Jump to content

Fartstid for å få ut D3 sertifikat

LFC83

Recommended Posts

Hei alle sammen, er ny her! jeg lurte på en ting..skulle til å søke ut D3 begrenset 500 bt.

På sjøfartsdir står det at man må ha min 36 måneders fartstid på skip over 15 m. Jeg har 25 måner på skip over 25 m, og 2 år på en passasjerbåt på under 15 m, den er 14 m. Jeg lurte på om det kanskje er mulig å få godkjent disse 2 årene på passasjerbåten under 15? Slik at jeg kan få ut sertifikatet nå?? Er de veldig striks på dette? Håper noen har erfaring med dette...På forhånd takk..:)

Hei. Har ikke D4, trenger ikke D4 så lenge du har den teoretiske utdannelsen og nok fartstid. Er ganske nylig gått ut av teknisk fagsskole og har eksamenspapirer til D1. Tenkte å søke ut D4 da jeg var ferdig med 1 året. Men kunne liksågodt vente til jeg gikk ut av 2 året med å søke d3 i og med det stilles nesten samme kriterier, og da i tillegg slippe å betale 2 gebyr. Ja, mulig at jeg blir skuffet. Vet de ser på hvilken fart det er, og at det gar blitt gjort avvik fra reglene der før.

Den som skal være fører på skip over 500 bt. men under 3000 bt. må tilfredsstille kravene til ansvarshavende vaktoffiser på bro på skip over 500 bt. eller mer og ikke mindre enn 36 md. godkjent fartstid (faktisk tid om bord) i slik stilling, denne periode kan reduseres til 24 md. dersom ikke mindre enn 12 md. har vært i stilling som Overstyrmann.

minst 3 år godkjent fartstid om bord (faktisk tid om bord) på sjøgående skip over 15 meters lengde, hvorav ikke mindre enn 6 mnd. av fartstiden gjennomføres i henhold til Regel II/4 under tilsyn av kvalifisert offiser, samt gjennomgått godkjent evaluering, foretatt av godkjent assessor i henhold til relevante tabeller i STCW 95-koden. Evaluering kan ikke være foretatt i løpet av en periode på mindre enn 1 mnd. etter endt teoretisk utdannelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...