Jump to content

Liten lekasje i kuleventilen til septiken


s/y UT-sia

Recommended Posts

1 Hva er en kuleventil av god kvalitet og hvor får man kjøpt den??

Jeg gjorde et forsøk på å svare på det i innlegg 20, men det ble kanskje litt uklart.

 

På Båtbua får du rimelige syrefaste kraner og gjennomføringer. Skygg unna de billige "rustfrie".

 

 

2 Hvis gjenomføringen ar av messing, kjøper jeg da kuleventil av forkrommet messing eller syrefast?

Hvis gjennomføringen er i messing, forkrommet eller ikke bør du bytte den også slik at alt blir syrefast. Dersom gjennomføringen er i messing kan du beholde den og sette på en messing kran (dårligere løsning).

Link to post

Heisan

Har vært noen rolige dager, pga en defekt venstrehånd. Er såpass oppe og går igjen at i morgen faller avgjørelsen på om det blir bytte av kuleventil eller gjennomføring OG kuleventil. Blir jo tydlig påvirket av gode råd her.

Så avgjørelsen faller på om gjennomføringen er av syrefast eller messing.

 

Men når jeg først har med assistanse ut for å hjelpe litt, får de jo gjøre det som gjøres kan, nemlig ta ut gjennomføringen også, hvis det blir tema.

MEN hvordan løsner man den lettest mulig?? Den sitter vel med en type sikafleks. Lønner det seg å varme den opp litt eller bare forsøke skru den ut?

Når ev. ny gjennomføring skal på plass, hvilken type sika bruker man til dette

Link to post

Her er jeg midt-veis i å ta ut en gjennomføring ved bruk av vinkelsliper:

 

gjennomfoering_2.jpg

 

Som du ser så slipper gjennomføringen flensen før du skader skroget. Så hvis du ikke får løsnet på innsiden, så tar dette 3-4 minutter å ordne fra utsiden med vinkelsliper. På bildet er det bare å dytte gjennomføringen inn uten å herje med å få løsnet mutteren på innsiden.

 

Gjennomføringen på bildet så i og for seg fin ut - men det var kranene på innsiden som foranlediget skifte:

 

gjennomfoering_3.jpg

Link to post

Det beste er å bruke bronse, hvis det er å få tak i. Messing er ikke bra, og syrefast er egentlig ikke så veldig mye bedre. Så med tanke på at den gamle er original og bare fire år gammel så ville jeg ha stolt på at Bavaria har brukt skikkeligs saker (dvs bronse) og derfor latt den være.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Heisan

 

Hjelpen uteble i dag, så intet ble gjort.

 

Har bronse virkelig vært brukt i båt?? På bildene til nordan family 27, ser det ut for meg som det har vært brukt kobberdeler (pga den grønne irringen).

Hvordan skilller man på bronse, kobber og messing? Det er bare i total uvitenhet jeg har brukt ordet messing.

 

Hvis man lar gjennomgangen stå, hvor feil er det å sette f.eks. syrefast på forkrommet messing eller bronse? Hva er det verste som kan skje? Tærer noe rett av i løpet av fem år istedet for 20 år??

Redigert av Tommy-lc (see edit history)
Link to post

Det har vært skrevet mye her på bp om materialer i skroggjennomføringer. Konklusjonen er i store trekk at det som holder mot korrosjon i saltvann er: marin bronse, syrefast stål og plast.

 

Messing er fy-fy pga. avsinking. Dvs. at sinken, som er en av hovedbestandelene i messing, forsvinner akkurat som sinken på en offeranode. Etter hvert er det bare porøst og sprøtt kobber igjen. Kjennetegnes ved at messingen er blitt rød når du skraper på den.

 

I Norge er det etter hvert blitt vanlig å bruke messing. Sikkert fordi det er billig, vanlig handelsvare. Noen synes det er OK fordi det jo holder i noen år.... Messing er dessuten farlig når det gjelder spenningskorrosjon. Dvs. at deler som har stått med belastning plutselig og uventet kan ryke tvert av. Derfor skal messingfittings ikke trekkes hardt til.

 

Marin bronse holdes av mange for å være det beste. Det var også vanlig standard i Norge før i tiden, før rustfritt stål var blitt vanlig. Derfor er det ikke alltid riktig å skifte gjennomføringer fordi de er gamle. Man risikerer i noen tilfelle å skifte fra god bronse til dårlig messing. Marin bronse er i dag tilgjengelig i gode båtbutikker og iallfall fra utlandet, men koster en del mer. Likevel er jeg ikke i tvil: dersom jeg skal ta jobben med å skifte gjennomføring under vannlinjen er det marin bronse som gjelder.

 

Syrefast stål blir av noen sett på som dårligere enn marin bronse fordi det kan bli utsatt for groptæringer i sjøvann. Jeg tror det er en litt ubegrunnet frykt når det gjelder ventiler og gjennomføringer. Uansett, vil en groptæring i verste fall føre til en liten lekkasje. Ikke at du plutselig står med ventillen i hånda fordi den røk tvert av. Pass på at dersom du kjøper syrefast kuleventil skal også kula være syrefast og ikke forkrommet eller forniklet.

 

Plastgjennomføringer er etter hvert blitt mye brukt. Hovedinnvendingen er ofte at de kan ha dårlig holdfasthet. Min hovedinnvending er at det ser billig ut på en ellers stilig båt.

