s/y UT-sia Startet 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2010 Heisan Etter at båten har vært på land en stund oppdaget jeg at det er en liten lekasje (2-3 liter frostvæske på 14 dager)i dumpingventilen til septiktanken. Kan ikke huske å ha registrert denne lekasjen før jeg sprayet smøremiddel opp i ventilen fra utsiden, for å hindre at den satt seg i vinter. Ventilen er nok en -06 mod. Er det bare å hoppe igang med bytte av denne ventilen, eller......? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Enkelte smøremidler tar jo knekken på gummi, og det er gummitetning som tetter rundt selve kula i de fleste kuleventiler. Kan jo være den som har smuldret opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Aldri sett noen pakning av gummi i en kuleventil. Pakningene er laget av teflon. Eller vanlig plast i billig-kraner. Om det er en liten lekkasje i dumpingventilen har vel det ingen betydning? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Men det tar vel heller ikke mer enn 15 minutter å skifte skroggjennomføring og ventil heller - er det noen grunn til ikke å sette i gang? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Ingar : Aldri sett noen pakning av gummi i en kuleventil.Vel, det har vel strengt tatt ikke jeg heller. Poenget mitt var at det er en eller annen form for pakning som kan være ødelagt, og hva den er laget av var jeg ikke helt klar over, men nå vet jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Enten er pakningen delvis ødelagt, eller så er kula korrodert. Eller mest sannsynlig, en kombinasjon. Ville verken brukt tid eller penger på dette, så lenge ventilen lar seg betjene er alt i orden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Jeg ville ha brukt både tid og penger på dette! Å sjøsette båten med en defekt bunnventil er noe jeg ikke ville ha vurdert en gang. Ny ventil og ny gjennomføring, så vet du i det minste at dette er i orden noen år til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Halcyon Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Og det er ikke sannsynlig at det ligger noe imellom tetteflatene som gjør at det lekker? Hadde jeg vært deg hadde jeg renset ventilen først. Og hvis det er noe dritt som har lagt seg på flatene hjelper det lite å bytte, da må du bytte igjen så fort samme feil oppstår, finn da heller ut hvorfor det skjer og finn ut om problemet kan løses. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Jeg ville ha brukt både tid og penger på dette! Å sjøsette båten med en defekt bunnventil er noe jeg ikke ville ha vurdert en gang. Ny ventil og ny gjennomføring, så vet du i det minste at dette er i orden noen år til... Helt enig. En kuleventil til septik tæres fortere enn andre ventiler. Speiselt hvis det er en helt ordinær ventil kjøpt i båtutstyrsbutikk. Jeg tolker dette som om ventilen er i ferd med å ryke. Om den ikke er ødelagt enda, så er det ihvertfall ikke lenge før. Mitt tips: Mulig den lever en sesong til, men så er den ferdig. Bytt hele greia fortest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 (redigert) Heisan Ser ut som ventilen er laget i syrefast. OK, denne burde vel kanskje jeg også klare å bytte. Men det er vel ingen grunn til å bytte skrogjennomføringen, for det ser jo ut som ventilen sitter skrudd på gjennomføringen. Når man skrur disse delen sammen, hva anbefaler der av bruk til tetting i gjengene? (gjengetape, hamp??) Er jo et surt "drittmiljø" som skal gjennom den ventilen. Redigert 31.Oktober.2010 av Tommy-lc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Gjenomføringer tæres like fort som ventilene, og bør skiftes samtidig. Og septik får begge deler til å tæres raskere enn de som det bare går sjøvann gjennom. Jeg ville ha skiftet begge deler. Mellom gjennomføring og ventil bruker jeg helst hamp og Unipak eller Permatex, da blir det garantert tett. Gjengetape er fy fy på såpass grove gjenger! