Jump to content

Kjøling Volvo tamd 30 1984.


Kotnes

Recommended Posts

Ferskvannskjølt som ligger på ca 60 grader ved kjøring i moderat fart dvs rundt 2500 omdr. Øker til 80 grader ved kjøring i marsjfart som er cirka 3200 omdr. Maks er 3800. Går aldri over 80 grader uansett turtall over lengre tid. Synes dette er lite men ifølge noen er dette normalt på volvomotorer. Er dette riktig eller. Har ikke sjekket om det er termostat i motoren. Hører gjerne fra andre.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Ferskvannskjølt som ligger på ca 60 grader ved kjøring i moderat fart dvs rundt 2500 omdr. Øker til 80 grader ved kjøring i marsjfart som er cirka 3200 omdr. Maks er 3800. Går aldri over 80 grader uansett turtall over lengre tid. Synes dette er lite men ifølge noen er dette normalt på volvomotorer. Er dette riktig eller. Har ikke sjekket om det er termostat i motoren. Hører gjerne fra andre.

Det høres ganske likt ut selv om jeg har en TMD30 motor.

Fra 2500 og opp til 3500 omdr. så har jeg 80 grader, men går jeg ned under 2500 omdr så ligger temp på 65-70 grader.

For min del så ligger jeg stort sett med 2500-3000 omdr. som maks. Da oppfører båten seg pent med et snillere dieselforbruk. Over 3000 da går "rompa" ned og forbruk øker drastisk og farten øker med ca 1 knop :seeya:

Link to post
Share on other sites

Har selv en VP41 fra 1992. Denne oppfører seg akkurat på samme måten. Under marsj på 3500 rpm står temp.nåla så vidt over 80 grader. Ved lavere turtall faller temperaturen. Båten er planende.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...