Jump to content

Perkins 49Hk - turtallsras

Anjuma

Recommended Posts

Et eller annet sted på motoren er det en utlufting for oljedamp fra veivhus. Denne ender normalt opp i en slange i luftinntaket.

Dette kan være potensiell tilførsel av motorolje til sylindere. Kan være greit å ta en kikk under luftfilteret og se om det er olje der.

Det var som sagt mørkt, men jeg syntes jeg så noen få oljedråper på dørken rundt "motor hullet" etter å fått stoppet den, men langt ifra i mengder (noe jeg egentlig hadde forventet).

Men midt oppå toppen så jeg at det kom ut røyk etter at den stoppet. Men selvsagt var trykket langt over normalt og det samme med varmen.... i og med det høye turtallet. Men det kan altså være denne ventilen du sikter til?

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Er vel med slitte olje-fjærer at motoren kan dra olje opp langs stempelet, og ineste omgang begynne å diesle på motoroljen når motoren blir varm nok :confused:

Et eller annet sted på motoren er det en utlufting for oljedamp fra veivhus. Denne ender normalt opp i en slange i luftinntaket.

Dette kan være potensiell tilførsel av motorolje til sylindere. Kan være greit å ta en kikk under luftfilteret og se om det er olje der.

Når jeg tenker nærmere på dette så kan jo faktisk dette skje ved at ett stempel har slitt oljering!...

Det er som dere skriver fullt mulig at oljedamp kommer ut via veivhus ventilens lufting og at denne dampen så trekkes inn via luftfilteret og dermed inn i alle sylinderene!

Med denne muligheten synes jeg vel kanskje at om den nå skulle starte opp ved neste forsøk så bør uansett toppen og stemplene kontrolleres/overhales før jeg tør ta familien og skipshunden ut på tur!

Ja, jeg har turteller, men det var det siste jeg hadde tid til å sjekke når helvete brøt løs... men det var langt over normalt full-trottle turtall :(

trist å høre Anjuma, siden turtallet var langt over ruseturtall er det vel grunn til å tro at den gikk på smøreolje.

Han du sjekket om det er noe mer olje igjen i bunnpanna?

Her er første oppstart etter at Defender motoren har vært gjennom en 12mnd. overhaling. Siden dette er en turbomotor er det vel sannsynlig at oljen kommer den veien.

Sjekk voluminnstillinger før du fyrer opp denne på jobben... :eek:

Det man skal gjøre hvis noe sånt skjer er å blokkere innsuget.

.. siden turtallet var langt over ruseturtall er det vel grunn til å tro at den gikk på smøreolje.

Har du sjekket om det er noe mer olje igjen i bunnpanna?

Det man skal gjøre hvis noe sånt skjer er å blokkere innsuget.

Takk for medfølelsen Ingar :)

Det var den samme tanken som slo meg momentant når den startet sitt lille selvmord. Ble bare så paff da jeg trodde dette ikke skulle kunne skje med en "vanlig" gammeldags Dieselmotor.

Jeg har tenkt å sjekke om den har slukt hele bunnpanna for olje, men har ikke vært i båten igjen enda.

Og ja, jeg kommer definitivt til å memorisere hvor luftinntaket er og alltid ha med meg et passende "verktøy" for kveling av motor heretter! For jeg måtte bare gi opp forsøket på å lokalisere dette i mørket og røyken.

Dette er egentlig noe man bør gjøre uansett alder på motor... så lenge man har en Diesel motor så kan dette forekomme både på gammel og helt ny motor. En tidligere nabo opplevde dette med en sprett ny Golf. Den var knappe en uke gammel da akkurat det samme skjedde... full overrusing. Han fikk selvsagt ny motor.

Og når jeg leser litt på nettet så ser jeg at ved biler hvor dette oppstår så dekker visstnok mange forsikringsselskap dette. Men jeg tviler mer enn sterkt på at det samme gjelder en 25år gml båtmotor.. hehe.

