Brutus Startet 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2004 Noen som har erfaring fra selvbygg. Satt her og lekte litt med tanken. Man kan jo få kjøpt en relativt grei båt til 400K med tett skrog og overbygg. Så kommer jo selvfølgelig motor og div. utstyr i tillegg da.Men er det økonomi i dette egentlig, eller er det bare en masse jobb som ender opp med å bli like dyrt som å kjøpe båten ferdig....? Hvodan er det med CE-godkjenning. Vil en skrogferdig båt være CE-godkjent fra produsent, eller kommer dette som en ekstra kostnad som må påregnes i etterkant, når båten er komplett ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Er det ikke slik at en må ha et selvbygg i 5 år før en selger det. Vet ikke om dette blir fulgt opp, men jeg har jo hørt at en del av disse selvbyggerne har svært dårlig hukommelse og husker ikke helt hvilket år båten ble støpt. Men det er vel fullt mulig å spare seg en god del penger på øke egen innsatsen Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Spare penger? Nja, totalsummen kan nok kanskje bli lavere enn en ny båt, men det tar jo også utrolig mye tid. Dessuten vil et selvbygg alltid være mer ukurant på bruktmarkedet, og gi en lavere annenhåndsverdi. Slik jeg ser det er det lite å spare i rene penger. Kjøp heller en brukt båt. Fordelen er at båten kan konstrueres og bygges til ønsket spesifikasjon og kvalitet - se f.eks. på Hulda, som er en unik båt bygget slik eieren ønsker henne. Kjøper man noe ferdig så får man ufortinnete ledninger, messing gjennomføringer osv... Kort sagt billig ræl fra Kina. Og se f.eks. på Yamarinen til John_Kr hvor det ...kanskje... er benyttet bolter av mindreverdig kvalitet. For hva det var verdt, GeirKS (Redigert 01.10.04 22.40 ) Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Og se f.eks. på Yamarinen til John_Kr hvor det er benyttet bolter av mindreverdig kvalitet....I beste mening: Dette er vel ikke avklart som fakta i den saken?? Vær varsom! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Jeg tror du skal se opp for billig ræl fra Kina. Det er en 27 foter på fot underveis derifra for norske interesser. Kvaliteten er upåklagelig sies det. Med 100 hk motor håpes det på import pris et stykke under 500 000. Introduksjonsprisen vil også bli veldig hyggelig. Prøve eksemplaret kommer hit antagelig rundt midten av 2005. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 1.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Det blir nok ikke særlig aktuelt for meg å bygge båt helt fra grunnen av, dvs. å leie form, støpe skrog osv. Det har jeg ikke kompetanse til, og tror neppe slike skrog kan konkurrere med et vakuum-støpt skrog med diviny-cell og andre moderne materialer. Og det jeg har sett av selvstøp ser litt frynsete ut i kanten. Og de er også svintunge fordi at de som har støpt har gjerne lagt på litt ekstra glassfiber "for å være sikker". Men noen har tydeligvis ikke klart å rulle ut all lufta mellom lagene, så det ser ikke så veldig pent ut. Det jeg i så fall ser for meg er en masse installasjon og monteringsarbeider. Bare innredning er jo et kapittel for seg. Motorinstallasjon kan jeg få hjelp til av bekjente som driver med dette profesjonelt (mot fiskelflåten). Men at alt dette kan bli mye jobb er ikke det som skremmer meg mest. Sitter og myser litt på en SeaKing '38...... (norkprodusert, 439K skrogferdig). PS: Kinabåter er uaktuelt, jeg ser primært på norske båter. Det må være kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Enig med Geir_KS, selvbygg av halvfabrikat kan aldri blir lønnsomt, om man så beregner timelønnen til null. Selv om man starter med et "tett skrog" er det en formidabel jobb. Eneste fordel er at man har mulighet til å tilpasse båten etter egne ønsker. Med ditto risiko for å tape penger når den skal selges. På bruktmarkedet vil folk helst ha en umodifisert fabrikkbygget båt. Å kjøpe brukt er best på alle måter sammenlignet med selvbygging. Iallfall hvis økonomi har 1. prioritet. Et annet mulig alternativ er å forsøke å finne en båt som har vært skadet. Vet at noen har gjort kupp ved å kjøpe båter som feriegjester har havarert med her i Søgne-skjærgården. Men da må man vel ha en fot innenfor et forsikrings-selskap, eller ha en kammerat som er takstmann... Apropos, noen som vet hvor Viksund'en til Søgne Dykkerklubb ble av? