68 GT Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 din liste her er da (forhåpentligvis) noe helt annet? Nei,egentlig ikke. Ettertrekking,kontroll/justering av ventiler er for din DF 90 (om du har K1 modellen) første 20t deretter 200t/årlig. Holderne til kammene skal ettertrekkes med 11Nm samme med boltene til toppen. Og mye mye mer...... Men om det er nødvendig er en annensak Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
LM 605 Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 På min Suzuki 60(2010mod.)er det 16 punkter under "timeplan for vedlikehold". Det står også at Suzuki "anbefaler at en autorisert Suzuki-forhandler eller eventuelt en kvalifisert mekaniker utfører enkelte av punktene". Kan vel tolkes på mange måter? Hovedsaken er vel at vedlikeholdet som manualen viser blir fulgt opp. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 Jeg har et servicehefte for DF 140, og der er det ramset opp en mengde servicepunkter av typen som 68 GT nevner. Den slags servicer for forskjellige gangtimetall bør nok overlates til et merkeverksted, i alle fall frem til motoren fyller 5 år. Men vanlig høstservice med oljeskift, plugger, giroljeskift, oljefilterbytte osv., ser jeg ingen grunn til ikke å ta selv. Også når motoren er innenfor reklamasjonstiden. Faktisk har jeg blitt svært skeptisk til å sette de enkle årlige oppgavene som høstservice bort, siden min erfaring er at det slurves mye med den typen jobber ved verkstedene. Jeg har opplevd å få igjen motor med for lite olje på giret, alt for lite motorolje (ikke synlig på peilepinnen) og oljefilter som ikke har blitt byttet selv om kvittering viste at jeg hadde betalt for nytt filter (jeg hadde merket det som sto i motoren med årstall). I tillegg har jeg betalt for nye plugger når pluggbytte ikke har blitt utført, de gamle pakningene til pluggene for girolje har blitt brukt om igjen(selvom jeg på forhånd spesifiserte at disse var minst 4 år gamle og måtte byttes) og båten har blitt levert meg i mai med slappe batterier med lavt syrenivå, på tross av at batteriene i følge verkstedet(da jeg leverte båten) skulle topplades og etterfylles ved høstservice. Alt dette i løpet av bare tre høstservicer, ved to forskjellige anerkjente merkeverksteder (i Oslo og Asker/Bærum). I år tok jeg høstservicen selv. Jeg vil tro at det kan bli en lang og tidkrevende sak å få bevist i ettertid at for eksempel et girhavari skyldes 2-3 dl for lite olje på giret etter høstservice ved et merkeverksted. Gjør man dette selv vet man i alle fall at det har blitt gjort skikkelig. Dét er jo det viktigste for den som eier en motor til rundt 150 tusen kroner. For verkstedet er vel det viktigste at jobben tar minst mulig tid... Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 (redigert) Gjør man dette selv vet man i alle fall at det har blitt gjort skikkelig. Dét er jo det viktigste for den som eier en motor til rundt 150 tusen kroner. For verkstedet er vel det viktigste at jobben tar minst mulig tid... Man må litt ut på bygda for å få kvalitet.......... Er nok mange slappe aktører som ikke gidder å bytte oljefilter og nedre plugg på de fleste motorene i DF serien pga H sidedeksel må skrus av...... Er jo bare snakk om 5 min ekstra jobb kontra en Yamaha/Mercury som plugger og filtre sitter lett tilgjenglig. Redigert 4.November.2010 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.