...problemet kalt "engine runaway", men det gjelder jo i hovedsak Turbo Diesel
Et lite sidesprang men her er definitivt ikke turbo:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Kan jo være hull eller revne i membran på fødepumpa(vist som nr. 29 på bildet). Da renner diesel ned i bunnpanna. Dette kan ha pågått ei stund slik at nivået av diesel og olje i bunnpanna blir altfor høyt. Skulle tro at motoren ikke ville gå skikkelig med defekt membran, men det er ikke sikkert hullet er så stort. I noen tilfeller kan det renne diesel ned i bunnpanna uten at motor er i gang også(heverteffekten) hvis der er hull i denne.

Vi havarerte en deutz diesel i en borerigg på jobb pga. defekt membran i dieselpumpa (fødepumpen). På forden min i båten byttet jeg derfor til plungerpumpe. Disse gikk om en annen.

Når det gjelder veivhusventilasjonen som vel er den mest plausible forklaringen på "rusen" motoren din fikk, er det fullt mulig å legge denne ut av båten. Eller ev via en oppsamler-tank, før den går inn i motoren.

Når det gjelder veivhusventilasjonen som vel er den mest plausible forklaringen på "rusen" motoren din fikk, er det fullt mulig å legge denne ut av båten. Eller ev via en oppsamler-tank, før den går inn i motoren.

Jaha? Det hørtes jo interessant ut. Ut av båten er vel den rimligste metoden, men det kan vel skape endel oljesøl/film langs båtsiden!? Men en oppsamlertank kan være beste metode... hvordan gjøres dette teknisk? Finnes det egne kit for dette formål, eller er selvmekk eneste løsning?

Hei igjen!

På Perkins 4108 skjer "veivhusventilasjonen" kun via en rørforbindelse fra luftinntaket til ventildekselet. Ved normalt oljenivå i bunnpanna tviler jeg sterkt på at det kan komme noe særlig smøreolje inn i innsuget den veien.

Men nå synes jeg du snart må få tittet på motoren så vi kanskje kan få et svar på denne "gåten"!

Hei igjen!

På Perkins 4108 skjer "veivhusventilasjonen" kun via en rørforbindelse fra luftinntaket til ventildekselet. Ved normalt oljenivå i bunnpanna tviler jeg sterkt på at det kan komme noe særlig smøreolje inn i innsuget den veien.

Men nå synes jeg du snart må få tittet på motoren så vi kanskje kan få et svar på denne "gåten"!

Jeg trodde det var ganske bra oljenivå... jeg kontrollerte dette sensommers. Men klart at ting kan ha skjedd siden den gang. Dog var som sagt oljentrykket normalt!

Ja, jeg skulle gjerne sett på motoren omgående. Er ivrig etter å teste og sjekke ut alle tipsene som har kommet her. Utfordringen min er at når jeg kommer fra jobb så er det bek mørkt. Så helg er eneste alternativet for å få gjort noe fornuftig under dørken. Førstkommende lørdag skal (les: må) jeg i familieselskap så jeg håper at søndagen inneholder sol og passelig vindstille.

Nå sitter jeg i båten igjen og skal prøve meg på nytt.

Heldigvis er oljenivået helt normalt. jeg har trekt av slangen fra toppen og inn på luftfilteret. Men selvsagt er batteriene fremdeles flate så akkurat nå prøver jeg lade dem med landstrøm.

Siden jeg har lite skru-kjennskap til dieselmotorer så spør jeg... På toppen av drivstoffdysene til sylinderne står det en lufteskrue og det guår en slange mellom hver lufteskrue. Den ene av skruen og den ene slangen var løs... har dette noen

betydning?

Dette er jo returen fra dysene, en liten mengde diesel vil gå tilbake her, sett de fast igjen, men jeg tror ikke dette har noe med årsaken til rusingen din, kanskje heller et resultat av det heftige turtallet du hadde!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Da fikk jeg start.... og ting virket ikke så ille... så lenge det varte!

