Jump to content

Prosjekt: Skibsplast 15 HT - Full renovering


Halvorsn

Recommended Posts

Etter flere år som "støttemedlem" og leser av Baatplassen.no, er jeg endelig 100% aksjonær i egen båt, og ikke "sameie" med min far :)

 

I og med at jeg høysessongen i jobben min er sommer, tidlig høst (festival og arrangement), så har jeg dessverre ikke tid til å dra på hytta som ligger tre timer unna hver helg(Roan, for de som er kjent på Fosen). Og etter å ha holdt på å gå på veggen, siden jeg ikke kan dra på sjøen når jeg vil i Trondheim, gikk jeg til innkjøp av egen farkost i helgen. (30 årsgave til meg selv)

 

Båten, en Skibsplast 15 HT (73 mod i flg reg.plate?), som forøverig også var drømmebåten min når jeg var liten, fant jeg på finn.no og kostet meg hele 8500.- (+ kjøretur Trondheim Spydeberg t/r, overnatting Alvdal, diesel og en del penger i kaffe)

 

Kort og godt, så er båten pen langt fra, men langt fra pen. Den mangler så godt som alt av interiør, tidligere eier har startet å pusse på den, enda tidligere eier har lakket den med bengalakk, og den er tydeligvis lappet en gang på tidligere (har enda ikke funnet noen form for skade på skroget eller overbygg)

 

Og det er dette jeg har tenkt å gjøre noe med i løpet av høsten/vinteren. Følgende arbeidsoppgaver ser jeg for meg (trenger nok litt råd til rekkefølge):

 

- Rive ut alt interiør

- Skille overbygg og skrog

- Skifte dørk, hekkplate og stringere

- Støpe nye stolbrønner

- Pusse ned, grunne og lakke skrog og overbygg

- Trekke opp sidepanel, seter m.m

- Montere nytt elektrisk anlegg og fjernstyring

- Kjøpe motor

 

Noen bilder av båten:

 

 

Båten på Esso i Spydeberg (klarte forøverig å kjøre feil sørover fra Oslo, og var på god vei mot Drøbak:))

2.jpg

 

Båten vel hjemme i Trondheim

1.jpg

 

Noen merkelige konstruksjoner i hekken. Neppe originalt :confused:

hekk1.jpg

 

Det er lagt en ca 15 cm bred glassfiberremse mellom overbygg og skrog på høyre siden, noe som nok blir en ekstra utfordring når den skal deles. I tillegg så ligger det noen lag med glassfiber i høyre del av baugen. Er det noen som vet om innfestingen til sidepanelene her er slik de var fra fabrikk, eller er det noe hjemmelaget? Synes det ser slurvete ut... Men de blir uansett byttet ut.

side1.jpg

 

Dato for sjøsetting har jeg satt til 1. mai. I og med at jeg skal arrangere festival (Pstereo for de som bor i Trondheim eller nærheten) til helga, og har noen prosjekter for NTNU i september, så rekker jeg ikke å starte ordentlig med båten før 1. oktober. Men da har jeg i tillegg 14 dager ferie til overs.

 

+er og -er meg båt og eier:

 

Båt:

+

Billig investering

Synes selv dette er en norsk plastklassiker

Ingen synlige skader

 

-

Ser ut som om den er "flikket" på tidligere, så det blir spennende å åpne den

"Gammel båt"

 

Eier:

+

Tolmodig

Har bygd noen båter tidligere, men er på langt nær noen ekspert

 

-

Setter av og til litt for høye krav til seg selv ifht finnish og "form", som av og til kan resultere i at prosjekter blir lagt i skuffen.... (Fikk for noen år siden beskjed om å komme hjem til barndomshjemmet for å kaste uferdige prosjekter som jeg har hatt de siste 20 årene :giggle: )

 

 

Så her er prosjektet presentert, og jeg skal prøve å holde det oppdatert gjennom høsten og vinteren.

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Artig. Jeg hadde en slik selv som ble solgt våren 2009. Hadde en 60 hk Yamaha -87. Gikk som ei klokke i nesten 10 år før antall familiemedlemmer økte og vi ønsket en feriebåt.. Så forøvrig en halvpart av en slik hengende på veggen på Teknisk Museum. Skal følge med..

Link to post
Share on other sites

Atrig prosjekt. Men hvorfor ønsker du å skille skrog og overbygg?Det gir deg jo bare en masse ekstraarbeid med demontering og deretter montering og plastring, uten at båten nødvendigvis blir noe bedre av det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Polarn: Gøy med like prosjekter. Kanskje vi må utveksle noen gode ideer :)

 

Jepp, det kan vi. Ang hekkplaten da tenker du på den treplaten bak?

 

Her er mitt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/72413-prosjekt-skibsplast-15-ht/

 

Har ikke fått gjort noe da været har vært litt dårlig her, men skal til å pusse ned hele båten utvendig.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg må skille overbygget og skroget for å få ut hele hekkplaten. Eller er det en annen løsning?

