Jump to content

Turtallsproblemer på Ford Sabb 180HK


Mamma Mia

Recommended Posts

Høres ut som dieselfilter eller blokkering i slange fra tanken. Gamle dieselslanger kan se fine ut på utsiden men være oppsvulmet inni.

 

Er dette noe som har oppstått plutselig eller utviklet seg gradvis over tid?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sjekk først at det er separat påfylling av olje. Ford har en type pumpe som får olje rett fra motoren og en med separat tank(innebygget i pumpa). Uansett type, så er det motorolje av kvalitet mineralsk 15/40 (samme som motoeren) den skal ha..

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Må ikke bytte bort en så solid motor mot en nymotens riskoker da......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

hva betyr det i så fall om det er vann i dieselen ?

Vann i dieselen kan man få på flere måter. Som du sier kan det være kondens, men det kan også skje på andre måter. Jeg har fått vann sammen med fylling av diesel. Det er ikke vanlig hver gang, men det har skjedd. Tanken er laget slik at det kan tappes fra bunnen av den. Finnes det da vann i tanken kommer det først ut.

 

Har du mye vann så stopper motoren. Har du lite vann som kommer fram til dysene, kan motoren hoste eller gå ujevnt. Dysene kan og ta skade av vann. Det var og nevnt dieseldyr, i så fall kan det bli tette filtre.

 

Hvis ikke det er vann i dieselen, har du sjekket oljen på dieselpumpen?

Link to post
Share on other sites

Er det lite olje i pumpa , og eller uttynnet med diesel får du jaging på turtallet, har ei slik simmms pumpe liggende om det skulle røyne på:), sjekk slangestubben mellom turbo og mellomkjøler, er det mye oljelekkasje fra turbo drar du dette inn i kjøleren og bør gjerne reingjøre den :)

Redigert av Higre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...