Jump to content

Oljetype på gear, 22 hk Yanmar


Hanto

Recommended Posts

Hei alle sammen! nå går det mot opptak av min kjære Hanto 22, samt div konservering og oppgraderinger. Jeg skal bl.a lage badeplattform og dreggkasse på denne. Gleder meg!, men det jeg egentlig lurer litt på er om jeg kan bruke en gearolje som heter Atx dexron 3 på min 22 hk Yanmar?. Instruksjonsboka sier Atx type A . Er dette samme olja? eller kanskje den førstnevnte overstiger kravene til motorprodusenten? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar alt for mye feil så er det vel ATF (Automatic Transmission Fluid = automatgirolje) og Dexron er vel Shell sitt navn på ATF.

 

Det var vel ikke helt svar på spørsmålet men der står vel gjerne alternative navn på flaskene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da skal du kanskje ha samme olje som min gear: ATF, Type A, Suffix A. Etter som jeg fant ut av, skal det være: Statoil: ATF A52 (brun) og Shell: Donax TM (klar). Jeg brukte Shell Donax TM, og den hadde de på stasjonen i literboks. Det skal visst ha noe med hvilken type friksjonsbelegg det er på "clutchplatene" i denne type gearkasse og da tror jeg det er viktig å bruke riktig olje for å unngå for eks. sluring med påfølgende varmgang og havari.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...