Anjuma Startet 1.November.2010 Del på Facebook Startet 1.November.2010 Startet båten i kveld for å lade batteriene (den ligger på vannet) og det skulle bli en ubehagelig opplevelse! Etter å ha gått i ca. 5 min så fikk den plutselig turtalls ras og røykla halve fjorden og inne i båten ulte det i alt av røykvarslere. Så en eller annen plass må oljen ha kommet inn via forbudte veier! Den raste slik i ca. 3-5min før den plutselig gikk ned på et mer normalt turtall hvorpå jeg fikk stoppet den på normalt vis! Motoren er en Perkins 49hk fra 85. (husker ikke benevnelsen akkurat nå) Oljetrykket var fint og motor rakk ikke bli varm engang.. kanskje 50'C når faenskapet dro til! Jeg regner med at alt håp om å få den reparert er ute, men hvordan er det med forsikring ved et slik motorhavari... kan man forvente en rå latter eller en svak imøtekommenhet? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
vik800f Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 Heisann Har du prøvd å starte opp i etterkant? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 1.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2010 Hei :) For å være ærlig så var det fristende å prøve en restart (som den IT mannen jeg er), men jeg turte rett og slett ikke. Dessuten syntes jeg å høre en umiskjennelig knattelyd da turtallet roet seg... Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
vik800f Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 Har du turteller på den, fikk du med deg hvor mye o-min den var oppe i? Jeg hadde peilet oljen og forsøkt å starte opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 Hei! På noen Perkins 4107 og 4108 er det en anordning med ei spiralfjær som trekker gasshendelen på dieselpumpa tilbake til tomgangsstilling. Sjekk om denne spiralfjæra kan ha ryki før du "restarter". Alternativt kan det kanskje ha hendt noe med forvarminga i innsugsmanifolden, slik at det suges inn diesel ukontrollert? Da virker nok den manuelle stoppkontrollen dårlig! Håper du finner ut av dette og at ikke vitale motordeler er blitt ødelagt! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 på 4.108 er det en kaldstart anordning som kan gi diesel vist systemet ikke er helt tett. vet ikke om det er det samme på din , Men da sitter det en varmespiral i innsuget som brenner diesel. Det går ett rør fra filtret og inn i varmespiralen, Vist dette ikke er tett så kan du få diesel inn herfra og få opprusing av motorn. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 ...før den plutselig gikk ned på et mer normalt turtall hvorpå jeg fikk stoppet den på normalt vis!Det er da et godt tegn at den IKKE stoppet av seg selv, hadde den det kunne det ha vært hva som helst som var havarert men at den gikk og at du måtte stoppe den er i alle fall et positivt tegn. Ved neste start, ha klar en fille, håndflaten eller noe slikt som kan blokkere luftinntaket. Får ikke motoren luft blir den ganske så spak... Det kan, på mange motorer, være lurt å fjerne deler av innsuget (luftfilter) for å lettere kunne blokkere hele luftinntaket....kan man forvente en rå latter... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Anjuma Svart 1.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2010 Ja, jeg løftet bort dørken over motoren for å se etter luftintaket, men det var for mørkt og for mye røyk til at jeg turte sitte bøyd over den lenge... Jeg ble egentlig overrasket da den roet seg, men som sagt så syntes jeg å høre en knattelyd som ikke helt lover godt vær ved neste oppstartsforsøk. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 1.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2010 Har du turteller på den, fikk du med deg hvor mye o-min den var oppe i? Jeg hadde peilet oljen og forsøkt å starte opp igjen. Ja, jeg har turteller, men det var det siste jeg hadde tid til å sjekke når helvete brøt løs... men det var langt over normalt full-trottle turtall :( Hei! På noen Perkins 4107 og 4108 er det en anordning med ei spiralfjær som trekker gasshendelen på dieselpumpa tilbake til tomgangsstilling. Alternativt kan det kanskje ha hendt noe med forvarminga i innsugsmanifolden, slik at det suges inn diesel ukontrollert? Det skal jeg kontrollere.. takk for tipset :) på 4.108 er det en kaldstart anordning som kan gi diesel vist systemet ikke er helt tett. vet ikke om det er det samme på din , Men da sitter det en varmespiral i innsuget som brenner diesel. Det går ett rør fra filtret og inn i varmespiralen, Vist dette ikke er tett så kan du få diesel inn herfra og få opprusing av motorn. Bernt For meg virket det som den begynte gå på olje.... da det røyk noe aldeles utrolig! Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 1.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2010 Hei! På noen Perkins 4107 og 4108 er det en anordning med ei spiralfjær som trekker gasshendelen på dieselpumpa tilbake til tomgangsstilling. Er det den som er innringet her du tenker på? Det kan, på mange motorer, være lurt å fjerne deler av innsuget (luftfilter) for å lettere kunne blokkere hele luftinntaket. Er luftinntaket det som atår innringet som nr. 5 her? Synes det er rart h vis dette er luftinntaket, men jeg finner ikke andre passende i manualen Motoren er sannsynligvis en 4.99 Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Svee Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 Ja, det er den fjæra som du har markert jeg tenker på. Tror forøvrig at den oljerøyken du observerte nok skyldes forbrenning av gammel olje i eksosmanifolden m.v. - kan ikke skjønne hvordan motorolje skulle kommet til forbrenningsrommet over stempelet? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 "5" er oljepåfylling/veivhuslufting. På bildet her: Viser luftinntaket på venstre side. På eldre båtmotorer er der vanligvis ikke luftfilter men bare en sil med gjerne et deksel over. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Anjuma Svart 1.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2010 "5" er oljepåfylling/veivhuslufting. På bildet her: Viser luftinntaket på venstre side. På eldre båtmotorer er der vanligvis ikke luftfilter men bare en sil med gjerne et deksel over. Tja, den andre siden av motoren er jo totalt fri for luftinntak da: Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
SveinHa Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Ja, bortsett fra 18:Luftinntak og 19:Innsugningsmanifold Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Anjuma Svart 2.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2010 18:Luftinntak Ahhrraaa!! Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
baatmann Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Eg kjenner ikkje så godt til denne motoren, men reknar med at regulatoren er tilknytta ein sentrifugal, slik det er vanleg. Denne har sentrifugalvekter som trer i funksjon når motoren starter. Dersom desse vektene av ein eller annan grunn "heng seg opp" kan det som du har opplevd, skje. At motoren etter ei tid gjekk ned til normalt turtal, kan skuldast at vektene har komt i funksjon igjen. Eg ville ikkje starta opp att før eg hadde sjekka dette. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Kan jo anbefale å lage til et lokk som kan legges over luftinntaket slik at du har mulighet til å stoppe motoren ved å hindre den i å suge luft, "lokket" bør være så solid at det ikke dras i stykker og forsvinner inn i motoren! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
hegra Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Nå må du ikke ta dette ille opp, men jeg er fristet til et spørsmål: Du kan vel ikke ha tatt feil av luftinntak og oljepåfylling siden du ikke var klar over hvor luftinntak er plassert? Altså etterfylt motorolje i luftinntak. Da er det ikke rart om den raser, men det hadde den vel gjort like etter start skulle jeg tro. Hvis du synes spørsmålet var noe frekt så svarer du med denne så skal jeg holde Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 2.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2010 Hehe, nei det tar jeg ikke ille opp i det hele tatt :o) Jeg er (heldigvis) såpass motorkyndig at jeg har ikke helt olje på luftinntaket. hehe Men jeg må innrømme at jeg har ikke skrudd på motoren i det hele tatt etter at jeg kjøpte båten i sommer... og når det røyk og ulte og et helv... turtall dro til så var det ikke så enkelt å hverken se noe eller finne ut av hvor luftinntaket lå... det er jo ikke akkurat noen stor luftfilterboks som på gamle bensinmotorer. Og på tegningene i manualen så syntes jeg ikke det var så enkelt å se hva som kunne være luftinntaket. Jeg må også innrømme at jeg har skrudd svært lite på dieselmotorer i det hele tatt... det eneste er å bytte topp på en eldre turbodiesel i en Audi 80. Når det gjelder turtalls raset så stusser jeg fremdeles på hva i alle dager som kan forårsake slikt.... det hørtes nesten ut som den var oppe i over 8000 omdreininger (selv det er vanskelig å påstå at det går ann å høre hvilket turtall, spesielt når den står i fri... men det var i alle fall et alvorlig turtall den presterte, jeg trodde nesten at den kom til å eksplodere) ...jeg trodde det kun var turbo dieselene som opplevde slike turtalls ras... og her er det jo aldeles ingen turbo montert. Som jeg skrev så trodde jeg først at den plutselig begynte å gå på motoroljen, men forstår av kommentarer her og de jeg har snakket med at dette er meget usannsynlig. Jeg må nok ta sjansen på å prøve å starte den på nytt og stå klart med et eller annet til å stenge luftinntaket, men jeg vil ta det i dagslys... og da blir det en helg siden det er mørkt når jeg kommer fra jobb! Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