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mariell Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Mellom gjennomføring og ventil bruker jeg helst hamp og Unipak eller Permatex, da blir det garantert tett. Gjengetape er fy fy på såpass grove gjenger! :clap: Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Halcyon Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Å bytte en gjennomføring etter 4 år er bare tull!! Med mindre du har kjøpt noe som er laget av blinde barn fra de indre strøk i Kina. Gjennomføring burde holde 30-40 år og ventilen burde holde et sted mellom 15 og 20 år, i et bedriten miljø gjelder nok nedre grenser. Alt som skal til for at en ventil lekker er en liten bit av en hyssing/sene/tråd som er blitt klemt fast når ventilen ble lukket. Demonter og inspiser! da vil du også se hvor mye tæring det er på flater. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Skal en kuleventil være 100% tett? Spør da jeg mener å ha hørt at de alltid vil lekke litt.... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
nordan family 27 Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Dette med 30 til 40 år er vel en sannhet med modifikasjoner Båten som ligger i opplag ved siden av meg (nyere Fairline Targa) fikk hele filteret til airconditioneren i hendene i forsøket på å skru opp lokket for å ta ut årets skitt. Hele gjennomføringen knakk. Det er også slik at enkelte forsikringsselskaper (deriblant Gjensidige) ikke betaler erstatning om båten synker eller får vannskader grunnet tæring. En båt i havna (Nimbus) hadde tæreskader på eksosgjennomføringen som begynte å lekke, og vannskader inne i båten (flaks den ikke gikk ned). Men dekning på forsikringen? Nei. Så det å bytte oftere kan jo være greit for å være på den sikre siden - nedsiden er stor og dyp om du feilberegner tæringen. Tull eller ikke tull: det tar jo så liten tid å skifte, så innsatsmessig er det jo ikke lang tid som sløses. Men noen kroner blir det jo. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Heisan Da har jeg sjekket litt nøyere. Med mit utrenede øye synes jeg gjennomføring ser grei ut. Derimot ser det ut til å være små rustflekker på kula. Så da går det mot bytte av bare kuleventilen. Men selvsagt glemte jeg å få verifisert om verntilen er av syrefast eller messing. Den var såpass blank i huset at jeg må se etter om det er stempl/merke for syrefast eller ikke. Det 90 graders bende på toppen av ventiler ER av messing. Pakningene er laget av teflon. Eller vanlig plast i billig-kraner. Hvem/hvor i fredrikstad kan man få tak i en kuleventil med best mulig kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 En gjennomføring bør skiftes etter max 8-10 år om du vil unngå at den plutselig knekker av på grunn av tæring som du ikke har sett. Så om du vil unngå poblemer med forsikringsselskapet om båten går ned så vil jeg anbefale deg å skifte denne også. Den koster uansett bare en brøkdel av hva ventilen gjør, og så føler du deg mye bedre etterpå når du vet at alt er nytt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
volfro Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 (redigert) Det er vel ganske mange båtleverandører som bruker ventiler i forkrommet messing og de kan av og til forveksles med syrefast. Ta en fil / skjerfil og sag litt i den så ser du om gulfargen kommer frem ! Redigert 1.November.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Heisan Denne kuleventilen og gjennomføringen sitter på en 2006 modell båt, så da burde det jo være grei levetid igjen på gjennomføringen. (Eller er dette bare meg som kvier meg litt for den delen av jobben tro??) Hvilken type tettningsmasse bør man i så fall bruke?? Kan noen hjelpe med tips om kuleventil med kvalitet på og ev. hvor man kan få kjøpt den, hadde det vært supert. Fundere videre på hvordan får man får skrudd kulenventil av gjennomføringen uten at man vrir tettningsmassen på gjennomføringen. Har lagt merke til at når man ser inn i gjennomføringen fra yttersiden er det en liten "fals" innvendig, kan denne for et verktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Gjenomføringer tæres like fort som ventilene, og bør skiftes samtidig. Vet ikke