Jump to content

Perkins 49Hk - turtallsras


Anjuma

Recommended Posts

Og kva blir konklusjonen for grunnen til opprusinga av motoren?

 

Etter å ha konstantert at oljenivået er normalt og at oljen også er normal så sitter jeg igjen med to alternative årsaker.

1. Damp fra veivhuset inn i luftinntaket via lufteslangen.

2. Dieselpumpa.

 

De fleste heller visst til pumpa og disse vektene som kan ha hengt seg opp. Og jeg er vel tildels enig at det er den mest plausible forklaringen.

Spesielt da jeg tok av denne slangen i går og ingen oljedamp/røyk kom ut her i det hele tatt... verken ved kald eller varm motor og ei heller ved lavt / høyt turtall.

 

Så når jeg får skipet på land så må jeg nok skru av pumpe og dyser. Samt bytte alle filtre. Ventiler skal justeres og jeg skal sjekke kompresjonen på sylindrene.

For jeg får neppe mannskapet med på tur før det er nærmest garantert at ikke noe slikt hender på nytt!

 

Jeg er usikker på om dieselpumpa er av det slaget hvor man skal etterfylle olje, men det får jeg sjekket ut. Kan jo være at evt noe av årsaken ligger der!? Fikk tips om å se etter påfyllingshull for olje.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Tviler litt på at sentrifugalvektene var årsaken til raset, de har jo fungert i 5 minutt...

 

Jeg tenkte også slik... men i følge et par "forståsegpåere" jeg har pratet med her i fjorden så mener de at dette kan skje plutselig, under drift...

 

...Hva tenker du om at det kan være selve Dieselpumpa da? Jeg har fått et tips om å ringe Vestfold Elektrodiesel... en kar der var visstnok uovertreffelig på pumpeproblematikk.

 

Akkurat nå er jeg litt irritert på meg selv som ikke har giddet å skru på Dieseldyr tidligere... det hadde lønnet seg nå!

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Jøje meg, de karene med den semidieselen.. Antageligvis ville nervene deres vært av stål.... Om de hadde hatt noen nerver i det hele tatt!

 

Hadde det skjedd meg ville jeg vel først kommet ut fra mentalsykehuset etter 2-3 år, og da sannsynligvis med en lang og streng prøveperiode.

 

Hvis noe slikt skulle skje underveis, vil man da kunne greie å få båten ut av gir, eller vil man "seile" ukontrollert i "litt" mer enn normal maksimal fart ??

Link to post
Hvis noe slikt skulle skje underveis, vil man da kunne greie å få båten ut av gir, eller vil man "seile" ukontrollert i "litt" mer enn normal maksimal fart ??
I marsjfart vil en nesten ikke merke en slik rusing, der vil ikke skje stort mer enn som om en gir full gass så lenge motoren bremses av propellen. "Rideturen" min på RAPen hadde nok ikke skjedd i det hele tatt om motoren hadde stått i båt med propellen innkoblet. Det som hindret katastrofen i dette tilfelle var at det ene luftinntaket var blokkert i forkant av starten og med begrensede luftmengder er det begrenset hvor mye effekt der er i motoren. Samtidig kreves der ikke mye effekt for å få opp turtallet på en motor som ikke har belastning...

 

"Å få den ut av gir" er helt avhengig av hvilken type gir en har men så sant en har mulighet er det beste en kan gjøre å beholde giret innkoblet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...