Jump to content

Bør det være organisasjonsfrihet ved KNBF og båtforeninger ?

Enzo

Bør det være greit å melde seg ut av kollektivt KNBF-medlemskap?  

79 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg håpet i det lengste at ingen skulle plukke opp denne reportasjen og gi dette mer spalteplass enn det alt har fått.

Jeg skal jeg komme tilbake med en del tilleggsopplysninger som definitivt ikke kommer frem i reportasjen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg skal jeg komme tilbake med en del tilleggsopplysninger som definitivt ikke kommer frem i reportasjen.

Bra, men det må komme fort før denne tråden utvikler seg til alt om menneskeverd, trosfrihet, organisasjonsfrihet, politikk, småkongedirigering osv. osv. . .

Lars H.

individuelt medlem på

frivillig basis i KNBF

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da hadde jeg litt tid.

xxx x xxxxxx xxx xx xxxx, xxx xxx xxxxxxxx xxxx xxx x xxxxx xxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxxx, xxx xxx xxxx xxxxxxx x xxxxx xxx xx xxxxx.

xxxxx xxxxxx xxx xxxxxxx xxxx xxx xxx xx xxx xxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx. (xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx=xxx)

HMF er en ideell forening tuftet på demokratiske prinsipper. Foreningen er stiftet i 1946. Alfred Sælid ble medlem av HMF i 1997.

Hvorvidt HMF på denne tiden var kollektivt medlem av KNBF er jeg ikke sikker på, men det er egentlig av underordnet betydning.

Siden HMF er en ideell forening er også organisasjonsformen som for foreninger og klubber flest, det velges et styre som igjen godkjennes/underkjennes av årsmøte som er foreningens høyeste organ.

xxx xxx xx xxxxx xx xxxxxxxx xx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xxx xx xxxxxx xxxxx, xxxxx xxx xxxxxxx xx xxxxxx xxx xxxxxx xxx xxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxx.

xxx xxxxx xxxxxxxxx xx x xxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxx xxx xxxx xx x xxxxxx xx xxx mannen funnet ut at det finnes en kobling mellom HMF og KNBF(noe det ikke var på det tidspunktet HMF ble medlem av KNBF). Dette fører til at han før årsmøtet i 2008 fremmer forslag om at HMF skal si opp sitt kollektive medlemskap i KNBF. Når årsmøtet åpner og forslaget fremmes til avstemming, faller forslaget på 48 mot 1 stemme. Det var 49 fremmøtte medlemmer og dette er ganske bra i en klubb med litt i overkant av 100 medlemmer. Når nå dette ikke førte frem, har han altså gått til pressen med saken og fått den på trykk slik at dere kan lese om det som om det var KNBF som hadde gjort noe kritikkverdig. Journalisten som har skrevet denne saken klarer jo ikke å se forskjell på snørr og barter.

Jeg velger avslutningsvis å klippe inn Syvertsen sitt svar i Seilas som jeg synes runder av denne saken på en grei måte:

– Nå er det jo sånn i organisasjonslivet at så lenge man er medlem av en forening må man følge flertallet i et årsmøte når foreningen velger å tilslutte seg et forbund. Representerer man mindretallet har man to muligheter. Det ene er å finne seg i flertallsvedtaket. Det andre er å melde seg ut av foreningen, sier Syvertsen.

Kommentar fra moderator: Udokumenterte utsagn slettet

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er man medlem i en forening så forholder man seg til den demokratiske avgjørelsen som er gjeldende. Det er jo mulig for de ytterligående rebeller å leve et singelt liv uten noe medlemskap eller felleskap med andre. Jeg gir derfor full støtte til båtforeningen som ber sine medlemmer å forholde seg til vedtektene og årsmøtenes fattede vedtak, eller styrets..

Man får et gunstig medlemskap(ca kr.150,- pr. medlem) i den eneste organisasjonen som taler båtfolkets sak. Så kan man være uenige i om det er en god eller mindre god jobb de gjør.

Hva menes med dette:

....så har mannen funnet ut at det finnes en kobling mellom HMF og KNBF(noe det ikke var på det tidspunktet HMF ble medlem av KNBF).....