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Støtter hylekoret av advarsler. Nå er Hulda utdannet innen sveis, er ing. innen jern, har gått i læra som trebåtbygger, selv om det ikke ser slik ut. Jeg har en kompis i Kiel som bygde en helt nydelig Forgus 52. Han har konstruert båten for Forgus og fikk et skrog billig. Det er topp kvalitet til siste skrue. Alle mulige hjelpemidler er installert. Kommer til poenget: I og med at han er kjent på Orust fra tidlgere å ha jobbet der og senere har tegnet noen av båtene, fikk han noen av folkene til å ta innredningen i mahogany for seg til en rimelig penge. Det kom på SEK 500.000 for 4 år siden. Den båten er ikke ei krone billigere enn om han hadde kjøpt den fra verftet. Men det ligger en mye høyere kvalitet bygget inn i båten. Denne kvaliteten tror jeg ikke han kommer til å få betalt for ved eventuelt salg. Hulda har også bygget andre båter. Summen av erfaringer er at kjøper er mindre enn måtelig interessert i kvalitet. Det er imidlertid en sterk fokusering på glitter og stas. Moralen er at man gjør det for at man har lyst. Det er en artig form for hjernetrim, problemløsing og praktisk arbeide, selvtilfredsstillelse. Det er ikke nødvendig å være gal, men det hjelper. Hulda's utgangspunkt var at en slik båt som Hulda har blitt er det ikke mulig å få kjøpt. Som jeg sier til kona, dette er en praktfull båt for folk som skal seile jorden rundt eller til ekstreme strøk. Men de folka der har budsjetter på sparebluss. Eieren til Hulda bør helst dø før båten blir solgt, det kommer til å bli en økonomisk nedtur. Jeg kjenner ikke en eneste selvbygger som med hånden på hjertet kan si at han gikk i pluss på prosjeket. Dette er ikke noe man gjør for å tjene penger. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 1.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Hmmm, det var ikke mye positivt å spore her. .. Men som dere sier, så er det ikke noen tvil om at man har større kontroll med kvaliteten i detaljene. men dette vil altså tape seg ved salg..? Men blir det bygget noe båt her i gården, i hvertfall hvis det blir av en litt større type så blir den ikke bygget med tanke på salg, men på å eie i en del år fremover. Men nå er ikke dette annet en på idèstadiet enda. Det første jeg skal gjøre er å forhøre meg litt om en annen type båt som jeg synes ser interessant ut. Det er blant annet en svenske som heter Smuggler. Men denne kommer ikke før i '05. Dette er en ferdigbåt. Smugglern blir seende slik ut, er 28 fot og skal tilbys med flere typer innenbords diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Jeg kjenner ikke en eneste selvbygger som med hånden på hjertet kan si at han gikk i pluss på prosjeket. Dette er ikke noe man gjør for å tjene penger. Jeg kjenner en kar, som på litt over et år, har bygget 3 båter: Båterne ble alle tre bestilt på samme tid, men med levering "etterhvert". Båtene er like, et solidt norsk kvalitetsprodukt. Båtene ble kjøpt ferdig utvendig med monteringsett. Jobben på hver båt er ca. 250 timer. Båtene ble ganske bra utrustet og alt ble bestilt på en ordre, men med levering fortløbende. Karen har, tro det eller ei, tjent over 500 store på jobben, så jeg har tro på at det lønner seg å innrette båt selv. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Sydvesten Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Morsomt selvbygg, men neppe enkelt å CE merke.. Men det fortjener honnør for kreativitet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
