Jump to content

Noen som har klart å støydempe baugthruster?

motor

Recommended Posts

Svar til trådstarter: Ja.

De som har klart dette heter Brunvoll AS, og er et firma som har levert et uhorvelig stort antall baug thrustere. Dog ikke til lystbåter, men problemet er det samme for store båter. Løsningen deres er å ha en dobbel tunnell der den innerste som er opphengt i gummidempere uten mekanisk kontakt med skroget tar opp støyen fra kavitering. Meg kjent er det ingen som har overført denne geniale løsningen til mindre thrustere for lystbåter. Se brunvoll.no

sailorBoy

Disse asfaltmattene er best til å dempe resonanselyd i stålplater. Brukes inni dører, skjermer, tak og på gulv i biler. Å dekke propelltunellen som avbildet er en god begynnelse. Jeg ville nok i tillegg limt på så tykke skumgummimatter som mulig. Nå har du dempet den lyden som oppstår av vibrasjon, og skummet tar mye av den lyden som er luftbåren...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 8 måneder senere...
  • 3 år senere...

jeg gjennoppliver denne tråden, fremfor lage en ny.

båten min er som sagt en 05 modell (ble sjøsatt mai), og da regner jeg med at min baugpropell kan evt. være av modell 2004( ikke vet jeg hvor lang tid de har brukt på båten før den ble sjøsatt)

uansett, den "nye" 5 bladers propellen kunne man sette på 05 og nyere baugpropeller, ellers blir det 4 bladers av gamle type.

spørsmålet er da, er det noen enkel måte å skille ut ved å se på motoren eller serienummer, for å sjekke om en har nye eller gamle typen ?

• 2 uker senere...

Det var en her på bp som, i en liknende diskusjon, foreslo å dynge rundt tunellen med en velling av sand og polyester. Så mye som mulig. Dette stopper effektivt mye av resonansen. Billig er det også.

mvh tuffff

Ja, det vet jeg funker. Hadde Bærum Plastervice som borret hull/støpte inn rør for meg. Kun en liten del av tunellen som synes (plass til thrustermotor) etter han lagde en saus av en "spesiell" sand/polyesterblanding og pakket inn tunellen. Resultat er en stabil og "stiv" baug som også tåler en trøkk som han sa. Har undret meg mange ganger over all den knattringen en hører. Min har ingen knatring... Mer litt "virrelyd" og fra vannet som flyttes.... Nå er det sikkert en alt for stor motor/tunell (6 Hk Vetus/185mm) om fagfolk fikk bestemme. Men når en fikk thruster billig av en slektning, ble det nå den. Men har hatt glede av å gå for" thruster/motor da roret fikk seg en smell og knakk tvers av etter det slo borti propell (grunnkjenning var foranledning til det ja.......). Sakte fart, men styrte damen trygt og pent hjem igjen.

Trond Haug

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...