Jump to content

Hvor mye er du villig til å betale for parkeringsplass til båten

jallis b

Recommended Posts

Har på de siste 5 årene hatt en dobbling på leie av båtplass. Prisen for ca 5 år siden lå på 10000 kr for 3,5 meters bredde og nå er den snart oppe i 20000 tusen ink. strøm. Båt skal vi ha, men hvor ligger smerte grensen for hva man skal betale 20 30 40 tusen i året.....pluss 5-6000 tusen for opptak av båt, pluss forsikring 10000 osv.. Dette er jo selvfølgelig ikke noe man snakker med kjerringen om, da hadde hun vel stengt kiosken totalt.. :discuss:

ikkje stort men så bor eg på bygda og disponerer privat flytebrygge uten noen leiekostnad annet enn en liten innsats innimellom for at skiten ikkje skal drive av.. Men leieprisen må vel settes opp mot alternativet skal smertegrensen kunne settes. Som da blir å kjøpe en båtplass på et annlegg elr egen brygge på egen nausttomt. Og eiendompriser handler kun om geografi

Jeg skjønner ikke helt hva båten har på en parkeringsplass å gjøre, men det får nå være så sin sak. Jeg betaler vel ca 1500,- i året pluss strøm på flytebrygge med utriggere, og synes det er helt greit. Opptak betaler jeg 7-800,- for. Skulle jeg ha betalt 20.000,- i året ville jeg nok ha vurdert en annen hobby i stedet, alternativt båt på henger...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den enklete må vel vurdrere hva som er sin egen smertegrense, men det kan vel kanskje være andre steder man kan leie til kanskje en billigere sum i ditt distrikt?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Det første året jeg hadde båt, betalte jeg 13.000,- for 4-metersplass i Sande (Vestfold). Inkl. strøm og opplagsplass på land, men løft kom i tillegg. Nå har jeg plass i båtforening, og det koster meg kr. 4.750,- inkl. ALT. Båten min er 35 fot lang og 3,5 meter bred. Det eneste jeg evt. må betale ekstra for vil være ekstra strømforbruk når båten ligger i opplag, til varme, strømkrevende verktøy o.l.

Dette er selvsagt veldig billig, men hadde jeg ikke hatt denne plassen hadde jeg gladelig betalt 13.000,- i en kommersiell marina igjen. Men 20.000,- for en 3,5-meter, det synes jeg høres utrolig dyrt ut! Det er åpenbart store lokale/regionale forskjeller. Men her på østlandet er det ikke nødvendig å betale på langt nær de summene for båtplass.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Er med i en lokal gammel båtforening i Glomma opp mot Sarpsborg, og her betaler jeg 300,- for sommerplass, 300,- for vinterplass, 400,- pr gang for løft ut og inn. I tillegg har jeg en sommerplass i Onsøy som jeg betaler drøyt 4000,-. Nå har jeg bare en 22' snekke, så jeg klarer meg med rundt 2,5m plass. Så veldig mye mer enn det vet jeg ikke om jeg vil betale.

Mange gode forslag, og det er nok den geografiske beligenheten som avgjør prisen på båt plassen som i mitt tilfelle er Bergen. Vurderer å kjøpe ett nøst etter vært. Er litt ute etter hva andre betaler, ser for meg at hvis båten blir over 4m bred kommer prisen opp i 30000 tusen i året..Alternativet er å jo sette seg i bilen å kjøre en time for å komme seg i båten.

Sjøen er for alle :confused:

Betaler 5000.- pluss strøm. Egen strømmåler til kvar båt i strømskapet. Privat betongbrygger med utriggere. Har 27fot. Eg ligger longside på egen kraftig utrigger på 12m. Så prisen og plassen blir den samme om eg hadde hatt 40fot.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Kan det være at du ofte drar en vei fra havna og kan finne noe på denne "veien" ?

Blir litt mindre båtkjøring og litt mere bilkjøring.

Jeg har det sånn, men ikke pga. pris men andre forhold.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Er litt ute etter hva andre betaler, ser for meg at hvis båten blir over 4m bred kommer prisen opp i 30000 tusen i året..Alternativet er å jo sette seg i bilen å kjøre en time for å komme seg i båten.

Har en leieplass i åsane og betaler 10' for 4,5m bredde. Tror ikke min beliggenhet er tre ganger så dårlig som din. Det er tross alt mer sentralt enn ikea..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har valg å betale litt ekstra, da jeg ser rett ned på båten fra huset. Slepper å tenke på bilkjøring. Men synes prisøkningen virker for enkel for utleier, de bare hiver på en økning på 3-5000 kr i året og vi som forbruker må bare finne oss i å betale eller selge båten.Og sist nevnte er ett ikke tema .. :flag:

Har en 20 fot så jeg tar den opp selv. Leier 3 m plass i Bærum for 9.000 og i Mandal for ca 4.000. Plasser med utriggere strøm og vann. Vinterlagringen orker jeg ikke å tenkte på hva jeg betaler for....

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Mange gode forslag, og det er nok den geografiske beligenheten som avgjør prisen på båt plassen som i mitt tilfelle er Bergen........Alternativet er å jo sette seg i bilen å kjøre en time for å komme seg i båten.

Nå er det jo noe med at man ofte får det man betaler for. Jeg har billig båtplass, men "prisen" jeg betaler i tillegg er at jeg må ut hele Drammensfjorden før jeg i det hele tatt nærmer meg interessant farvann. Og da har jeg allerede kjørt en halvtime i bil for å komme til båthavna. Det koker ned til at det er mulig å gjøre noen valg. Det tror jeg gjelder for de fleste. Du har jo åpenbart en ekstremt praktisk beliggenhet på din båtplass, selv om jeg fremdeles er helt enig i at prisen er stiv!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...