1125ex Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 (redigert) Jeg kjøpte en Barracuda 1125 ex som halvfabrikata. Båten ble levert med montert motor og drivlinje. Alt det øvrige utstyr og innredning tilsvarende en fabrikkferdig standard båt fulgte med båten. Gjennom å benytte fabrikantens utstyrpakke og innstruksjoner er det en kurant sak å få CE godjenning. Representant fra fabrikken gjennomgår arbeidet og montasjene og utsteder CE godkjenningen. Redigert 23.Januar.2014 av 1125ex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Jeg bygde en Skagerrak 1000 (Samme skrog som Kragerø32) I perioden 1996-1998. Kostet meg 530.000 solgte den I 2005 for 700.000.- Verftet som støpte båten kikket på denne og mente at kvaliteteten lå langt over verftsbygget på denne tiden. Ikke en eneste synlig skrue noe sted. Gikk med mellom 5-6000 skruer 24 teak finerplater. Skar ut all teaklister og trapper av råteak. Skulle jeg betalt full pris for alle deler ville båten kostet meg mer en salgsummen..og jeg brukte 2250 timer inklusibe tegninger. Til sammenligning brukte verftet 1500t på standard båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 (redigert) Enig med Geir_KS, selvbygg av halvfabrikat kan aldri blir lønnsomt, om man så beregner timelønnen til null. Selv om man starter med et "tett skrog" er det en formidabel jobb. Eneste fordel er at man har mulighet til å tilpasse båten etter egne ønsker. Med ditto risiko for å tape penger når den skal selges. På bruktmarkedet vil folk helst ha en umodifisert fabrikkbygget båt. Å kjøpe brukt er best på alle måter sammenlignet med selvbygging. Jag håller inte med helt och hållet. Om man köper en "byggsats" blir det inte billigare, men om man har möjlighet att göra en hel del själv på samma sätt som varvet kan man faktiskt spara mycket pengar. Jag sparade ungefär 500:- per nedlagd arbetstimme på min båt. Men det gäller att ha några saker klart för sig innan man börjar: Alla avvikelser från hur varvet gör det kan dra ner värdet när båten säljs (men kan också höja det om du gör det bra/smart) Sådant som du inte kan göra lika bra/snyggt som varvet skall du inte göra. Köp båten med de detaljerna färdiggjorda. Sådant som har betydelse för båtens godkännande (bränsletankar, viss installation etc) - köp det från varvet ! Om man inte kommer i mål/blir klar kommer man ha förlorat en hel del pengar. Ett halvfabrikat som inte är färdigbyggt betalar ingen speciellt mycket för. Planera, planera, planera.... Är du inte helt säker på punkterna ovan, så titta efter en begagnad riktigt "risig" båt att renovera upp istället. Begagnatpriserna idag är låga. Svårigheten idag kan vara att få tag på ett varv som säljer halvfabrikat. Det var vanligare förr. Ett hembygge måste man behålla i 5 år, men ett bygge från "tett båt" räknas nog inte som hembygge. I mitt fall är ju båten godkänd i "färdigt" utförande, och det som har betydelse för CE har jag antingen fått medlevererat eller monterat enligt originalritningarna. Om det sedan är ok att göra så kan man ju diskutera, men det är en annan tråd .... De nordiska varven är - jämfört med andra branscher än båt - ganska slarviga, ineffektiva och prispåläggen stora. Kvaliteten är också ojämn. Att en fabriksbyggd båt är så mycket bättre är ofta en myt. Tyvärr har det ju gjort att många skandinaviska varv gått i konkurs. Se gärna min hemsida, http://www.nbmarine.se för att se bygge av halvfabrikat från "tett båt" (välj f.eks. Dagbok eller Tidskalkylator). Redigert 24.Januar.2014 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Eg har prata med produksjonsmedarbeidere i norsk båtproduksjon som skjemmest over kvaliteten de skulle levere. ( i jappetida) Det var oftest vanlig at halvfabrikat båter og hjemmeinnredete båter holdt høyere kvalitet en orginale fra fabrikk. Får håpe det er bedre nå når de har goooood tid på båtene....haha. Dersom vi snakker fullinredet med egne løsninger, så er det lett for at ferdig båt er tyngre en tenkt... