Jump to content

Pris på vinterkonservering


Guest Sparky

Recommended Posts

500 kr pr time er faktisk LANGT mindre en  f.eks et bilverksted beregner seg. Der ligger de vel på 700-900 kr pr time, i alle fall i Oslo området.

Bruker av og til service mann i jobbsammenheng, og regner her omlag 1000 kr pr time for dette. At de fakturerer flere timer enn de bruker, er en annen sak.. :nono:

 

Og at du klarer dette fint selv iløpet av en lørdag, er helt bankers. Med skatt osv, kan de fleste bruke nesten 2 dager ( ta fri fra jobben ? ) på en jobb som koster 2600 kr.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Byttet olje på Sjømannens Solè for 2 dager siden, hele opperasjonen tok ca 5 min. inkl. filterbytte. Olja var varm for jeg kjørte meg en tur først slik at olja ble tynntflytende. Etter at jeg har tatt den opp kommer jeg bare til å kjøre igjennom med frostveske. Regner med at det tar 5 min fra jeg starter motoren og til jeg er ferdig.

For den prisen som er nevnt her i denne tråden virker det som en kraftig overprising for en jobb som absolutt alle kan gjøre selv. Men det må jo gjøres mere for denne prisen...

 

Skal også gjøre det samme med den "nye" båten, men det vil ta litt lengre tid for jeg vil også kjøre motoren varm før jeg bytter olje, det tar jo i allefall 10 min bare å få motoren varm, + 3 min til skru slangen til vannintaket fri slik at impelleren får vann å jobbe i, "hageslange" skal  legges ut, bøtte til å stikke hageslangen i skal finnes fram, frostveske skal finnes fram... Ferdig oppryddet og skiftet olje + kjørt igjennom frostveske max 30 min...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Vinterkonservering av motor  kr 2630.-  + deler.

Det er en håpløs oppgave å diskutere eventuell timespris, når du ikke skriver hva slags motor det dreiere seg om! Det kan være mye, det kan være lite.....

Har du noe spesifisering av regningen? Hvilke delere er skiftet? Selv om delene ikke er del av beløpet på 2.630,- så går det jo tid med å skifte disse. Hvor står båten med motor i (måtte mekanikeren klatre ombord i båten din, med verktøykasse, deler, osv.?) i forhold til mekanikerens utgangspunkt - eller er det en lett påhengsmotor som reparatøren kan ta inne på verkstedet sitt? Vinterkonservering kan være så mangt.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nok et skremmende eks.

 

Ringte VP verksted etter å ha byttet båt for å sjekke hva det kostet å ha service på motoren.

En  ett år gammel KAD 43, tenkte det ville være OK å service på VP første gang etter at jeg hadde fått den.

 

Tilbud som flg:

Service motor:    3800,-

Deler motor:  ca. 1500,-

I denne pris tok de av drevet for meg.

 

Det som egentlig opptok meg mest var drevet, da dette er nytt for meg. Har skrudd mye, men nytt er nytt og man blir litt usikker. Derfor fikk jeg pris på service og vinterlagring av drevet også.

 

Service drev:   2150,-   (trykkprøving osv.)

Deler drev: ca. 1000,-

 

Total kost:     8450,-  Om dette var med el. uten moms fikk jeg aldri spurt om, da jeg sånn ca. midt i samtalen bestemte meg for at dette fikser jeg selv.

 

Kommer dog til å bruke originale deler frem til motoren er 5 år gammel, så ikke jeg skal få den i fleisen om noe skulle skje i løpet av denne periode. Garantien er jo bare ett år, så den er passert.

 

Hva skal egentlig byttes på et drev som har gått ca. 300 timer ? foruten olje og anoder ?

 

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Sjekket litt priser på nettet for en stund siden og da så jeg at prisen på vinterkonservering/service for en firtakter 90 hk varierte mellom ca 2000 og 3500 + deler. Det virket som om de som var billigst også satset på å få lagret både båt og motor vinteren over mens de dyreste i beste fall tilbød vinterlagring av motor. Prisene forutsetter at du selv bærer kostnadene med å få motoren til servicestedet. Bestiller en full vinterlagring løser dette seg selv, men har en båten på land et annet sted enn der servicen blir utført får en jo litt arbeid (eventuelt utgifter) med å ta av motoren og bringe den til verkstedet.

 

Et lite spørsmål til dere som tar servicen selv. Har forstått det slik at det kan være et problem med forsikringen om motoren står på båten under vinterlagring uten vakthold (hjemme i hagen ol.). Hvor gjør dere av motoren??? Og hvordan i all verden klarer dere å håndtere en motor på et par hundre kilo???? For meg virker dette som et mye større problem enn selve konserveringen/servicen.

 

Terje

Link to post
Share on other sites

Ferdig oppryddet og skiftet olje + kjørt igjennom frostveske max 30 min...

Helt enig!! 15 liter olje skifta, nytt filter, vaska sjøvansfilter, kjørt igjennom rikelig med frostvæske som samles opp og kjøres i dass. Sjekka ferskvannets fryseverdi. Sprøyta hele den gamle Forden med ypperste kvalitet CRC (50/50 motorolje/white sprite). Fylt opp olje på dieselpumpa. Generell sjekk (sikkert bedre enn de fleste proffe tar). Sjekka dieseltank for vann/dritt. pluss...plusss. mindre enn 30 minutter effektivt.