Har for en gangs skyld ingen problemer med å være enig med Syvertsen i dette:

Jeg velger avslutningsvis å klippe inn Syvertsen sitt svar i Seilas som jeg synes runder av denne saken på en grei måte:

– Nå er det jo sånn i organisasjonslivet at så lenge man er medlem av en forening må man følge flertallet i et årsmøte når foreningen velger å tilslutte seg et forbund. Representerer man mindretallet har man to muligheter. Det ene er å finne seg i flertallsvedtaket. Det andre er å melde seg ut av foreningen, sier Syvertsen.

Et medlem av HMF ble valgt til et heller høyt verv i KNBF. Dette skjedde som en følge av at medlemmet hadde deltatt på "Båttinget" som representant fra HMF og ble foreslått valgt til et verv i KNBF.

Slik sett rammer Sælid medlemmet ved å gå ut mot KNBF

Du traff nok "spikeren på hodet" der Håp :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Demokrati er i mangel av noe bedre den mest rettferdige styreformen vi har funnet på til nå. Den stadfester flertallets rett til å undertrykke mindretallet.... :wink:

Synes saken nærmest er en "ikke-sak". Så lenge 48 av 49 fremmøtte på årsmøtet vedtar å opprettholde kollektivt medlemskap, er det bare å rusle videre til neste forening hvis man er uenig. At en journalist biter på ett sånt åte forundrer meg, men noe skal man vel skrive om... :headbang:

Det forutsettes at det er frivillig å være medlem av båtforeningen da :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)

Ups....har vist glemt å fornye medlemskapet der Jawik og det skulle nok stått SOL :sad:

Sånn, nå ble det i hvert fall riktig :clap:

Unnskyld Vanntro

Nei for all del Enzo. Kanskje det er like greit å få belyst saken fra flere sider. Dessuten så er det jo egentlig ikke noen sak.Med slike overskrifter som Seilas her benytter kan essensen lett forsvinne

Da hadde de en "felles plattform" Båtliv/Seilas og A. Sælid.....jeg har ikke sett Båtmagasinet trykke denne storyen nei.

Er enig i at dett kan være opp til styret i foreningene å velge.

Men....det er nok også riktig at mange av disse styrene og årsmøtene som ikke vet hva de sier ja eller nei til. i eksempelet over vil jo dett utgjøre 15000 i året så vidt jeg kan se?

Det er vel det samme når det gjelder seilforeninger og Norges seilforbund?

Da hadde de en "felles plattform" Båtliv/Seilas og A. Sælid.....jeg har ikke sett Båtmagasinet trykke denne storyen nei.

Dette har vert diskutert i andre tråder også.

Det var en artikkel i siste seilas, som jeg stoppet opp litt ved. Dette var angående en Hanse eier som mente båten han hadde kjøpt var for tung, og prosessen han hadde med Hanse ang dette.

Det er SVÆRT sjeldent at artikler som dette kommer i blad. Men i dette tilfelle dreier det seg om en KNS medlem. Det er som kjent tette bånd mellom KNS og Seilas. Dette ble visstnok Hanse gjort oppmerksom på før bladet ble trykket, og saken ikke var avsluttet. (jeg tar ikke stilling til saken men nevner den som ett eksempel)

Jeg er av den oppfatning at slike historier bør komme mye mer på trykk enn det de gjør, så lenge de er faktabasert og balansert mellom de to partene. Men det er synd om slike historier blir trykket basert på hvilken forening man er med i! Tviler på denne saken hadde blitt trykket om det gjaldt en medlem i Ytre utsira seilarlag. (om dette finnes, i så fall: no affence)

Ei heller om det gjaldt de største annonsørene til Seilas.

Det er nok saker som er mye mer alvorlig og omfattende enn dette, som aldri blir nevnt med en liten notis engang i bladene. Det er jo synd, da dette er virkelig forbrukerstoff, sammelignet med at en eller annen produsent har kommet med en ny "må ha " dings (som selvsagt også er greit å få med seg! :lol: )

Da er det bra at vi har baatplassen som et veldig åpen meningsbørs. Syns dette er bedre enn hvilken som helst båtblad.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...