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kallethekid Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Jeg kjenner en kar, som på litt over et år, har bygget 3 båter: Båterne ble alle tre bestilt på samme tid, men med levering "etterhvert". Dette er vel ikke snakk om selvbygg? Hvis han har mottatt ordre på og levert tre båter på litt over et år er jo dette en mer eller mindre proff bygger som skal betale moms og skatt samt ha reklamasjonsansvar for kunden. da synes jeg 500000,- høres lite ut for tre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Nå er det vel snart 10 år siden innlegget om karen som bygde 3 båter ble postet, og eventuelle krav er forledet mot er skattevesenet.. Men tar man imot bestillinger, og bygger på bestilling så er man nok å anse som en bedrift og skal svare for MVA og skatt, samt sørge for at farkosten tilfredsstiller kravene til CE merking i henhold til direktivet, og båtene er CE merket.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Roger jo Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 (redigert) Det har vel alltid hvert penger å hente på selvbygg 1/2 fabtikat. Som hobby Men det er vel ikke like lett i dag. http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/3278/Halvfabrikat.pdf http://www.sjofartsdir.no/fartoy/fartoystyper/fritidsfartoy/ce-merking/ http://www.laguna.no/prisliste_1180_fb.htm http://www.sunquestyachts.no/halvfabrikat.html http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/40-fots-halvfabrikat-fra-colvic-i-england http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/montere-halvfabrikat-laguna-del-1 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/montering-av-halvfabrikat-del-2-montering-av-utstyr http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/halvfabrikat-blir-familieb%C3%A5t-%E2%80%94-del-3-elektrisk-anlegg Redigert 24.Januar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Honduras Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Jeg bygde en Skagerrak 1000 (Samme skrog som Kragerø32) I perioden 1996-1998. Kostet meg 530.000 solgte den I 2005 for 700.000.- Verftet som støpte båten kikket på denne og mente at kvaliteteten lå langt over verftsbygget på denne tiden. Ikke en eneste synlig skrue noe sted. Gikk med mellom 5-6000 skruer 24 teak finerplater. Skar ut all teaklister og trapper av råteak. Skulle jeg betalt full pris for alle deler ville båten kostet meg mer en salgsummen..og jeg brukte 2250 timer inklusibe tegninger. Til sammenligning brukte verftet 1500t på standard båt. Salgspris 700.000,- - kost 530.000,- Fortjeneste 170.000,- /2250 arb.timer = 75,- /time Kan være dert er bedre butikk å ta en ekstrajobb isteden, og kjøpe fabrikkbygd.... Sier jeg, som har pløyd ned relativt mange timer på min 10' båt.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Roger jo Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Salgspris 700.000,- - kost 530.000,- Fortjeneste 170.000,- /2250 arb.timer = 75,- /time Det kaller jeg å KOSE seg med Hobbyen, 1,2 årsverk . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Men det er vel ikke like lett i dag. http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/3278/Halvfabrikat.pdf http://www.sjofartsdir.no/fartoy/fartoystyper/fritidsfartoy/ce-merking/ Nei, dette byråkratiske vilnisset er egnet til å ta motet fra de fleste. Jeg tror ikke at jeg noen gang kommer til å forsøke meg med CE-merking av Hulda. Og tjene penger på damen kommer jeg uansett ikke til å gjøre. Noe som heller ikke noen gang har vært hensikten. Jeg har tittet litt rundt etter brukte båter for et par bekjente. Og prisene nå er hinsides lave. Og som jeg sa til min bedre halvdel, hadde det vært i dag vi skulle starte med båt. så hadde jeg aldri vurdert å bygge selv. Og saken er at på Hulda så er det ikke materialer til skrog og motor som har vært de store driverene. Motor med propell og alt det der ca. 100 000. Alt stål godt under kr. 100 000. Seil og rigg kom på ca. 1/4 mill. Resten er drøssevis med småsaker. Jeg har to smekkfulle permer med bilag. Og har startet på perm nr. 3. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Vil vel ikke kale det kos akkurat. Livet besto av job og båtbygging døgnet rundt I to år. Rent familimessig vr det vel neppe værdt det. Men nå koser jeg meg virkelig med båtlivet året igjennom. Begge båtene jeg har hatt I etterdig får stadig små og store oppgraderinger. Alt nøye dokumentert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.