Jump to content

tips ønskes: utløp fra vask til vann inn på toalettet?

Framtia

Recommended Posts

vet det var en tråd som omhandlet dette nylig, men jeg finner den ikke igjen...

Jeg plages med at det blir råttent vann i slangen som fører sjøvann inn til toalettet. Løsningen på dette kan være å koble på et T-stykke slik at utløpet fra vasken på badet føres via denne slangen. Men kan da få fylt slangen med ferskvann før man forlater båten. Ulempen vil vel være at man da må ha proppen i vasken for å få sugd sjøvann inn. Er det noen som har prøvd dette og som har tips/erfaringer å komme med?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ulempen vil vel være at man da må ha proppen i vasken for å få sugd sjøvann inn.

Ikke nødvendigvis. Hvis T-stykket er lavere enn vannlinjen står det sjøvann i begge slanger. Toalettpumpa må da først suge vann ut av egen slange og av slangen mellom vask og T-stykket før den kan dra luft gjennom vasken. Men i mellomtiden har det kommet mer sjøvann inn nedenfra.

Mye av dette er jo selvfølgelig noe avhengig av de ulike dimensjonene.

Hvis du ikke har en enveisventil på slangen kansje dette hjelper.

Slangen med rent sjøvann til toalette går i min båt opp over vannlinjen før den går ned igjen til toalette. På det høyeste punkte er det en veis ventil som slipper inn luft.

Jeg tipper det er gjort sån for å ungå hevert effekt men det fører også til at vannet på den ene siden av ventilen renner ned i skålen og vannet på den andre siden legger seg likt som vannlinjen. Hvis jeg skal være borte lenge stenger jeg først ventilen til kjøvannet så kjører pumpa mens jeg etterfyller skålen med ferskvann. Det eneste sjøvannet som står i røret er da vannet mellom vannlinjen og hullet i skroget.

Nå merker jeg at mine evner til å ordlegge meg er på nivå til en seks åring, men kansje du forstår meg likevel.

Redigert av Hkon (see edit history)

Jeg regner med at T-stykket bør monteres så nært selve pumpeenheten som mulig, slik ferskvannet får fortrengt det meste av volumet i slangen til pumpa?.

Du greier å bli kvitt sjøvannet uansett hvor t-stykket sitter. Når du forlater båten, stenger du ventilen for vanninntak/utløp fra vasken. Så tapper du ferskvann i vasken samtidig som du pumper toalettpumpa.

En slik løsning vil vel føre til at inntkaet til toalettet renner tom hver gang, og du må pumpe lenge for å få vann inn. Rimelig upraktisk, selv om du slipper lukten...

Jeg ville heller ha gått for en kortere inntaksslange til toalettet, da forsvinner problemet. Jeg hadde samme problem med forrige båt, som hadde nesten to meter fra inntak til toalett. Den nåværende har en snau halvmeter, og luktproblemene er borte!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En slik løsning vil vel føre til at inntkaet til toalettet renner tom hver gang, og du må pumpe lenge for å få vann inn. Rimelig upraktisk, selv om du slipper lukten...

Jeg har et slikt system å det fungere bra.

Ved vanlig drift står det vann igjen i systemet fordi utløpe til skålen er et stykke opp på toalette. Det blir noen cm med luft på ver side av enveisventilen men dette merker jeg ikke noe til. Det er kun første gangen jeg bruker toalette etter at jeg kjørt systemet tørt ved å stenge ventilen ved innløpe og pumpe ut vannet jeg må pumpe noen sekunder ekstra.

Redigert av Hkon (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...