Enzo Startet 3.November.2010 Del på Facebook Startet 3.November.2010 Jeg ser på en båt i middelhavet men ser at den er til salgs hos 2 ulike meglere og jeg har vært i kontakt med begge, planlegger å reise ned og se den om noen uker men hvordan skal man gjøre dette med meglerne. Det er jo båteieren som til slutt bestemmer hvilken pris han godtar om man kommer med bud så prisen blir vel den samme uansett hvilken megler man velger. De ene megleren er en stor megler med båter over hele middelhavet, den andre er en litt mindre men også velkjent, sistnevnte har kontoret sitt på stedet der båten ligger, det har ikke den andre. Hvordan vet man hvilken megler man skal velge å foreholde seg til. Det er jo tusenvis av båter til salgs nede i europa og det virker som de er villige til å gå på glødende kull for å selge båter for tiden, er det noen som vet hva provisjonen deres er ? er det mulig å prute de opp mot hverandre ? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 Hei sann Enzo. jeg pleier og bruke den megler som virker mest tillitsfull og behjelplig. At den ene ligger der båten er er jo en stor fordel. Megler honoraret pleier og ligge på 8% som jo er en god slump penger.. jeg har faktisk erfart motsatt av deg om dagen.. de båtene som ligger til salgs er det lite og gå på pris i tillegg er mange overpriset så det holder. Så lønnsomheten med og hente det hjem for meg er lik 0. Mulig at seilbåtmarkedet er fortsatt godt for kjøperne, men motorbåter er heller semmert med dårlig utvalg og utorlig mye drit rett og slett som er 2-3 K overpriset i forhold til ifjor:headbang: Lykke til med båt kjøpet Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Frivakten Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 Meglere i utlandet samarbeider ofte og splitter provisjonen. Slike Pro&Contra-avtaler var også vanlig her før innenfor eiendom. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Komodo Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 jeg har faktisk erfart motsatt av deg om dagen.. de båtene som ligger til salgs er det lite og gå på pris i tillegg er mange overpriset så det holder. Så lønnsomheten med og hente det hjem for meg er lik 0. Mulig at seilbåtmarkedet er fortsatt godt for kjøperne, men motorbåter er heller semmert med dårlig utvalg og utorlig mye drit rett og slett som er 2-3 K overpriset i forhold til ifjor Interessant observasjon. Vi har lekt litt med tanken på å bytte til større båt og skulet litt på markedet i UK og ellers i europa. Jeg har lagt merke til at av de båtene jeg har tittet på så har mange ligget for salg "en evighet". Mener du at det er vanskelig å prute noe særlig på de prisene vi ser på nettet? Jeg har f.eks. søkt her: http://www.boatshop24.com/no Ut fra hva jeg har lest i tidligere tråder trodde jeg det var mye å hente på å ta inn båt fra utlandet, men jeg ble litt betenkt etter REM`s ressonement i tråden "valgets kval, ..." der han skisserer et regnestykke for å sammenligne med å kjøpe båt i norge. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Thorlyn Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 I UK er markedet sopet for motorbåter.. de som ligger er de som har råd til og la den ligge og de firer ikke mye på pris.. fram til i våres var det ikke noe problem og prute både 15,20,30% i forhold til forlangende.. nå gir dem maks 10% på en allerede overpriset båt.. i segmentet rundt 1 mill så har prisene gått opp gjærne med 200000 på samme båt.. I middelhavet er det noen båter som ligger på 4 året til dobbel pris av ny goast boats kaller engelskmennene dem for.. Man finner fremdeles gode kjøp men det er langt fler om beinet om dagen.. og de gode kjøpene ligger ofte i 2 mill segmentet.