 

Jeg har hørt om folk som har frest ut råtten kryssfiner i akterspeilet , ovenfra med motorsag..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dag 1: Forberedelser og arkeologiske funn

 

Da har jeg omsider fått startet på prosjektet, og har nå fjorten dager ferie som jeg tenkte jeg skulle vie til prosjektet i sin helhet (Har fått dispensasjon fra hun jeg bor meg :lol: )

 

Jeg har fått lånt meg noen kvadrat på et lager, så jeg må ha en eller annen form for vogn for å kunne flytte litt på båten mens jeg jobber på den.

Plank fra et prosjekt på jobben og lagerhjul fra Clas Ohlson gjorde susen.

front2_lager.jpg

 

I og med at skroget er malt med bengalakk, så fant jeg mange gode tips her på Båtplassen. Reprin Spesial var det som gikk igjen. På Kulør fortalte de at dette hadde gått ut for noen år siden, men de anbefalte dette (bilde under) vidunderproduktet. Ok det funket!

vidundermiddel.jpg

 

Først prøvde jeg å la det godgjøre seg i 15-20 min, men lakken ble hard igjen. Det som funket best var å la den godgjøre seg i 2-3 min og skrape med en gang. I løpet av noen få timer tok jeg ca 3/4 av den ene siden over vannlinja.

side_m_vidundermiddel.jpg

 

I det jeg pusset litt for moro skyld på overbygget, så oppdaget jeg opptil flere lag med ymse. Spraymaling - sparkel - topcoat osv.... Så her har noen vært borti noe tydeligvis.

front_1.jpg

 

 

Planen videre følgende:

1: Slipe ferdig over og under vannlinjen + hele overbygget

2: Skjære ut dørken og det som er av rammeverk til benker osv.

3: Dele båten langs fenderlisten. (Og her ser det ut som om det blir litt jobb. Båten er tydeligvis delt før. naglehull uten nagler, en glassfiberrems langs skjøten inne i båten. I tillegg ser det ut som om de har brukt noe helt annet enn sikaflex. Det er et hardt stoff som sitter mellom skroget og overbygget. Planen min er å ta ut alle naglene for så å starte å kile. Tør ikke starte med bajonettsag.)

4: Fjerne platen i hekken og erstatte de med ny

5: Legge ny dørk og sette sammen båten igjen

6: Ny benker. Dette har jeg tenkt myyye på. Jeg ser at slik benkene er nå, så funker de ikke. De går fra ca 20 til ca 5 cm i høyden, og det er mye når man skal ha plass til batteri m.m. Planen er derfor å lage en tverrbenk akter og to stoler foran.

7. Osv :wink:

 

Det er enda 13 dager igjen av ferien, og det skal ikke sjøsettes før 1. mai (2013 som min far mente var et realistisk mål :lol:)

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Faren din høres ut som en klok mann :cheers_wine: . De fleste prosjekter tar litt lengre tid enn man tror da det dukker opp uforutsette greier underveis. Et par gode tips er å prøve nye el-verktøy på noe du skal hive, og om du står med en halv batch ferdigblandet epoksy eller polyester tilovers når du er ferdig med det du planla den dagen, så ikke få gode ideer for å bruke det opp. Da må el-verktøyet frem igjen...

Jeg har ikke lyst til å forklare hvordan jeg vet disse tingene...

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dag 3:

De to siste dagene har gått med på pussing og skraping. Nå er hele båten (- hekken) slipt ned over vannlinja, og er ferdig med ca 95% under vannlinja på babord side. Har kun slipt for hand enda (for å ikke støve ned arbeidsplassen til de jeg leier hos), og det kjennes i arma. Jeg er litt usikker på hvor nøye jeg trenger å være ifht gammel grunning under vannlinja. Har lyst til å få bort alt, men jeg kjenner at latskapen tar litt tak i meg...

 

side_dag3.jpg

 

Planen er å få gjort ferdig slipingen av bunnstoffet på den andre siden og hele hekken i morgen, for så å starte å skjære ut innredningen mandag. Om jeg ikke skal sparkle skorget først? Noen innspll?

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Etter en nestenulykke i går, da båten veltet mens den sto på siden, har jeg bestemt meg for å endre arbeidsplanen litt. Dagen i dag gikk med på å fjerne dørken og dele den.

 

img_0678.jpg

 

Og gjett om skummet var bløtt da!! Her er det noen kilo å spare :yesnod:

img_0677.jpg

 

Fikk også skjært ut rammene til benkene og stort sett alt som var av dørk og andre plater. Må bare finskjære (Bildet er fra "underveis")

Startet med sirkelsag, hammer, tappjern og håndsag. Så fikk jeg låne meg en Fein multisag, og da gikk alt MYE kjappere.

