Jump to content

er båtfolk overlegne?

Alternes..

Recommended Posts

@Enzo.

Det er nok du som er så forbanna hyggelig at alle andre er hyggelige mot deg. Opplever det samme og det er nok her mye ligger i hvordan en oppfatter omgivelsen. Har jo hørt noen historier i årenes løp om fenomenet - overlegenhet - og at dette eksisterer kan det vel ikke være tvil om. Noen er jo bare slik i sin oppførsel eller mangel på oppførsel og sosiale antenner. Kan jo være at fenomenet øker med økende størrelse på båten, men da har jo jeg et problem som jeg ikke kjenner til :headbang:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg kan ikke huske jeg noen gang har opplevd båtfolk som overlegne enda jeg frem til for 10 år siden var ganske aktiv som seiler. :confused:

Tvertimot er omtrent alle jeg treffer svært hyggelige og vi tar gjerne en kaffe eller noe annet sammen. Sikkert jeg som bare ikke merker det av mangel på sosiale antenner.

Kanskje ikke så mange, men finnes helt sikkert noen av de vil jeg tro?

Jeg tror, uten å være sikker, at dette er en båt jeg traff for et par år siden i Strømstad spesielt siden den har splittflagg. Svært hyggelige folk i så fall.

Underlegen eller overlegen

Et forhold mellem to personer bliver nødt til at være ligeværdigt for at kunne udvikle sig til et rigtigt venskab. Der bliver nødt til at være en grad af indbyrdes respekt, ellers vil forholdet føles ensidigt. Hver gang vi møder mennesker udvikler der sig sådanne underliggende sociale mekanismer, og i grupper udvikler det sig ofte til et uformelt hierarki. Det er et socialt fænomen, som nok ikke kan undgås, men derfor er det jo stadig godt at være opmærksom på det. En meget overlegen attitude kan være med til at forstærke det, men det samme kan en meget underlegen attitude.

Sitat fra Blixen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Heeeeeeee - Kjenner meg overhode ikke igjen.

Kan hende noen andre kjenner deg igjenn..... :giggle::giggle::giggle:

Det er vel her noe av hele greia ligger, man ser andre men ikke seg selv :rolleyes: ......

Selv syntes jeg ikke at båtfolk eller golfere er spesielt overlegene, men jeg er jo både golfer og båtmann...... :sailing:

Da er jeg vel egentlig inhabil og har ikke lov til å synse... :cheers_wine:

En del bilturister derimot........: Kommer hit til Stavern om sommeren og tror de eier stedet. De ser på oss fastboende som tjenere eller idioter som stort sett i veien.

Vi har ikke peiling på hva service er for noe....Min kone; som jeg forøvrig har "hentet" fra Oslo`s beste vestkant er mest forbannet og pinlig berørt av enkelte sin oppførsel......

Som sakt, har jeg aldri møtt tilsvarende holdninger på vannet, så at de skal stemples som spesielt overlegene er jeg ikke enig i.....

gamle båter er jo bare kos å menge seg med, men jeg nekter ligge longside med plastsnekker! skal det være snekke, må det være tre :)

felles for alle på sjøen er at alle vet hvor dyrt båt er å drifte, uansett innkjøpet.

Hvorfor det? jeg har selv hatt tre snekke/sjekte, og

åpen trebåt og det har kun vært problemer med disse båtene!! visst! en trebåt ligger godt i vannet, osv. men det er mye problemer med disse båtene utifra mine erfaringer. plutselig oppstår det en sprekk, eller sømmen gir etter, osv. nå skal det nevnes at jeg kun har hatt gammle trebåter.

Redigert av sjøgata brygge (see edit history)

KNS medlem

Overlegenheten er ofte proporsjonalt økende i takt med antall fot...

Kan ikke se at jeg ble noe mer overlegen etter at jeg plusset på 6 fot på båtlengden...

...skal det være snekke, må det være tre :)

:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::cheers::cheers:

Hvorfor det? jeg har selv hatt tre snekke/sjekte, og åpen trebåt og det har kun vært problemer med disse båtene!!