hegra Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Anjuma : Hehe, nei det tar jeg ikke ille opp i det hele tatt :o)Det var bra. Ja, for meg virker dette mystisk. Jeg forstår heller ikke hvor den kan få så mye olje eller diesel at den raser så alvorlig derfor kom det noe freidige spørsmålet. Jeg har ikke noen forslag heller, men det skulle vært kjekt og visst hva som egentlig skjedde når den tok ut på denne måten. Med så alvorlig turtall skulle en jo tro at alle sylindere fikk brennstoff og ikke bare en eller to. Håper du finner ut av det, og svaret er nok mange spent på. De fleste vil vel helst ikke oppleve noe slikt vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 2.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2010 Med så alvorlig turtall skulle en jo tro at alle sylindere fikk brennstoff og ikke bare en eller to. Åjada, alle sylindrene gikk, det var det ingen tvil om! Og det gikk hett for seg. Det må sitte noen ventiler på blokka, for røyk kom ut av motoren og røykla båten innvendig. Et alvorlig leven av motorlyd og røykvarslere. Jeg var glad jeg var alene på Marinaen akkurat da. hehe Ja, hvis jeg finner ut hva som har forårsaket dette så skal jeg opplyse om det her inne. En tidligere kolega av meg mener at det er umulig å ta livet av disse motorene, så kanskje, kanskje det er håp om oppliving! Hadde dette skjedd utpå sjøen så vet jeg nesten ikke hvor jeg hadde gjort av meg. Hadde vel satt meg fremst i baugen med den bærbare VHF'en og ventet på å bli reddet eller sprengt på sjøen. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 2.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2010 Eg kjenner ikkje så godt til denne motoren, men reknar med at regulatoren er tilknytta ein sentrifugal, slik det er vanleg. Det skal jeg titte etter i manualen om finnes, men ville ikke dette kun forhindret deg i å senke turtallet... kan det resultere i at turtallet øker og løper ut av kontroll? Kan jo anbefale å lage til et lokk som kan legges over luftinntaket Takker tipset.. og det er helt garantert at jeg ikke tør starte den opp igjen uten å ha et slikt lokk i ene handa mens jeg vrir om nøkkelen med den andre! :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
tb55 Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Det ligger masse filmer på youtube med motorer som ruser. Er vel med slitte olje-fjærer at motoren kan dra olje opp langs stempelet, og ineste omgang begynne å diesle på motoroljen når motoren blir varm nok Kanskje honing av sylinder og nye stempelringer gjør susen ? En annen ting, er at disse motorene er bygget for å arbeide, ikke gå på tomgang. For mye tomgangskjøring på en slik arbeidsmaskin medfører at trykket mot stempelringene blir for lavt, slik at disse tetter dårligere og i neste omgang soter ned. Det kan jo hende at en innvendig motorvask kan hjelpe. Hvor mange timer har motoren gått, tror du ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Et eller annet sted på motoren er det en utlufting for oljedamp fra veivhus. Denne ender normalt opp i en slange i luftinntaket. Dette kan være potensiell tilførsel av motorolje til sylindere. Kan være greit å ta en kikk under luftfilteret og se om det er olje der. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Anjuma Svart 2.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2010 Er vel med slitte olje-fjærer at motoren kan dra olje opp langs stempelet, og ineste omgang begynne å diesle på motoroljen når motoren blir varm nok Det kan jo hende at en innvendig motorvask kan hjelpe. Hvor mange timer har motoren gått, tror du ? Ja, jeg tenkte tanken på dette med stempelringer, men at det skulle skje på alle sylindrene samtidig finner jeg underlig. Men en innvendig motorvask kan helt sikkert lønne seg... tror timeteller viser 3700 timer på 25år. Jeg har jo hørt om problemet kalt "engine runaway", men det gjelder jo i hovedsak Turbo Diesel, hvor turboen drar olje inn i forbrenningskammeret.Men det er ikek tilfellet her hvor det ikke er noen turbo Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.