Tom Rør Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 De aller fleste folk jeg møter er allright synes jeg, men det er alltid noen som ikke har bakkekontakt. Det er nok oftest folk som har økonomi til å kjøpe det nyeste/beste/dyreste. I noen miljøer er det jo tettere mellom rasshu...ne. Disse folka treffer man over alt i samfunnet. Dette er nok ikke dem som begynte med en liten båt, og gikk gradene, og i tilfelle de har det, så glapp det et sted underveis, så de har glemt hvor de selv startet. Jeg hever meg over denslags oppførsel uansett, for jeg treffer endel av disse i jobbsammenheng også. Går ut av døra og tenker for en forb..... idiot, så ofrer jeg ikke fyren en tanke til Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 (redigert) Møtte noen veldig overlegne båtfolk engang. De satt opp på båten sin i marinaen og drakk godsaker. Så såg de meg og spurte om jeg hadde båt her. Siden jeg ikke hadde det, ble jeg på meget arrogant vis oppfordret å pelle meg ut av syne. Men dette var en plass i Sør-Tyskland ved Rhein-elven. Jeg tenkte bare stakkers folk som har bare denne "lille elven", et par hundre meter bred og 800 km hver vei til enten Nordsjøen eller Middelhavet. Takker meg til forhold i Norge - både når det angår båtfolk som er nesten alltid hyggelige, pratsomme og behjelpelige og ikke minst skjærgården på Vestlandet. Redigert 1.November.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Superkul Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 bare hekkbølgebåtene - di med flybridge og helst over 40-45 fot Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Alternes.. Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 (redigert) ja det høres bra ut at de fleste av dere ikke kjenner dere i gjenn i første innlegg! da er kanskje båtfolket på baatplassen av bedre sort. som en av dere var inne på, så kan nok ofte båtfolks stolthet av egen båt misoppfattes som overlegenhet. jeg tror heller ikke at min oppfatning gjelder spesielt for Nordland, da jeg er fra Asker og kun har bodd her en liten stund. og har lite erfaring med snobbete båtforeninger her oppe, da de ikke finnes. men de finnes i høyeste grad i Asker! Etter å ha hørt litt på dere, så tror jeg kanskje at mine oppfatninger til dels er basert litt på feil grunnlag. Da jeg for det meste inntil nylig har tilhørt seilmiljøet. og for kun to år siden gikk over til motorbåt. så mine utalelser er nok for det meste myntet på dette miljøet. og det kan jeg si, i seilmiljøet så er disse holdingene meget utbredt! mot ikke båtfolk, og særlig mot folk med motorbåt. Men det finnes jo selvfølgelig unntak her også. Redigert 1.November.2010 av sjøgata brygge (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Jawik Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Jeg er da omgjengelig med våres 50 fot seilbåt Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Alternes.. Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Med den størrelsen på seilbåten, må jo du da være en av de ekstraordinære hyggelige unntakene men la meg spørre deg om en ting: er du regatta seiler?? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Perkrs Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Det er vel med båtfolket som i alle andre samfunnslag,folk er forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Finnes vel forskjellige folk overalt også blant båtfolk Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 (redigert) @sjøgata brygge Har jo noen nautiske mil bak meg i regatta i tidligere år. At det finnes utgaver blant oss, i inn og utland, som helst ikke skulle vært blant oss, kan jeg gå god for vist det er dette du er ute etter. Hvilken nasjon som er verst ønsker jeg ikke å nevne. Nå er jeg pensjonist og koseseiler og omgjengelig mot alle som ferdes på sjøen - i hvertfall prøver jeg å være omgjengelig, men fortsatt møter jeg på det motsatte eksemplet og da velger jeg stort sett å overse disse. Og ved å overse disse blir jeg selv oppfattet som noe jeg ikke er av motparten. Verden er merkelig slik Redigert 1.November.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Alternes.. Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 (redigert) du er sikkert en koselig kar men det var ikke helt dette jeg var ute etter. det jeg selv har lagt merke til er at overnevnte holdninger spesiellt gjenspeiles i regatta seilere. spesiellt under seilas!! før brukte jeg å seile ferdern og holendern hvert år. da er hele oslo fjorden fyllt opp av over 1000 seilbåter. og denne felleskaps følelsen og overveldene overreprentasjonen av seilbåter fører til at seilerne ser ned på allt uten seil og føler seg uovervinnelige. da spesiellt når båtene var sammlet i havn i Horten. jeg husker en gang at hele flokken av seilere startet å bue på en liten motorbåt som kom inn til kai bare fordi at han hadde en båt uten seil!! dette er idioti og overlegenhet uten sidestykke!! Redigert 1.November.2010 av sjøgata brygge (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Dalton Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Båtfolk er ikke slik... Må være folk med båt. Jeg for min del syns det er altfor få som kommer ned i havna for å slå av en båtprat. Nesten så en får abstinens innimellom... godt å ha baatplassen.no! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Honduras Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 jeg husker en gang at hele flokken av seilere startet å bue på en liten motorbåt som kom inn til kai bare fordi at han hadde en båt uten seil!! Hvis det hadde vært meg de bua på skal man ikke se bort fra at jeg uforskyldt hadde mista kontroll over snekka og sneiet med meg både slepejoller, fendere, nypolert gelcoat og ett par laken på vei ut igjen. Vanligvis har jeg grei kontroll, men jeg blir så ille nervøs når noen buer på meg... Heldigvis har jeg overforsikret min båt, så det går bra Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jawik Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 du er sikkert en koselig kar Takk for det. At det kan bli hektisk før start når adrenalinet og konkurranseinstinktet begynner å ta seg opp er jeg med på, men ikke det du opplevde med buing. Men har også opplevd noe lignende med en som forvillet seg inn i havna og ble bortvist uten noe om og men. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
finnmarken Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 (redigert) Vel, som skrev om i innlegg 21, så var kommentaren: "Den båten der er jo gått ut på dato" ganske fantastisk. Jeg har tenkt på den mange ganger i ettertid også, for den var jo også ganske "morsom". Har hatt det mye moro med den kommentaren i ettertid. Hverken før eller siden har jeg hørt noe lignende, hverken fra båtfolk eller andre. Båtfolk er ikke slik, og båtfolk er på ingen måte overlegne. Men noen folk er slik og noen folk er overlegne. Han jeg snakker om forstod jo ikke hvor uforskamma han var. Jeg ble heller ikke fornærmet. Han lever nok i en noe annen virkelighet enn meg. Kanskje ikke så mange i hans omkrets som har 20 år gamle båter...... Redigert 1.November.2010 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Kanskje ikke så mange i hans omkrets som har 20 år gamle båter...... Kanskje ikke så mange, men finnes helt sikkert noen av de vil jeg tro? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
småbåtentusiasten Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 (redigert) "Den båten der er jo gått ut på dato". Kanskje bare en litt ubehjelpelig måte å være morsom på? Kanskje han til og med mente at det var en fin gammel båt, men ikke ville si det så kjedelig. Mange sprudler over med idéer og innfall. Ut spretter en av dem som ikke passerer riktig sensur. Absolutt ikke noe å gremmes over! Han ønsket sikkert at du skulle kommentere hvor fin og ny båt han hadde. Klarer ikke å se det uhøflige i slik oppførsel, men tar det på beste måte og leter hektisk etter et passende humoristisk tilsvar. Nå passer det veldig godt med en glorie, for selvskryt skal man lytte til, da det kommer fra hjertet! Redigert 3.November.