 

img_0686.jpg

 

Laget så klart maler, og noterte alle vitale mål, før jeg gikk i gang med kappingen. Har glemt slike småting en gang for mye før.

img_0681.jpg

 

Så, før jeg avsluttet dagen, fikk jeg faktisk delt båten også! Det var en glassfiberremse på innsiden mellom overbygget og skroget som jeg gruet meg til. Startet med håndsag, skrujern, tappjern og hammer. Etter ca 30 minutter tok jeg turen på Jula og kjøpte meg en bajonettsag! Utstyret er halve arbeidet :smash:

img_0687.jpg

 

Også var båten delt i to. (Fikk litt problemer ved motorbrønnen, og måtte kappe flensen der. Så der må det støypes litt før den skrus sammen igjen (Det må også lappes litt på flensen rundt hele når jeg tenker meg om)

img_0688.jpg

 

I og med at jeg ikke fikk opp båten alene i går, brukte jeg kvelden på å slipe overbygget. Skal slipe bort all struktur i lakken; på fordekket, hardtoppen og bak rundt motorbrønnen. 2 av 3 plasser er så og si ferdig.

img_0679.jpg

(Veldig dårlig bilde, men jeg tror det skal være godt nok slipt)

 

Oppdaget også en del mindre brister i glassfiberen rundt hardtoppen, så de må fikses.

img_0680.jpg

 

Har tenkt og drodlet lenge på innredningen, og har laget en skisse på hvordan jeg ser det for meg.

sete.jpg

 

I morgen blir det teltproduksjon, slik at jeg kan begynne å slipe på ordentlig :smiley:

Redigert av Halvorsn (see edit history)

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Da var siste "arbeidsdag" i ferien over, og jeg har kommet lengre enn jeg hadde håpet :cheers: I utgangspunktet hadde jeg håpet å kunne starte med delingen av båten etter ferien, men det ble gjort tidligere denne uken.

 

Nå er hele dørken borte:

img_0693.jpg

 

Og hekkplaten er fjernet. Og den var morken!

img_0692.jpg

 

Alt av treverk og skum er tatt ut, så nå skal båten få stå og tørke litt før jeg går videre. Tenker å sette en vifteovn i båten mens jeg jobber med overbygget framover. Noen som vet hvor lenge glassfiber bruker på å tørke?

 

Jeg skulle fjerne "stringeren" i kjølen (noe godt norsk ord på det?), men den knakk i to, så da ga jeg opp for i dag for å slappe av på sofaen. :drink:

Redigert av Halvorsn (see edit history)

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

... for å få bort vanntrukket skum og morkent treverk , se lenger opp i tråden

 

Stringer , kanskje man kan kalle det drager på norsk..? (og noen kaller det  langsgående spant) 

 

 

 

 

Hva har du tenkt å bruke som materiale for innstøping av nye stringers/spant?  

 

 

 

 

Håper også du har støttet godt opp under båten før du tok til å fjerne avstivinger - så den får riktig form når du får på plass ny avstiving..!  

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en misstanke om at treverket var litt bløtt, og det var det til de grader. I tillegg var det x antall kilo med vått flyteskumm i dørken og i hekken (Ligger skum i på begge sider av motorbrønnen der skroget går litt ut). Det er jo ingen form for dreneringsplugg, så alt vannet som kommer inn blir jo liggende under dørken. Det er litt vanskelig å se, men på det bildet med skrujernet i skummet lengre opp, så piplet vannet opp da jeg trykte på skummet. Og det var mange kilo skum og finer som gikk i containeren :confused:

 

Så nå har jeg fjernet det, og skal legge ny dørk og hekkplate når den har tørket litt. Men usikker på om jeg har råd til å legge noe annet enn finer... Den skal i såfall forsegles på begge sider før den legges.

 

Redigert: Ivar svarte for meg :)

 

Ivar: Langsgående spant høres bra ut. Jeg hadde i utgangspunktet håpet å kunne bruke noe annet enn finer, men jeg er ikke sikker på om budsjettet tillater det. Tenkte dørk og innredning i divinycell. Så det spørs om det blir finer igjen....

Stringeren nå er faktisk av ubehandlet tre med ubehandlet glassfiber rundt, så den var god og seig.

 

Ja, har støttet opp båten langs hele skroget i tillegg til de tre tversgående fjølene jeg har skrudd på, så jeg håper den holder formen når den skal sammen igjen

Redigert av Halvorsn (see edit history)

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det egentlig gått litt sakte de siste ukene, men endelig er jeg ferdig med slipingen!! (Håper jeg i hvert fall.)

 

Fikk skjært til stringeren i kjølen i dag, og passet (nesten) perfekt. Så det gjenstår bare å høvle den rundt i toppen før jeg støper den inn i morgen.

stringer.jpg

 

Fikk tak i en plate med bonocell på Biltema som jeg skal skjære ut små lister for å fylle ut suene med. Tenker å prøve å lime de mot skroget, slipe og sparkle slik at det blir en jevn overgang med bunnen, så støpe over.

bonocell.jpg

 

 

Håper å få støpt fast stringeren i morgen og få startet på hekkplaten. Fikk tilslag på søknaden om 100% garsjetid i helga av sjefen her hjemme, så da er det bare å utnytte tiden maks :giggle:

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

lurer på om jeg ville ha forsøkt å forsegle stringeren med fortynnet polyester (spesielt endeflater) før innstøping - da burde det ta litt lenger tid før den starter å trekke vann (iallefall dersom man får polyesteren til å trekke litt inn , derav fortynningen) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...