i en 27 f båt, svært høyt. Jeg bruker ca 3- 3,5 l/t m/50hk Perkins (gammel motor).i en 39 fots båt! Hmmm? Jeg har en Saga27 med en 44Hp motor, og forbruket ligger på 5 - 6l/t. Riktignok ligger jeg stort sett på 3400RPM med max oppnåelig 3600RPM og en hastighet på 7knop (max 7,8knop). Så hva slags båt er det du har? Hvilken hastighet har du med det lave forbruket ditt? Hvilket turtall har du i forhold til max turtall? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 (redigert) Båten er en 7 tonns seilbåt type Kelt/Feeling,. 49 hk Perkins, fast tre-bladet propell. Jeg går vanligvis med med 6,5-7 knop marsfart 2300 o/min. Max 3500 for kortere intervall. ca 8 knop.Båten har vannlinjelengde på rundt 11 m . Det er jo det som gir en bra fart med moderat motorkraft. Det er klart at kjører jeg motoren for full pinne vil en lett kunne doble forbruket. Om jeg bare øker til 2500 o/min og tjener ca 0,3 knop øker forbruket formidabelt kanskje 25-30 % (Har bare konstatert det selv om jeg ikke helt nøyaktig målinger). Redigert 6.Juli.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Da forstår jeg det lave forbruket ditt. Du har jo et seilebåtskrog, og jeg et deplassementskrog pluss at du ligger langt under max RPM. Takk for oppklaringen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.