 

Hos meg er konklusjonen: Marin bronse under vannlinjen. Syrefast stål over vannlinjen. Det siste gjelder også ALLE metalldeler som beslag, ankervinsjer, lykter, .... Det må være lov å være litt snobbete med slikt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Messing er en legering av kobber og sink. Bronse er en legering av kobber og tinn. Det finnes utallige varianter og kvaliteter av begge, men messing er gjerne litt gulere enn bronse. Bronsen er gjerne litt mørkere med litt rødskjær. Messingen sponer av med kortere spon.

 

Men hvis du ikke kan skille kobber fra messing foreslår jeg at du tar ut den gamle gjennomføringen og får noen til å hjelpe deg med å vurdere dette. Du kan jo bare montere den inn igjen hvis den er uskadd og viser seg å være av bronse (noe den neppe er).

 

Hvis du ikke har noen til å hjelpe å se på dette kan du sende meg en IM :smiley:

Link to post

Med fareforå stjele en annen manns tråd:hullet i skroget hos meg er ca 51 mm. Standard halvannentoms gjennomføringfyller 47-48 mm. To tomsblir forstort. Nooen tips til å få tak imellom-størrelsen her? I de jeg tok ut (ikke originale) var det bare fylt med sika - men anleggsflaten ved tilstramming var jo redusert.

 

Deler sjøvannsbestandig bronze føres av blant andre www.shipshop.dk i Danmark.

Link to post

Med fareforå stjele en annen manns tråd:hullet i skroget hos meg er ca 51 mm. Standard halvannentoms gjennomføringfyller 47-48 mm. To tomsblir forstort. Nooen tips til å få tak imellom-størrelsen her? I de jeg tok ut (ikke originale) var det bare fylt med sika - men anleggsflaten ved tilstramming var jo redusert.

 

Mulig at jeg ikke er helt med. Men 2" er temmelig likt dia. på 51 mm. Sikker på at du ikke blander sammen her? Hvis du må en millimeter eller så opp, så er det vel bare å pusse litt på hullet for å få inn gjennomføringen.

Link to post

hullet i skroget hos meg er ca 51 mm. Standard halvannentoms gjennomføringfyller 47-48 mm. To tomsblir forstort. Nooen tips til å få tak imellom-størrelsen her? I de jeg tok ut (ikke originale) var det bare fylt med sika - men anleggsflaten ved tilstramming var jo redusert.

Noe mellom 1 1/2" og 2" er ukurant.

 

Hvis en 1 1/2" gir for dårlig anleggsflate mot skroget ville jeg sett to umiddelbare løsninger.

 

1: Den tungvindte. Ta et emne i syrefast eller bronse, emnesrør eller bolt og dreie en gjennomføring som passer akkurat. Ikke den helt store jobben. Deretter trenger du en reduksjon ned til 1 1/2" (47,8mm) slik at du får på en kran.

 

2: Den enkle: Ta en rettsliper, dremel e.l. og slip opp hullet til 60mm slik at du får inn en 2" gjennomføring (R 2" = 59,6mm). Denne operasjonen er gjort på 2-5 minutter :smiley:

 

Mulig at jeg ikke er helt med. Men 2" er temmelig likt dia. på 51 mm.

Gjennomføringene måles i rørgjengedimensjon, ikke ordinære tommemål. 2" rørgjenger er ikke 25,4mm X 2 :smiley:

Link to post

Heisan

 

Alle delene som er brukt til gjennomføring, kran og bend er av messing! Fikk det verifisert på lørdag.

Da håper jeg det blir demontering til uka og en tur innom båtbua for å få litt syrefaste deler (gjennomgang, kran og et bend) og en tube med sika!

 

* Er det noen som kan si noe om hvilken type sika man skal bruke som tetting på gjennomføringen?

* Planen er nå å dra en streng sika på utsiden og innsiden av gjennomføringen og stramme nesten helt til,

vente noen dager med å stramme til resten for da å få en bedre pakningseffekt.

* Hva nå med kuldegradene som er kommet, holder det med å rette en vifteovn fra innsiden mot gjennomgangen for å

holde herdeprosessen i gang, eller bør man vente til plussgradene kommer på besøk igjen?

Redigert av Tommy-lc (see edit history)
Link to post

La-Sa i Son har AISI 316 ventiler, gjennomføringer, slagestusser og overganger i aktuelle dimensjoner på lager. Jeg kjøpte utstyr for septik tømming og lufting der i våres. Kvaliteten er helt topp og prisene fant jeg spiselige.

Hva snakker vi om av pris for en 1 1/2" gjennomføring og kuleventil? Har du noen antydning?

Link to post

Sikaen herder uansett til slutt, så det ville jeg ikke ha bekymret meg for. Og dra den skikkelig til med en gang, gjør du som du sier så river du løs sikaen igjen etter at den har tørket og ødelegger tetningen. Drar du til så sikaen tyter ut, blir det garantert tett! Enkelt og greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Noen som vet dimenasjonen på Volvo Pentas originale sjøvannsinntak? Finner bare at den er for 38 mm slange - men ikke om den har "standard" størrelse ellers. Ettersom hullet er 51 mm må det vel ha vært montert inn noe som passer der i tidligere tider uansett om det har værtkurrant eller ikke. Men en dremel og fresing til 60 mm er også alternativ.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...