Jump to content

Tar dere den kostbare garantiservicen i 5 år på påhengsmotoren


Ficher

Recommended Posts

Hei

For og beholde garantien på nye påhengsmotorer må du ta årlige servicer. ( 3-5 års garatier)

Hver service ( feks på en 100 til 150hk motor ) koster fra 3ooo til 4000 kr hvert år.

Tar dere denne kostnaden.......eller gjør dere servicen selv, og sparer/legger av de ca 4000 x 5 år = kr 20 000,- ( minus olje og deler) :rolleyes:

 

Tar du IKKE tar disse servicene under garatitiden , får du IKKE dekket eventuele feil/skader som skulle komme på motoren .( tar jeg feil.... :rolleyes: )

Link to post

Jeg har gjort det på min 90hk Suzuki 4-takter disse første tre årene, men fra og med neste år så tror jeg ikke at jeg vil gjøre det. Prisen jeg har betalt har ligget i overkant av fem tusen og det på tre forskjellige steder, Lier, Kongsberg og i Asker.

Nå går jeg utifra at det må være en årsakssammenheng mellom manglende service og den feil som oppstår for at forhandler/produsent kan fraskrive seg et ansvar, og jeg kommer til å bytte olje, filter, girolje os slikt og gjemme på kvitteringer for innkjøp av disse for om nødvendig å kunne dokumentere at det faktisk er gjort.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hvis årlig service på merkeverksted står oppgitt som krav for garantien,så mister du den.Men du har jo fortsatt reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven.

 

Det er vel tre års garanti på Suzuki, men reklamasjonsfristen er fem år og den er vel så viktig som garantien siden denne (garantien) kun kan gi noe i tillegg til rettighetene man allerede har i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Så vidt jeg vet så er det ingen forutsetning i Forbrukerkjøpsloven at motoren har vært på årlig service hos et autorisert Suzukiverksted, og det må være en sammenheng mellom manglende service/vedlikehold og skaden/feilen for at man skal miste noen rettigheter i forhod til Forbrukerkjøpsloven så vidt jeg vet. Gjør jeg jobben selv med de rette oljer og filtere osv og dette er utført på rette måte så kan ikke en forhandler frasi seg noe ansvar i forhold til loven.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Så vidt jeg vet så er det ingen forutsetning i Forbrukerkjøpsloven at motoren har vært på årlig service hos et autorisert Suzukiverksted, og det må være en sammenheng mellom manglende service/vedlikehold og skaden/feilen for at man skal miste noen rettigheter i forhod til Forbrukerkjøpsloven så vidt jeg vet. Gjør jeg jobben selv med de rette oljer og filtere osv og dette er utført på rette måte så kan ikke en forhandler frasi seg noe ansvar i forhold til loven.

 

 

 

 

 

Dvs gjør du denne jobben selv ( rette oljer og filtere osv samt kvittering) så er der MYE penger og spare . En Yamaha har 5 års garanti = kr 4000/5000 x 5 år = ...............

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post

Dvs gjør du denne jobben selv ( rette oljer og filtere osv samt kvittering) så er der MYE penger og spare .

 

Klar over det og gjør dette på en 18hk Tohatsu og en 15hk Suzuki 4-takter, men valgte å sette det bort de første tre årene på min nye 90hk Suzuki og da nettop med tanke på å ikke få problemer med eventuell garant/reklamasjon. Er vel ofte slik at hvis det ikke oppstår noe problem de første par årene så kan man ha en motor lenge uten særlige problemer?

 

 

En Yamaha har 5 års garanti = kr 4000/5000 x 5 år = ...............

 

På sin hjemmeside så sier de tre år! Snakker da om utenborsdmotorer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Godt spørsmål, og hva om du ikke har tatt service hos forhandler/ merkeverksted ??

På min Mercury 115 EFI(07mod.) røk startmotoren etter at jeg hadde hatt motoren i nærmere 3 år. Fikk ny montert selvstarter hos forhandler uten noe som helst problem.(Garanti) Ble kun spurt om jeg hadde servet motoren slik som det sto angitt i manualen.Dette bekreftet jeg at var gjort, og dermed var saken grei.

Link to post

Vil det si at Du gjorde denne service selv under garanti tid ?

Ja , det er riktig. Jeg fulgte vedlikeholdsmanualen som fulgte motoren. Etter det jeg husker var det vel et par-tre punkter som etter manualen skal utføres av autorisert forhandler, bl. a. skifte av høytrykks- bensinfilter, vannpumpeimpeller, men det var jo ikke før på 300 timers service, så det var et stykke frem i tiden.

Link to post

Garantigiveren kan kreve at du utfører periodisk service på bilen for at garantien skal gjelde, men garantigiveren kan ikke sette begrensinger for hvilke verksteder som utfører servicen.

 

At et uavhengig verksted har utført reparasjon eller vedlikehold av bilen din innenfor garantiperioden, skal ikke påvirke garantien. Bare dersom arbeidet eller servicen som det uavhengige verkstedet har utført er mangelfull(t), og det mangelfulle arbeidet har forårsaket feilen som du nå ønsker å utbedre, kan garantien falle bort.

 

Det er ikke noe i veien for at selger stiller krav til standard på verksteder som benyttes som autorisert merkeverksted. Reklamasjonsretten er derimot ikke tapt om du har brukt et verksted som ikke oppfyller disse standardkravene. Det er bare hvis selger kan påvise at bruken av dette verkstedet har forårsaket feilen at dette kan brukes for å avvise din reklamasjon.

