Jump to content

montere tempmåler på gammal yamaha 200hk 2t?

Superkul

Recommended Posts

Sladrestrålen sier for såvidt bare at impelleren virker. Sladrestrålen er en "lekasje" helt i begynnelsen av kjølesystemet. Noe av vannet som kommer fra impelleren blir ledet ut igjen rett etter det har komt inn.

Så den forteller ikke stort mer en at impelleren klarer å trykke vann opp gjennom stammen.

Greit med litt mer informasjon sånn som den faktiske temperaturen på blokka.

Lykkelig Dracoeier ^_^

På alle motorer eg har hatt så kommer vannet i sladrestrålen fra utadgående, ikkje inn. Strålen er varmtvann, og strålens kvalitet forteller om vannets trykk. Med andre ord er der sladrestråle så har vann gått igjennom motoren og ikkje bare blitt løftet 20 cm

Temperaturmåleren er en føler som du monterer rett på blokka. Du skrur ut en av boltene på enten eksos dekselet eller på en av toppene og trer den på bolten. Når du da skrur inn bolten ligge føleren inntil og kjenner på blokka.

Vanntrykket henter du ut på toppen av et av sylindertårnene. Det er en bolt på toppen av hvert tårn. Skru ut en av de boltene og sett inn en nippel i stedet. Vannet passerer forbi der og vil skape et trykk i den slangen du monterer på nippelen. Slangen går til et manometer som du monterer i dashen.

Jeg fant at det tårnet som er på babord side passer best. Det tårnet står noe lavere en styrbord tårn pga at der er sylinder nr 2, 4 og 6.

At det tårnet er lavere gjør at slangen ikke kommer i konflikt med lokket på motoren.

Lykkelig Dracoeier ^_^

På alle motorer eg har hatt så kommer vannet i sladrestrålen fra utadgående, ikkje inn.

Ut i fra det jeg oppdaget når jeg demonterte min så det ikke ut til å være sånn.

kjoling2.jpg

Den røde pilen viser hvor kjølevannet kommer inn.

Den gule pilen viser hvor strålen kommer ut.

Her er baksiden av samme deksel.

kjoling3.jpg

Rød pil er vann inn.

Gul pil er sladrestråle ut.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Hvis jeg skulle velge instrumenter til en 2t påhengsmotor, ville jeg valgt en vanntrykksmåler. Ett billig intrument som er uvurderlig når du hever motoren. I tillegg ser du at impelleren leverer nok vanntrykk. Så lenge du har nok vanntrykk, vil ikke vanntemperaturen gå noe særlig over 40-50 grader. Det er slik disse motorene er bygget.

Dersom du skal ta en temperatur må det bli en eksostemperatur-måler. Denne kan komme til nytte når du trimmer motoren og begynner å eksperimentere med forgasser-innstillingene. Dette er dyrt.

Jeg monterte både vanntemp og trykkmåler på en V50 racingbåt med 50hk 2T Mercury. Trykket var kjekt å følge med på etterhvert som vi hevet motoren. Vanntemp sto i bunnen hele tiden. Fikk også tilbakemelding fra andre i racingmiljøet om at vanntemp var helt uinteressant så lenge man kjørte råvannskjøling og trykket var OK.

Redigert av Honduras (see edit history)

Temperaturmåleren er en føler som du monterer rett på blokka. Du skrur ut en av boltene på enten eksos dekselet eller på en av toppene og trer den på bolten.

Var litt sent i går...

Du bruker en av boltene til topp dekselet.

Det er jo toppene som er interessante å vite temperaturen på.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Trykket var kjekt å følge med på etterhvert som vi hevet motoren. Vanntemp sto i bunnen hele tiden.

Jeg har jo også temperaturmåler, men montert på blokka.

Og du har rett i det du sier. Får nesten ikke utslag på temperaturen.

Så lenge det er vanntrykk er motoren kald.

Vanntrykksmåleren flyr rett til tops og forbi skalaen når jeg gir gass. :eek:

Så vanntrykk er det nokk av. :thumbsup:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Her er forresten de boltene der du får tilgang til kjølesystemet. Skru ut den til høyre og erstatt den med en slangenippel.

p4081217paint.jpg

skjønte jeg det riktig at du setter på nippel og slange til VANNTRYKKSMÅLER her (røde pil?)

evnt løsner en bolt til topp hvis jeg skal ha motor/topp temp

men måleren viser fra 20 gr. da må den jo komme opp i 50gr?? relativt kjappt??

vet ikke hvor varm den blir jeg....

skjønte jeg det riktig at du setter på nippel og slange til VANNTRYKKSMÅLER her (røde pil?)

Det stemmer. Bruk den til høyre i bildet, den på babord side av motoren. Skru den ut og sett inn en slangenippel. Den som følger med i settet er for liten, så du trenger en reduksjonskopling. Mener gjengene på motoren er m14.

men måleren viser fra 20 gr. da må den jo komme opp i 50gr?? relativt kjappt??

Som sagt blir den ikke veldig varm. Det blir aldri noe temperatur å snakke om. Min kommer aldri noe særlig høyere en ca 30-40grader. Thermostatene åpner på ca 45-50grader, og det er jo inni motoren. Utsiden blir aldri særlig varm.

Regner med det kun skjer hvis noe er galt...

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Med vanntemp-måler ser du det først når feilen er ett faktum. Og da er det for sent.

Gutta som kjører racing med påhengere bruker gjerne eksostemp-målere. Da kan du se om f.eks motoren går varm pga for mager blanding. Du skal kjøre lenge med for mager blanding og varm eksos før blokka blir så gjennomvarm at det gir utslag i kjølevannstemperaturen.

Jeg vil si at instrument 1 og 2 bør være turteller og vanntrykk. Skal du ha noe mer vedrørende motoren er det eksostemp som gjelder.

Batterispenning/voltmeter og bensinmåler er jo kjekt å ha, men ikke nødvendig.

Redigert av Honduras (see edit history)

heisann... spør du meg? Da er svaret "ingen aning".

Har aldri montert det. Bare hørt av gutta som kjører aktiv racing at hvis man skal måle temperatur er det der du skal måle på en totakter med råvannskjøling.

Jeg vil anta at det monteres inn en giver på eksossiden, men det har du vel regna ut selv også :wink:

Bobs performance har dette:

http://www.bobsmachine.com/Products/gauges_pyro.cfm

Ravns Garage selger det meste fra Bobs, så du kan jo starte der. De skrur mye motor så de kan sikkert også fortelle deg hvor og hvorfor mye bedre enn meg :cool:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...