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Min opplevelse av dette var at min NB870 ble betegnet som en "hvalkoker" av en irritert nabo på brygga. Jeg lo lenge og godt. Det tok brodden av det hele. Men det er klart det fins overlegne båtfolk, hyttefolk, og bilfolk. Men bare underlegne bussfolk....(tog dei 'an?) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 På tur med en seilbåt til 3-4 millioner så er iallefall de fleste hygglige mot oss og vi er hygglige tilbake :) Vi lar jo iallefall hvem som helst legge seg på utsiden uansett hva slags båt de har. Har merket att ikke alle gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Han var som sagt hyggelig. Hjelpsom var han faktisk også. Klart det var uhøflig og nedlatende. Båten hans var "ny nå i april" og kostet 4,2 mill. Min båt var fin den, men 25 år gammel og kostet kr 200 000,-. ("gått ut på dato") Joda, det er klart at de fleste ville oppfatta han som uhøflig. Det jeg imidlertid er veldig sikker på er at han slett ikke mente å være det. Han var ikke "overlegen", men kanskje rett og slett i en situasjon han ikke var vant til. Men jeg tror ikke vi båtfolk er overlegne. "Rike" eller "fattige" om hverandre. Jeg opplever stort sett at alle er hyggelige og omgjengelige. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 3.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 (redigert) Jeg tror kanskje vi kan avslutte det hele med et klasseskille?? jeg tror at folk med ekstremt dyre båter menger seg med de med lignende båter, ikke for å være nedlatende mot andre kanskje men rett og slett fordi det er disse de kan se å ha noe til felles med. og dermed kanskje kan virke litt overlegne. klart det! jeg føler jo også å ha mer til felles med en som har en lignende båt som min på rundt 15 ft, en en kar som kommer krusende med en 50 ft yacht Redigert 3.November.2010 av sjøgata brygge (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
roesok Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 (redigert) Det er selvsagt mange gode unntak, men drister meg til følgende generelle observasjon: Overlegenheten er ofte proporsjonalt økende i takt med antall fot... Redigert 3.November.2010 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
småbåtentusiasten Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 (redigert) Prøver meg med følgende antagelse: "Overlegenheten er proporsjonal med manglende selvfølelse". Legg merke til at "slike" helst ikke ser folk i øynene på vanlig inkluderende måte. Det vil de helst unngå for å bli "avslørt". "Selvfølelse" skal dekke selvtillit, empati osv. Hva er egentlig vårt "jeg" og kan det deles opp i begreper? Se f.eks "selvpsykologi" av Sigmund Karterud. Link Edit: Har ikke selv opplevd at de med store seilbåter er nedlatende, tvert i mot, de har jo selv hatt mindre båter en gang i tiden og deler gjerne erfaringer og råd. Tror at de er ekstra hyggelige for ikke å bli frosset ut. Redigert 3.November.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 jeg tror at folk med ekstremt dyre båter menger seg med de med lignende båter, ikke for å være nedlatende mot andre kanskje men rett og slett fordi det er disse de kan se å ha noe til felles med. og dermed kanskje kan virke litt overlegne. klart det! Jeg tror kanskje at det også kan være et aldri så lite element av å være forutinntatt her? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Hva er det som er galt med meg og området jeg ferdes i siden jeg ikke opplever noe av dette negative det snakkes om ? Jeg kan ikke si at jeg har sett noen forskjell på folk ut fra hvilken båttype de ferdes i, kan det være at jeg er så forbanna hyggelig at alle andre er hyggelige mot meg ? Livet er kort.... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 La meg gjenta enda en gang: Han jeg har skrevet om i noen innlegg ovenfor er jo et soleklart unntak. Han var forresten ikke overlegen heller, men bare "dum". Jeg tror ikke at overlegenheten er proporsjonalt økende med antall fot. Jeg kan ikke se dette på noen annen måte enn at noen er overlegne og andre ikke. Om "rikfolk" er mer overlegen enn "fattigfolk" vet jeg ikke. Jeg tror en slik påstand må betraktes mer som en myte enn fakta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.