om jeg er helt enig i dette. Dersom kulekrana er av den billige rustfrie typen kan det være at kula er av forkrommet messing. Da er det sannsynlig at krana tar kvelden lenge før gjennomføringen. Det at kuleventilen lekker på en fire år gammel båt høres unaturlig ut. Den ville jeg byttet snarest. Mellom gjennomføring og ventil bruker jeg helst hamp og Unipak eller Permatex, da blir det garantert tett. Gjengetape er fy fy på såpass grove gjenger! Enig, ikke noe annet enn hamp som gjelder! Skal en kuleventil være 100% tett? Spør da jeg mener å ha hørt at de alltid vil lekke litt.... Ja, den skal være tett. Hvem/hvor i fredrikstad kan man få tak i en kuleventil med best mulig kvalitet? Jeg kjøpte nye kuleventiler på Båtbua i fjor. De var av typen "syrefast". De har også billige rustfrie, men da mistenker jeg at det er messing i kula. De har sikkert tilsvarende på Maritime. Hvis du vil være enda sikrere kan du jo kjøpe ventiler fra Ahlsell som brukes i næringsmiddel og prosessindustri. Hvis du ikke har firma må du handle gjennom en rørlegger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
s/y UT-sia Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Det er vel ganske mange båtleverandører som bruker ventiler i forkrommet messing og de kan av og til forveksles med syrefast. Ta en fil / skjerfil og sag litt i den så ser du om gulfargen kommer frem ! Ventilen er blank. Har fått et tips om at hvis det er syrefast skal det stå et nummer på siden som sier noe om kvaliteten. Det jeg er minst like spent på er jo gjennomføringen, hva den er laget av. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Denne kuleventilen og gjennomføringen sitter på en 2006 modell båt, så da burde det jo være grei levetid igjen på gjennomføringen. Enig, har vondt for å tro at den er gåen. Jeg byttet utløpet på dassen i våres, og både gjennomføring og kran var i messing og fra byggeåret (1984). Ingen tegn til svakheter og tæring på gjennomføringen, men krana var gåen. Fundere videre på hvordan får man får skrudd kulenventil av gjennomføringen uten at man vrir tettningsmassen på gjennomføringen. Har lagt merke til at når man ser inn i gjennomføringen fra yttersiden er det en liten "fals" innvendig, kan denne for et verktøy? Antagelig trenger du ikke tenke på dette dersom du bare skal bytte krana. Den gamle gjennomføringa sitter godt skrudd og med sika i skroget. Dersom den løsner kan du bare gjøre rent og sette fast med ny sika. Ta et flattstål og slip det så det akkurat passer inn i skroggjennomføringen fra utsiden, deretter får du en kamerat til å stå ute og holde. Eller så kan du få låne av meg, jeg tror jeg har i verktøykassa Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Ventilen er blank. Har fått et tips om at hvis det er syrefast skal det stå et nummer på siden som sier noe om kvaliteten. Det jeg er minst like spent på er jo gjennomføringen, hva den er laget av. Det stemmer, det er som regel innstøpt "316" dersom den er syrefast eller "304" dersom den er rustfri, det du imidlertid ikke vet er hva kula er av! Du må ikke lure på å bytte denne, det koster nesten ingen ting. Dersom du er usikker anbefaler jeg deg å demontere begge deler og ta det med til en kompetent person for vurdering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Hvis den er fra 2006 så kan det forsvares å ikke bytte den ja! Ikke ofte ventilene svikter så fort forresten. Men er det brukt billige ventiler med forkrommet stålkule så tåler ikke denne septik særlig lenge før problemene melder seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
s/y UT-sia Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 (redigert) Heisan igjen MÅ bare si det!!! Helt utrolig hva man får av råd og tips her!!! TAKKER så veldig mye. To ting jeg ikke har noen formening om: 1 Hva er en kuleventil av god kvalitet og hvor får man kjøpt den?? 2 Hvis gjenomføringen ar av messing, kjøper jeg da kuleventil av forkrommet messing eller syrefast? Redigert 1.November.2010 av Tommy-lc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.