Eeeh... Osmose, delaminering, skult råte i kjernematerialer(treverk!), osv. Disse tupperware-flyteinnretningene er ikke feilfrie, de heller :giggle:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

folk med trebåt vet det er mye jobb, og ofrer mye for å ha det, dette er ofte entusiaster, de er opptatt av estetikken rundt det også, er mitt intrykk.

folk i plastsnekke, er litt småharry campingvogn folk som skal ha mest mulig plass, uten å ofre en tanke på estetikk og hvordan den "søpler" til miljøet, ragger gjerne rundt med sot og skittent skrog lite stell, disse skal ofte bare fra A til B.

Redigert av andersb (see edit history)

Da får jeg ta historien om da naboen min (la meg kalle ham Kenny) med en nydelig gammel trebåt, snekke/sjark var på vei inn til kaien i Risør for å fylle bensin. Så kom det en noe større flybridgebåt inn og fra flybridgen ble det ropt til Kenny: "Fløtt deg, jeg skal ha diesel!" Men Kenny er ikke typen som lar seg ikke tråkke på, så "kapteinen" i blazer på flybridgen fikk klar beskjed om å vente til det ble hans tur.

Men å ligge og vente i en stappfull Risør havn midt i ferien var nok ikke så greit, for det ble flere turer innimellom dreggliner etter hvert. Da dukket det til slutt opp en guttunge på 10 - 12 år høyt der oppe på flybridgen, og omtrent hele havnen hørte den klare guttestemmen rope til "kapteinen" i blazer: "Du pappa, - vi skulle nok leid en mindre båt." Da ga "kapteinen", rød i toppen full gass, uten å få fylt drivstoff og forlot Risør havn!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da får jeg ta historien om da naboen min (la meg kalle ham Kenny) med en nydelig gammel trebåt, snekke/sjark var på vei inn til kaien i Risør for å fylle bensin. Så kom det en noe større flybridgebåt inn og fra flybridgen ble det ropt til Kenny: "Fløtt deg, jeg skal ha diesel!" Men Kenny er ikke typen som lar seg ikke tråkke på, så "kapteinen" i blazer på flybridgen fikk klar beskjed om å vente til det ble hans tur.

Men å ligge og vente i en stappfull Risør havn midt i ferien var nok ikke så greit, for det ble flere turer innimellom dreggliner etter hvert. Da dukket det til slutt opp en guttunge på 10 - 12 år høyt der oppe på flybridgen, og omtrent hele havnen hørte den klare guttestemmen rope til "kapteinen" i blazer: "Du pappa, - vi skulle nok leid en mindre båt." Da ga "kapteinen", rød i toppen full gass, uten å få fylt drivstoff og forlot Risør havn!

Lars H.

Den der er garantert vandrehistorie :wink:

Den der er garantert vandrehistorie :wink:

Jo da, historien har nok vandret siden det skjedde i 1993, og jeg har selv fortalt den mange ganger, også her på forumet tidligere. Men vi lå faktisk selv ved Sørlandet camping (der Kenny hadde campingvogn og båtplass) og ventet på at Kenny skulle komme tilbake etter bensinfyllingen. Vi holdt på å le oss skakke da han opprørt fortalte om hva som hadde hendt. Her bilde av båten hans:

kenny_baat.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Båtfolk er vel som folk flest, janteloven råder. Men jeg må vel si at jeg føler meg vel mottatt overalt, men noen unntak finnes. Det jeg har opplevd er jo jo enkelelte som har et fanatiskt forhold til flagget,,:-) Men stort sett veldige hyggelige mennesker.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Ohhh du er virkelig ute å kjøre her, tenk på meg som har både seilsko , mustotøy,caps og mangel på sokker....... skikkelig hestpeis jeg :rolleyes:

Hei

Her har du meg, går uten sokker hele året jeg, untagen når jeg må gå med dress eller smoking.

Flybridge, Musto, cap og seilsko har jeg også fra da jeg hadde seilbåt.:yesnod:

Oppfør deg mot folk som du vil at folk skal oppføre seg mot deg.

Jante er et dårlig ideal. :smash:

mvh

giver

• 1 måned senere...

Det er bra noen tar seg tid for å undervise søringan i litt nordnorsk grammatikk. :fishing:

Det er ingenting som heter nordnorsk grammatikk!! Korrekt norsk er bokmål og nynorsk. allt annet er lokale varianter av det som på papiret er korrekt norsk. Altså, ikke korrekt norsk! det er heller på tide at vi, de såkalte søringene lærer dere korrekt oppførsel, dannelse og høflighet :smiley:

Redigert av 1971 mercury (see edit history)

KNS medlem

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...