Her er en film med lyd før motor var gjennomvarm:

http://kickboxing.no/Filer/anjuma/kald.3gp

Og her er den 15min senere... ved gasspådrag kom en knakkelyd som ikke lover godt i mine ører! :(... er den bare å kaste den?

http://kickboxing.no/Filer/anjuma/varm.3gp

NB! Fikk ikke lyd på Windows Player, men i Quick Time gikk det bra...

Hadde lekasje i fødepumpa på en 4.108 en gang, men merket ikke noe annet enn på oljetrykk på tomgang. Reparerte og skiftet olje. Fikk ut borti 7 liter, mens normalt var vel rundt 4 liter ved oljeskift, så det var bra med diesel i den olja(ingen utrusning altså).Dette skjedde over en tur på ca 4 timer.

Redigert av Gullfisk (see edit history)

ved gasspådrag kom en knakkelyd som ikke lover godt i mine ører! :(... er den bare å kaste den?

Jeg synes dette høres ut som "dysebank". D.vs. at en dyse ikke stenger og slipper inn diesel for tidlig.

Resultatet er for tidlig tenning.

Dette kan du sjekke ved å løsne på tilførsel til en dyse av gangen når motoren går.

Når du løsner på den sylinderen med problem vil lyden opphøre.

Er dette feilen, så er det å ta ut dysene og levere de til kontroll/overhaling.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg synes dette høres ut som "dysebank". D.vs. at en dyse ikke stenger og slipper inn diesel for tidlig...

Kan dette skje først når motor er varm?

Kan det evt også være et skjevt stag? At det høye turtallet slo det skjevt og når jeg tok gasspådrag med varm motor så ble det enda skjevere og dermed skikkelig banking?

Tviler på om det er en skjev råde du hører. Men du kan jo ha tatt knekken på et lager eller to da, dette vil høres bedre med varm motor. Hvordan er det med oljetrykket? Slitte lagre vil som regel gi seg til kjenne med lavt oljetrykk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg hadde dysebank på min gamle Perkins 4.99 en gang. Dette kom plutselig ved normal drift. Lyden avtok når jeg senket turtallet og var "mykere" på tomgang.

Et par stopp og start og bankingen forsvant for en liten stund. Ved ny start etter at båten hadde ligget ubrukt noen dager var normal.

Bankelyd kan være mye. Det at den først kommer ved varm motor samsvarer med min opplevelse av dysebank.

Brukket ventilfjær kan være en mulighet. kan vel være en følge av overrusing. Men det burde ikke påvirkes av temperaturen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

jeg rakk ikke å vente på at motoren ble kald for å prøve en ny start. Men etter det jeg forstår av dere nå så kan jeg mistenkte dyser hvis bankingen er borte ved kald motor og ventilproblem hvis den nå er der konstant!?

oljetrykket var helt normalt... merket ingenting galt med trykket ift hvordan det har vært hele sommeren.

Irriterende at det er så tidlig mørkt for tiden... skulle gjerne sett på dette uten å måtte vente til helgen, men sånn er det jo å ha båt på vannet om høsten og fast arb tid.

Har du ikke lommelykt?

Hehe... jo jeg har lykt, når jeg tenker meg om så har jeg en 500w arb.lampe som er liten og hendig. Det er bare litt styr med strøm på brygga. Men ikke umulig. :)

Kan være jeg kan få mulighet til å kjøre bortenom marinaen en kveld og ta en titt.

Ville også kjøpt nytt oljefilter og splittet det gamle. Se etter metallspon så du i hvert fall kan se vekk i fra rådebank.

Jeg hadde tenkt å bytte oljefilter når jeg tar båten på land... og slik den er akkurat nå ønsker jeg mest å få den til å gå normalt nok til en 15min båttur slik at jeg kan få den hjem her vi bor nå og ta den på land! Da tenkte jeg å bytte alt av filter og bytte olje på nytt. Men det var en god ide og splitte det gamle filteret! :)

Jeg tenkte å skru av toppdekselet neste gang jeg får tid til å kjøre bort... og se på/sjekke vippearmene og løftestengene. En skjev løftestang vil vel også lage knattelyd. En ventiljustering er sikkert også på sin plass uansett :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...