 

Dette er alle sitater hentet fra Forbrukerrådets hjemmesider.

 

++++++++++++

 

Fra autobransjens leverandørforening:

 

 

Trenger bilen din service eller reparasjon? Da er det viktig å

vite at du kan velge fritt mellom ulike verksteder og deler

– også innenfor garanti- og reklamasjonsperioden.

Tidligere kunne bilprodusenter kreve at du måtte bruke

deres egne merkeverksteder og deler innenfor garanti- og

reklamasjonsperioden. Det har nye EU/EØS-regler stoppet.

I dag har du rett til å velge fritt fra dag én. Trenger du

service eller reparasjon kan du velge å gå til det verkstedet

du selv ønsker, enten fordi det er mest praktisk, det

billigste alternativet, den beste servicen, innehaveren er

en bekjent eller noe annet.

Du kan også velge mellom ulike deleleverandører.

Bilprodusentens «originaldeler» eller «merkedeler» er i

80–85% av tilfellene laget av andre. Identiske orginale

deler eller deler av minst samme kvalitet finner du hos de

frittstående verkstedene – ofte til lavere pris.

Reglene gjelder for eksempel regelmessig service som oljeskift,

bytte av olje- og luftfilter, skifte av typiske slitedeler,

dekkskift, montering av og service på klimaanlegg og

reparasjon av mindre skader etter kollisjon

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

 

At et uavhengig verksted har utført reparasjon eller vedlikehold av bilen din innenfor garantiperioden, skal ikke påvirke garantien. Bare dersom arbeidet eller servicen som det uavhengige verkstedet har utført er mangelfull(t), og det mangelfulle arbeidet har forårsaket feilen som du nå ønsker å utbedre, kan garantien falle bort.

 

[/i]

 

Da går jo garantien i dass om du gjør dette selv ( punkter som etter manualen skal utføres av autorisert forhandler) ........kun et merke /uavhengig verksted som da kan gjøre jobben da .

Link to post

Vil ikke påvirke noen - men...

Jeg gjør alt selv - Det blir for mye styr å frakte båt/motor til forhandler ,

eller betale for at forhandler kommer til meg og gjør service.

 

har nå en 4-T fra 2008 som har gått ca 270 timer.

Så på impelleren på den forige da den hadde gått ca 8 år og 700 timer

Var spor av slitasje men hadde funka en stund til.

 

Derfor blir det nok noen år til jeg ev. tar service hos forhandler

inkl . bytte av impeller.

 

Ellers er mistanken min at forhandlerene opererer etter prinsippet

" if it aint broken - dont fix it " altså at de skifter oljer/ filter og smører som de skal

og kjører i ferskvann - men noe utover dette tviler jeg på at de gjør.

Link to post

Ellers er mistanken min at forhandlerene opererer etter prinsippet

" if it aint broken - dont fix it " altså at de skifter oljer/ filter og smører som de skal

og kjører i ferskvann - men noe utover dette tviler jeg på at de gjør.

Tror nok dette er helt vanlig prosedyre hos de fleste verksted/forhandlere. Spurte sjøl hos en merkeforhandler for noen år siden ang. dette og ta servicen selv. Fikk til svar at dette var helt greit. Om du skifter div oljer, filter etc. smører osv, så er saken grei. Vi gjør ikke noe annet vi heller var svaret jeg fikk.

Link to post

Spurte sjøl hos en merkeforhandler for noen år siden ang. dette og ta servicen selv. Fikk til svar at dette var helt greit. Om du skifter div oljer, filter etc. smører osv, så er saken grei. Vi gjør ikke noe annet vi heller var svaret jeg fikk.

 

Jeg har alltid blitt fortalt du må ha det berømte stempel i vedlikeholdsboka for og beholde garanti :confused:

Link to post

Stempel er viktig.

Er litt mer enn oljer,plugger og filtre som må skiftes.

Ventiler må justeres,bolter og muttre må ettertrekkes,forgassere må justeres og synkroniseres.Kontakter må demonteres,renses og justeres.Klaring/vandring på veivaksel og propell aksel. Kabler til gass og gear smøres og justeres.

Mange tilfeller krever dyre spesial verktøyer.

Lista er lang og ikke alle verksteder tar betalt for alle timene som går med på en service.

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Stempel er viktig.

Er litt mer enn oljer,plugger og filtre som må skiftes.

Ventiler må justeres,bolter og muttre må ettertrekkes,forgassere må justeres og synkroniseres.Kontakter må demonteres,renses og justeres.Klaring/vandring på veivaksel og propell aksel. Kabler til gass og gear smøres og justeres.

Mange tilfeller krever dyre spesial verktøyer.

Lista er lang og ikke alle verksteder tar betalt for alle timene som går med på en service.

 

Jeg oppfatter spørsmålet i denne tråden om hva som skal gjøres i følge brukermanualen av løpende vedlikehold, konservering osv de første årene av en utenbordsmotors liv, og din liste her er da (forhåpentligvis) noe helt annet? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg tror ikke brukermanualen forklarer hele servicen. Det er rundt 30 punkter på et service-skjema, og oljer og filter er kansje 4-5 punkter.

I tillegg får jo merkeforhandlere tilsendt service-meldinger ang. feil som kan oppstå, og ev. deler som skal byttes på garanti ved service.

 

Jeg regner med dette ville bli et tema under en reklamasjon på en motor som ikke har hatt service på merkeverksted hvis skaden ville blitt oppdaget/forhindret av merkeverkstedet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...