Jump to content

Perkins 49Hk - turtallsras

Anjuma

Recommended Posts

Det vil ikke "pøse" ut diesel der kommer en liten skvett for annenhver omdreining på motoren. En tøyfille rundt mutteren når den løsnes holder i massevis.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Og kva blir konklusjonen for grunnen til opprusinga av motoren?

Etter å ha konstantert at oljenivået er normalt og at oljen også er normal så sitter jeg igjen med to alternative årsaker.

1. Damp fra veivhuset inn i luftinntaket via lufteslangen.

2. Dieselpumpa.

De fleste heller visst til pumpa og disse vektene som kan ha hengt seg opp. Og jeg er vel tildels enig at det er den mest plausible forklaringen.

Spesielt da jeg tok av denne slangen i går og ingen oljedamp/røyk kom ut her i det hele tatt... verken ved kald eller varm motor og ei heller ved lavt / høyt turtall.

Så når jeg får skipet på land så må jeg nok skru av pumpe og dyser. Samt bytte alle filtre. Ventiler skal justeres og jeg skal sjekke kompresjonen på sylindrene.

For jeg får neppe mannskapet med på tur før det er nærmest garantert at ikke noe slikt hender på nytt!

Jeg er usikker på om dieselpumpa er av det slaget hvor man skal etterfylle olje, men det får jeg sjekket ut. Kan jo være at evt noe av årsaken ligger der!? Fikk tips om å se etter påfyllingshull for olje.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Tviler litt på at sentrifugalvektene var årsaken til raset, de har jo fungert i 5 minutt. Om de hadde hengt seg opp mener jeg det mest sannsynlig ville vist seg umiddelbart etter oppstart. Sliter litt med å se hva som kan være årsaken...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Tviler litt på at sentrifugalvektene var årsaken til raset, de har jo fungert i 5 minutt...

Jeg tenkte også slik... men i følge et par "forståsegpåere" jeg har pratet med her i fjorden så mener de at dette kan skje plutselig, under drift...

...Hva tenker du om at det kan være selve Dieselpumpa da? Jeg har fått et tips om å ringe Vestfold Elektrodiesel... en kar der var visstnok uovertreffelig på pumpeproblematikk.

Akkurat nå er jeg litt irritert på meg selv som ikke har giddet å skru på Dieseldyr tidligere... det hadde lønnet seg nå!

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Jøje meg, de karene med den semidieselen.. Antageligvis ville nervene deres vært av stål.... Om de hadde hatt noen nerver i det hele tatt!

Hadde det skjedd meg ville jeg vel først kommet ut fra mentalsykehuset etter 2-3 år, og da sannsynligvis med en lang og streng prøveperiode.

Hvis noe slikt skulle skje underveis, vil man da kunne greie å få båten ut av gir, eller vil man "seile" ukontrollert i "litt" mer enn normal maksimal fart ??

Hvis noe slikt skulle skje underveis, vil man da kunne greie å få båten ut av gir, eller vil man "seile" ukontrollert i "litt" mer enn normal maksimal fart ??
I marsjfart vil en nesten ikke merke en slik rusing, der vil ikke skje stort mer enn som om en gir full gass så lenge motoren bremses av propellen. "Rideturen" min på RAPen hadde nok ikke skjedd i det hele tatt om motoren hadde stått i båt med propellen innkoblet. Det som hindret katastrofen i dette tilfelle var at det ene luftinntaket var blokkert i forkant av starten og med begrensede luftmengder er det begrenset hvor mye effekt der er i motoren. Samtidig kreves der ikke mye effekt for å få opp turtallet på en motor som ikke har belastning...

"Å få den ut av gir" er helt avhengig av hvilken type gir en har men så sant en har mulighet er det beste en kan gjøre å beholde giret innkoblet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...