Frivakten Startet 3.November.2010 Del på Facebook Startet 3.November.2010 (redigert) Dom i Aust-Agder Tingrett: Dermed må 64-åringen holde seg unna sjømannsvirksomhet dobbelt så lenge; i to år. Hvis han vil ha tilbake retten til å føre båt etter dette, må han avlegge og bestå båtførerprøven. Hvordan kan man kreve at vedkommende skal ta båtførerprøven når han i utgangspunktet ikke trenger den. Som f.eks. her mht. alder. Hele saken i Tvedestrandposten Redigert 3.November.2010 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Bitteliten Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 En meget viktig dom som gir et sterkt signal om hva som ikke er akseptabel adferd på sjøen. Bra! Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 Her kan man sikkert mene mye, men jeg mener dette er helt på sin plass! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 På sin plass, ja ! 21 dager i fengsel og 9000,- i bot ! Han rekker jo å ta prøver i fengsel ! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 Jeg er forundret over at politiet ikke også fratok han retten til å kjøre bil en stund. Jeg synes det ville vært mer logisk enn det var i saken med han som fikk inndratt førerkortet pga. helgefyll og bråk hjemme i huset. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ÅtteGlass Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 Hvordan kan man kreve at vedkommende skal ta båtførerprøven når han i utgangspunktet ikke trenger den. Som f.eks. her mht. alder. Dette er hjemlet i Lov om fritids- og småbåter. Man har i utgangspunktet en rett til å kjøre en fritidsbåt som omfattes av regelverket. Denne retten kan være basert på båtførerbeviset for de født etter 1.1.1980, eller den kan være basert på alder for de som er født før 1.1.1980. Denne førerretten kan man fradømmes. Paragraf 28 a sier at den som er fradømt førerretten må bestå båtførereksamen før en igjen kan føre båt. Dette vil gjelde for begge grupper. § 28a. Tap av retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt m.v. Blir en person som har rett til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt ilagt straff, kan det i dommen eller forelegget fastsettes at personen ikke lenger skal ha slik førerett dersom lovbruddet er grovt og dersom hensynet til sjøsikkerheten, miljøet eller allmenne hensyn ellers krever det. Beslutning som nevnt i første punktum kan gå ut på at båtførerbevis inndras, eller at person som ikke har plikt til å ha båtførerbevis, gis et kjøreforbud. Tap av førerett skal settes til minst ett år. Det kan likevel besluttes tap av føreretten for en kortere periode dersom tapet ellers får urimelige virkninger eller det foreligger andre særlige forhold. Den som taper retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt, skal ha bestått båtførerprøven før vedkommende kan føre slik båt igjen. ... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Skipper Worse Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 Svaret på spørsmålet står i Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt: § 11. Krav om ny båtførerprøve Når retten fastsetter tap av retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt skal det samtidig kreves bestått båtførerprøve som vilkår for gjenerverv av føreretten, uavhengig av om vedkommende har bestått prøven tidligere. (Min uthevning) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
NilsPils Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Så får vi bare håpe et mannen blir mer edruelig etter å ha avlagt prøven .... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
arnearmoa Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Det er helt på sin plass å straffe folk for båtfyll, og det å nekte mannen å kjøre båt, samt gå opp til prøve, er nok det som virker best. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Den dommen likte jeg . Mer av det. Slå hardt ned på grov beruselse og uansvarlig adferd til sjøs. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Nils Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Her er ei sak til: Gjekk på grunn med høg promille, 18 dagar i fengsel men mista ikkje førarretten. http://nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/dalane/1.7365438 Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 (redigert) Er det ikke en lov i Norge som sier at det ikke er lov med dobbelt bestraffelse Her er det både fengsel og bot. Dette er dobbel bestraffelse Redigert 4.November.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Mariell Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Er det samme om en kjører bil i fylla. Mister lappen i 2 år og 21 dager i fengsel. Er ikke snakk om dobbel bestraffelse. Du får en dom. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kayb Svart 5.November.2010 Del på Facebook Svart 5.November.2010 Er det ikke en lov i Norge som sier at det ikke er lov med dobbelt bestraffelse Her er det både fengsel og bot. Dette er dobbel bestraffelse Dette med dobbel straff har vært et hett tema tidligere også, har sigende vært noen som har testet dette mot domstolen også men fikk ikke medhold. Det jeg synes er litt rart rundt dette med dobbel straff er hvis det er slik at det er "ulovlig" hvorfor er det ingen av våre eminente jurister i kongerike tatt spørsmålet et steg videre? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 5.November.2010 Del på Facebook Svart 5.November.2010 Dom i Aust-Agder Tingrett: ....Hele saken i Tvedestrandposten I saken står det: «Det lovbrudd siktede dømmes for er grovt og det er nødvendig å ilegge ham kjøreforbud av hensyn til sjøsikkerheten», står det i dommen. Hva slags kjøreforbud snakkes det om ? Er det presisert i dommen eller underliggende forskrifter at kjøreforbudet bare gjelder båtførerpliktige båttyper med mer enn 25hk ? Med andre ord er spørsmålet om man med et slikt kjøreforbud har lov til å føre seilbåter og motorbåter med under 25 hk. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 5.November.2010 Del på Facebook Svart 5.November.2010 Kjøreforbud/mistet retten til å føre båt... Javel, men hvor trolig er det at en som ikke tar lover og regler høytidlig nok til å holde seg edrulig mens han fører båt vil sitte på brygga og stirre på båten de to neste årene? Jeg har blitt stoppet av politiet 3 ganger på 30år. de to første i tenårene hvor vi fikk tillsnakk for at vi ikke hadde lanterne på båten mens vi ragga rundt i havnebasenget en sommernatt. Den siste gangen for at et par somre siden hvor politiet vel hadde en slags rutinekontroll. Spurte bare om litt løst og fast. (Er det din båt? - Har dere vester til alle? - flott skute osv osv). Sikkert for å danne seg et inntrykk av om båtfører (meg), var påvirket. Uansett, de ønsket oss fortsatt god sommer og putret videre til neste båt. Ingen av gangene har jeg blitt spurt om navn eller om å vise legetimasjon av noe slag, så faren for å bli "fersket" uten å ha "Rett til å føre båt", er vel mikroskopisk. Ikke kan jeg se for meg at Politiet har med seg en liste over båtførere i Norge som har mistet denne retten heller, slik at jeg vel tror at en mann på rundt 60, kan føle seg temmelig trygg om han oppfører seg skikkelig. Politiet kan selvfølgelig ringe inn til et eller annet sentralt register, men jeg har ingen tro på at de gjør det uten at de har en reell misstanke til ugler i mosen. Jeg er ikke engang sikker på om Politiet har noe slikt register lett tilgjengelig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.