Koster: olje 300kr (felleskjøpet), filter 145kr, 12 liter konsentrert frosvæske 180kr, en ankedram og en pils for vel utført arbeid!!

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

En innenbords volvo md5a på ca 7Hk.

 

Regningen er IKKE spesifisert.

 

De kan IKKE fortelle meg NÅR motoren ble vinterkonservert etter opptak.

 

mv jan

 

Det er en håpløs oppgave å diskutere eventuell timespris, når du ikke skriver hva slags motor det dreiere seg om! Det kan være mye, det kan være lite.....

Har du noe spesifisering av regningen? Hvilke delere er skiftet? Selv om delene ikke er del av beløpet på 2.630,- så går det jo tid med å skifte disse. Hvor står båten med motor i (måtte mekanikeren klatre ombord i båten din, med verktøykasse, deler, osv.?) i forhold til mekanikerens utgangspunkt - eller er det en lett påhengsmotor som reparatøren kan ta inne på verkstedet sitt? Vinterkonservering kan være så mangt.

Link to post
Share on other sites

Nok et skremmende eks.

 

Ringte VP verksted etter å ha byttet båt for å sjekke hva det kostet å ha service på motoren.

En  ett år gammel KAD 43, tenkte det ville være OK å service på VP første gang etter at jeg hadde fått den.

 

Tilbud som flg:

Service motor:    3800,-

Deler motor:  ca. 1500,-

I denne pris tok de av drevet for meg.

 

Det som egentlig opptok meg mest var drevet, da dette er nytt for meg. Har skrudd mye, men nytt er nytt og man blir litt usikker. Derfor fikk jeg pris på service og vinterlagring av drevet også.

 

Service drev:   2150,-   (trykkprøving osv.)

Deler drev: ca. 1000,-

 

Total kost:     8450,-  Om dette var med el. uten moms fikk jeg aldri spurt om, da jeg sånn ca. midt i samtalen bestemte meg for at dette fikser jeg selv.

 

Kommer dog til å bruke originale deler frem til motoren er 5 år gammel, så ikke jeg skal få den i fleisen om noe skulle skje i løpet av denne periode. Garantien er jo bare ett år, så den er passert.

 

Hva skal egentlig byttes på et drev som har gått ca. 300 timer ? foruten olje og anoder ?

 

 

Svein

Hei

Den sikreste og dyreste løsningen er den naboen i havna tar:

Det kommer folk fra Nordwest som henter båten og konserverer

den på verftet. :sailing:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

En innenbords volvo md5a på ca 7Hk.........De kan IKKE fortelle meg NÅR motoren ble vinterkonservert etter opptak.....

Da kan det jo være slik at mekanikeren "tar" vinterkonservering på en del båter som er oppstallet i nærheten av hverandre - dette for å spare tid - og bare skriver "ut i fra (sviktende) hukommelse" på hva de har brukt av tid og deler......i og med at du ikke fikk noen spesifisert faktura?

 

En MD 5a er jo en liten og grei diesel. Til neste sesong - kanskje allerede til vårsjauen - ville jeg anskaffet meg bruker- og vedlikeholdsveiledning til denne motoren, studert denne nøye, og satt i gang med dette arbeide selv. Det er ingen heksekunst å ta både høst- og vårsjau på en liten dieselmotor. Samtidig som du sparer penger, så blir du kjent med motoren. Sørg for å ha 1 oljefilter og 2 dieselfilter og en dynamorem i reserve ombord til enhver tid. Gjør du denne jobben selv, så vil du også få en pekepinn på hva du bør / må ha av verktøy ombord.

 

Dette vil gi deg trygghet, fordi du vet hva som må gjøres i tilfelle tett dieselfilter, etc. etc. Du vet hva du har / får av utgifter til vedlikehold, og slipper å ergre deg over slike regninger for fremtiden. Husk! Det er ingen mekaniker som er så nøye med å stelle din dieselmotor, enn deg selv! :o) - Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

hei, du bekrefter hva jeg planlegger for neste år. :rolleyes:

mvh jan

 

quote author=Walter_S link=board=A;num=1096555878;start=0#14 date=10/03/04   11:55:56]

Da kan det jo være slik at mekanikeren "tar" vinterkonservering på en del båter som er oppstallet i nærheten av hverandre - dette for å spare tid - og bare skriver "ut i fra (sviktende) hukommelse" på hva de har brukt av tid og deler......i og med at du ikke fikk noen spesifisert faktura?

 

En MD 5a er jo en liten og grei diesel. Til neste sesong - kanskje allerede til vårsjauen - ville jeg anskaffet meg bruker- og vedlikeholdsveiledning til denne motoren, studert denne nøye, og satt i gang med dette arbeide selv. Det er ingen heksekunst å ta både høst- og vårsjau på en liten dieselmotor. Samtidig som du sparer penger, så blir du kjent med motoren. Sørg for å ha 1 oljefilter og 2 dieselfilter og en dynamorem i reserve ombord til enhver tid. Gjør du denne jobben selv, så vil du også få en pekepinn på hva du bør / må ha av verktøy ombord.

 

Dette vil gi deg trygghet, fordi du vet hva som må gjøres i tilfelle tett dieselfilter, etc. etc. Du vet hva du har / får av utgifter til vedlikehold, og slipper å ergre deg over slike regninger for fremtiden. Husk! Det er ingen mekaniker som er så nøye med å stelle din dieselmotor, enn deg selv! :o) - Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...