motor Svart 7.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2011 Da er det lagt på 3 mm asfaltplater og det blir spennende å teste ut virkningen til våren Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 7.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2011 Svar til trådstarter: Ja. De som har klart dette heter Brunvoll AS, og er et firma som har levert et uhorvelig stort antall baug thrustere. Dog ikke til lystbåter, men problemet er det samme for store båter. Løsningen deres er å ha en dobbel tunnell der den innerste som er opphengt i gummidempere uten mekanisk kontakt med skroget tar opp støyen fra kavitering. Meg kjent er det ingen som har overført denne geniale løsningen til mindre thrustere for lystbåter. Se brunvoll.no sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 8.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2011 Nå kan en kjøpe sett til Sleipner som reduserer hastighet på propellen, og dermed fjerner mye av støyen Sleipner Dette vil nok hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2011 Disse asfaltmattene er best til å dempe resonanselyd i stålplater. Brukes inni dører, skjermer, tak og på gulv i biler. Å dekke propelltunellen som avbildet er en god begynnelse. Jeg ville nok i tillegg limt på så tykke skumgummimatter som mulig. Nå har du dempet den lyden som oppstår av vibrasjon, og skummet tar mye av den lyden som er luftbåren... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Arild81 Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Da er det lagt på 3 mm asfaltplater og det blir spennende å teste ut virkningen til våren Hvordan ble virkningen? Hjalp dette? Har du isolert noe mer? Sitér dette innlegget Link to post
frdrk_k Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 jeg gjennoppliver denne tråden, fremfor lage en ny. båten min er som sagt en 05 modell (ble sjøsatt mai), og da regner jeg med at min baugpropell kan evt. være av modell 2004( ikke vet jeg hvor lang tid de har brukt på båten før den ble sjøsatt) uansett, den "nye" 5 bladers propellen kunne man sette på 05 og nyere baugpropeller, ellers blir det 4 bladers av gamle type. spørsmålet er da, er det noen enkel måte å skille ut ved å se på motoren eller serienummer, for å sjekke om en har nye eller gamle typen ? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Dette er bare en synsing, men jeg mener at under dette skiftet kuttet sleipner også ut oljetanken innvendig. Dvs vedlikeholdsfritt gir. Kanskje noen her som husker dette fra sin egen skute. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Stemmer det. Det er egentlig bare fraværet av oljebeholderen samt 5-bladers propell som skiller SE fra SP. Det er for øvrig ikke noe i veien for å sette 5-bladers propell på en SP75. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tjond Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Det var en her på bp som, i en liknende diskusjon, foreslo å dynge rundt tunellen med en velling av sand og polyester. Så mye som mulig. Dette stopper effektivt mye av resonansen. Billig er det også. mvh tuffff Ja, det vet jeg funker. Hadde Bærum Plastervice som borret hull/støpte inn rør for meg. Kun en liten del av tunellen som synes (plass til thrustermotor) etter han lagde en saus av en "spesiell" sand/polyesterblanding og pakket inn tunellen. Resultat er en stabil og "stiv" baug som også tåler en trøkk som han sa. Har undret meg mange ganger over all den knattringen en hører. Min har ingen knatring... Mer litt "virrelyd" og fra vannet som flyttes.... Nå er det sikkert en alt for stor motor/tunell (6 Hk Vetus/185mm) om fagfolk fikk bestemme. Men når en fikk thruster billig av en slektning, ble det nå den. Men har hatt glede av å gå for" thruster/motor da roret fikk seg en smell og knakk tvers av etter det slo borti propell (grunnkjenning var foranledning til det ja.......). Sakte fart, men styrte damen trygt og pent hjem igjen. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.