Jump to content

Trenger tips og råd til forsterkning av bunn i Skibsplast 15 HT


Halvorsn

Recommended Posts

I forbindelse med prosjektet mitt (Skibsplast 15 HT) så har jeg nå delt båten, revet ut dørken, og alt annet treverk og skum.

I dag startet jeg å slipe ned kantene etter benkene, og avstivere osv. Når jeg kjenner på skroget, så synes jeg det virker litt tynt..... Og ønsker derfor å forsterke bunnen opp til "chinen" (?).

 

Så da håper jeg noen har litt tips til følgende spørsmål:

 

1: Nå har jeg slipt (startet i hvert fall) ned topcoaten innvendig i båten. Hvor langt må jeg ned? Enkelte plasser har jeg vært litt uvøren og slipt så jeg ser rødfargen i gelcoaten på utsiden (3-4 plasser med størrelse med et kronestykke). Resten har jeg slipt så jeg ser glassfibrene, men det er fremdeles litt hvit topcoat igjen enda blant fibrene.

 

2: Jeg har sett for meg 2 mulige måte å forsterke bunnen på.

a) 2 x 450 g glassfiber + bonocell/Polyuretanskive i steglistene. Selv om hverken vinkler eller målestokk stemmer, så prøver jeg å illustrere under :)

konstruksjon2.jpg

 

b: Lime bonocell/Polyuretanskive rett på bunnen, og legge glassfiber på toppen. Kan den limes med polyester? (Litt feil på tegningen, platen skal så klart gå helt ned til kjølen.

konstruksjon1.jpg

 

Hilsen en støvete Halvorsen

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post

Ettersom ingen andre svarer, forsøker jeg. Samtidig løfter jeg tråden litt for deg, slik at andre også kanskje kommer med noen løsninger.

 

Jeg ville droppet kjernematerialet helt, da jeg mener de pengene er bedre brukt på mer glassfiber og på å benytte epoxy i stedet for polyester.

Dersom du ønsker tykkere bunn, hadde jeg heller lagt ett lag eller to til med glass og epoxy.

 

Der du har slipet ut til gelcoaten bør du slipe en slak overgang i glassfiberen, for så å støpe igjen hullene på en slik måte at du begynner med en stor mattebit som dekker hullet og hele den slipte overgangen, for deretter å legge på mindre og mindre biter til du er oppe i samme tykkelse som resten av skroget. Alt selvfølgelig innenfra, slik at du må være forsiktig så du ikke sliper hull i gelcoaten.

 

Forterkning av skroget hadde jeg gjort med nytt treverk støpt inn i båten med matter og epoxy.

 

Treverk er billig å kjøpe og enkelt å tilpasse, samt svært formsterkt.

Dekt av glassfiber, og innvendig i båten, vil det sannsynligvis aldri bli noe problem med råte dersom arbeidet er gjort skikkelig.

Materialer som divinycell er mer holdbare ved vanninntrenging, men vil også råtne dersom det står vann inn i materialet over lengre tid.

 

Til alt dette hadde jeg brukt epoxy, da epoxy limer i nær sagt alt, mens polyester er vanskelig å få til å hefte skikkelig på gamle båter.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Kan den limes med polyester?

 

Nei, egentlig ikke.

DIAB som lager Divinycell har en limsparkel til slikt bruk. Heter Divilette. Eller Divilette SQ med sertifikat. Fåes dessverre kun i tjuekilos spann.

Reichold har et tilsvarende produkt som fåes i mindre mengder.

Før du legger på ei slik skive må den grunnes. Det gjør du ved å rulle på polyester. Når den har herdet, og det er slipt og reengjort, legger du på limsparkel med en 5 mm. tannsparkel.

Nå skal egentlig skiva vibreres inn, men du kommer langt ved å slå på den med ei treklubbe.

Link to post

jeg ville lagt etellerannet i steglistene - profiler / stringers gir mer stivhet enn å bare legge på mer glassfiber.  

 

Ville ikke brukt treverk for innstøping , har gravd ut for mye tre/kryssfiner med konsistens som vått flattbrød...   Men epoxy er jo tettere og hefter bedre enn polyester , så da funker det sikkert bedre... 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tenkte å skjære til bonocell i steglistene. Fant slike til ca 160.- pr plate.

 

Men nå så jeg literprisen på epoxy :crazy: 1500.- for 3,75 liter til Watski mot 199.- for 3 kg polyester. Jeg tror jeg prøver å slipe meg ned til gammel glassfiber, for så å legge polyester og glassfiber. For budsjettet tillater rett og slett ikke slike literpriser

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post

såpass forskjell ja..

 

med god sliping og acetonvask så har ikke jeg hatt problemer med polyester og vedheft

 

setter du en bonocell planke på høykant nedi kjølen også?

 

En kamerat av med gjorde samme operasjon på en Mørebas 16 for non år siden, der var det innstøpt en 2x4" på høykant - den kunne plukkes ut med fingrene..

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Polyester holder sikkert til ditt bruk.

Til støping på litt eldre båter, hvor man ikke vet hva som er brukt under støpingen av båten, holder jeg alltid en knapp på epoxy, ettersom man er sikrere på at det sitter skikkelig, og i tilfeller hvor det dreier seg om avstivning ville jeg brukt det, men det er sikkert andre her som kan mye mer enn meg om akkurat dette.

 

Prisen hørtes stiv ut, mener å huske at West tar rundt 200 for kiloen for epoxy, og Svas rundt halvparten av det igjen, ink. herder men forutsatt at man kjøper noen kilo.

Diab har også epoxy, men er usikker på prisene hos Diab. Er forsåvidt noe usikker på prisene over også, da det er en stund siden jeg har handlet epoxy hos noen av de ovennevnte.

 

Reichhold eller Drew Marine er enda biligere hvis du kan handle der, prisen hos disse ligger gjerne på 20-30 kroner kiloen hvis man har innkjøpsavtale med de.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...