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kaftein ØL Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 Husker noen båter jeg så på i kroatia! på 3 av båtene var det 4 forskjellige meglere som forsøkte å selge de samme båtene. Den ene megleren kom kjørende helt fra slovenia for å vise oss båten, selv om jeg hadde spurt han på telefon på forhånd om det var den båten som het "et eller annet" da det allerede var 3 andre meglere som hadde vist oss den samme båten, til pris mellom 80 og 110000 euro! Han kjørte 50 mil uten noe særlig nytte for å si det slik :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 I UK er markedet sopet for motorbåter.. de som ligger er de som har råd til og la den ligge og de firer ikke mye på pris.. fram til i våres var det ikke noe problem og prute både 15,20,30% i forhold til forlangende.. nå gir dem maks 10% på en allerede overpriset båt.. i segmentet rundt 1 mill så har prisene gått opp gjærne med 200000 på samme båt.. Har du noen formening om hva det kommer av? Jeg trodde det var ganske treg økonomi og dårlig arbeidsmarked der borte for tia, så jeg hadde vel gjettet at markedet skulle bli enda mer gunstig for kjøpere. Båtene jeg har tittet på har vært rundt 100` euro. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Hadde nok valgt den lokale megleren visst han virker ok. å prute med flere meglere blir bare mer arbeid og selger tror kanskje det er mer rift om båten enn det egentlig er. Eg kjøpte nåværende båt i Irland og min forrige i Athen. Begge to var mye å prute på men når allt kommer til allt så ble de ikke sååå mye billigere enn i Norge. Så er det jo unektelig en del jobb med papir etc.etc. Prisnivået på båt er jo egentlig lavt i Norge i mine øyne visst man ser bortifra de som forlanger fantasipriser og aldri får solgt. Skal man kjøpe i utlandet så er det viktig å ha månge båter å velge i og så må man regne med at man kan få en bomtur. Men du verden der er muligheter til ett godt kjøp så det er bare å stå på. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Har du noen formening om hva det kommer av? Jeg trodde det var ganske treg økonomi og dårlig arbeidsmarked der borte for tia, så jeg hadde vel gjettet at markedet skulle bli enda mer gunstig for kjøpere. Det går ikke spesielt bra i UK nei.. MEN det har nå hvert 3 år med gode kjøp hvor "utlendinger" har handlet i UK grunnet lavt pund mot EUR og krone.. resultatet er at de som måtte selge har solgt og markedet er støvsugd i UK. De som er igjen er gjærne folk som oss som ikke MÅ selge hvis de ikke får en god pris.. Man må huske på at båt er ingen ting for den vanlige mann der borte.. de som har båt er godt bemidlet da båthold er ekstremt dyrt i forhold til våre priser. Jeg har hvert på rundt 15 båter i høst.. samtlige av disse må ikke eierne selge og har gjærne byttet til større i 2-3mill klassen.. ergo de har godt med kroner.. da blir mulighetene for gode kjøp små.. Håper du ikke føler vi kupper tråden din ENZO Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sydvesten Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 De ene megleren er en stor megler med båter over hele middelhavet, den andre er en litt mindre men også velkjent, sistnevnte har kontoret sitt på stedet der båten ligger, det har ikke den andre. Velg den megleren du selv har mest tro på, bruk magefølelsen enkelt og greit... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Hvis det er Kroatia velger du han som lover å fikse papirarbeidet raskt og smertefritt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Har en kamerat som har kjøpt en Fairline Targa i Kroatsia nå, han har ventet over 1. md på grunn av papirer. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Thorlyn Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Har en kamerat som har kjøpt en Fairline Targa i Kroatsia nå, han har ventet over 1. md på grunn av papirer. Det er vel ikke den latterlige billige 34en vel?? Den var et kjempekjøp uten like Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
baatsman Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Nei det var det ikke, men en Fairline Targa 40 Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Tom Rør Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Når det gjelder flere meglere på samme båt, så dreit jeg litt på draget, da jeg avtalte visning med to brokere på samme båt De lå nemlig ute med forskjellig pris, så jeg var sikker på at det var to forskjellige båter. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.November.2010 Del på Facebook Svart 5.November.2010 Gjør som jeg gjorde, gå direkte på eieren og avtal med ham, da er dere enige om en pris, så er det opp til megleren å løse papir mølja. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.