motor Startet 3.November.2010 Link til dette innlegget Startet 3.November.2010 Det irriterer meg at det støyer slik når trusheren brukes. Har derfor en ide om å kjøpe inn selvklevende asfaltmatter på biltema. Skal prøve å forme disse slik at de ligger rundt tunnelen og litt mot skrogsiden, innvendig selvsagt. Er det noen som har prøvd noe lignende? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Rolls-Royce har gjort det med sin Silent-serie, dog noe større størrelser. Men prinsippet er nok med endel innsats overførbart. Går på at selve tunnellen/thrusteren ligger inni ett ytterrør, kun fester i ytterkant med fleksible "skiver". Det blir da luft mellom thrustertunnellen og skroget, som selvfølgelig demper støy. Andre tiltak som kan gjøres er å senke turtallet, og ytelsen, f.eks. med trinnløs regulering. TA Sitér dette innlegget Link to post
Nightlife Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Hvor ofte bruker du thrusteren din, egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Du må modifisere tunnellkanten - overgangne mellom tunnell og skrog. Lyden kommer av vannet som kaviterer i tunnellen. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 3.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Er muligens av betydning denne utforminga ja. Men når jeg aktiverer thrusteren på land så merker jeg en tydelig forplantningsstøy som skyldes el-motor og overføringen ned til propellen. Håper å dempe denne støyen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Nja - nå er det vel litt annen støyforplantning når skroget er i vann. Det er et kjent problem at kantene på tunnellen må rundes ganske mye. Mener Båtmagasinet har skrevet om det en gang i tiden også Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Ta et radielære og mål radiene på inngangen av tunellen din. Dersom de er for skarpe har du et forbedringspotensiale her. Det er særlig viktig at det er gode avrundinger på undersiden. Dette har blitt diskutert i flere tråder før. Sleipner har gjort masse tester på dette så det er ikke noe vits å mene noe annet. En annen mulighet er å bytte propeller hvis du har en gammel type. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 siden vi har snakket om dette et par ganger før, bl.a. i en tråd jeg startet om nettopp utformingen i overgangen tunell og skrog, så skal jeg ikke tilføye annet enn at jeg merket meg at trådstarter antydet noe i retning av at han hadde kjørt thrusteren på land, altså uten vannets motstand på propellen... så vidt jeg har fått med meg er dette noe som må unngås på grunn av at motoren kan ryke... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 4.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Det er ikke en diskusjon om avrunding av åpningen jeg er ute etter. Er klar over dette og har avrundet åpning. Mulig jeg er litt opphengt i støy og derfor tror jeg man kan klare å gjøre også andre grep for å dempe den støy man har selv med perfekt montert thruster. Nå er det ikke slik at jeg kjører thrusteren på land. Kun kort testinnkopling og dette tror jeg ikke gir skader. Men mulig du har rett. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 For hvem trenger du støydemping? For barna som ligger og sover i kabinene rett over thrusteren vil asfaltplatene muligens ha en liten effekt, men hvis poenget er oss om allerede ligger i havna er det liten nytte med slike plater. SOm andre har påpekt er det kavitering i tunellen som er hovedårsak. Men jeg skjønenr ikke helt behovet? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Hei Motor, Er helt enig med deg. Begrens støyen så godt du kan med enkle midler. Jeg har en Saga 315. Den er levert med bauthruster, helt uten de avrundinger mot skroget som etterlyses her. NEI, jeg tror ikke jeg vil begynne å slipe ned og endre noe på en såpass ny båt! Men å etterisolere innvendig er enkelt og verdt ett forsøk. Tunnelen som som er støpt inn er tynnvegget, ca.5mm, skroget sikkert 10mm i baupartiet. Det som gererer støyen er som andre har nevnt uheldig vanngjennomstrøm gjennom tunnelen, denne vibrerer da pga at den er tynnvegget og det forplanter seg videre utover i skroget. Ved å legge på en tung isolasjon vil du senke resonansfrekvensen i røret. Det beste hadde vært å lime rent bly med sikaflex direkte på røret der dette ikke har overlapp med glassfibermatter, og så lagt en tykk tung skrogisolasjon over dette, og litt ut i skrogsidene. Lykke til og rapporter gjerne hva du prøver og om det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Det var en her på bp som, i en liknende diskusjon, foreslo å dynge rundt tunellen med en velling av sand og polyester. Så mye som mulig. Dette stopper effektivt mye av resonansen. Billig er det også. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Hei, Fint innspill med sand og polysester, men, da er man vel nødt til å slipe ned Topcoat'en for å få epoxyen til å sitte på baupropellrøret Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 En liten digresjon - kanskje. Jeg har båt med Sleipner baugpropell og 4-bladet propell (fra 2002). Jeg har registrert at Sleipner har laget et oppgraderingssett for skifte av gammel (4- bladet) propell til den nye 5-blads Q-propellen, vel egentlig for bedre skyvkraft. Men det angis også flere steder at den kan gi redusert støy (vesentlig redusert støy), jfr. også test i Båtmagasinet. Er det noen som har utført slikt bytte av propell og kan si noe om hvordan man evt. har registrert noen endringer i støynivået. Oppgraderingssettet har jo en akseptabel pris. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 (redigert) ja og ja har byttet på forrige båten - markant lavere støy og litt bedre effekt. Redigert 4.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Jeg har satt inn en oppgradert 5 blader, dvs 2 stk i og med jeg har SP95. Kan ikke si at støyen har blitt merkbart mindre. MEN i følge Sleiper skal den det, samt skyvekraften er økt med ca 20%. Fortsatt er det støy i kremvisperen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
motor Svart 4.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Godt at det er noen som forstår og er enig i at støyen fra thrusteren er litt irritabel. Skal bli artig å teste dette ut til våren. Handler inn asfaltplater og går igang til neste helg. Tipper litt varme vil være gunstig for å få formet platene godt mot overgang tunnel/skrog. Så resultatet av dette vil først bli testet til våren. Kan jo ta noen bilder underveis og legge de ut her. Husker jeg det så tar jeg med en desibelmåler også og måler støy før og etter, men da blir det en test på land..Men er det slik at test på land kan skade thrusteren da? Hvorfor og hva er det som kan skades? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Hei, Har også byttet til 5 bladers propell og det støyer litt mindre. Denne propellen er mye mykere i bladene en 4 bladeren, Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 4.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Jeg har den nye propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 (redigert) Angående bruk av thruster på land: I Anders Haaby sin tråd som stadig lever videre, monterte han bl.a. baugthruster på sin Albin. Dette var vel en Sleipner, mener jeg å huske. Det ble der nevnt, og vist til instalasjonsveiledningen, at man ikke skulle kjøre thrusteren uten at den sto i vann. Heller ikke for å teste før sjøsetting. Årsaken til dette er det sikkert noen som kan forklare grundig, men jeg ser for meg at det kommer av at motorkraften/ turtall naturligvis er dimensjonert med motstand. Uten motstand vil kanskje motoren gå på en smell på grunn av høyt turtall. Bruk av thruster på land bør ihvertfall gjøres med edruelighet... Redigert 4.November.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 jeg tror ikke jeg vil begynne å slipe ned og endre noe på en såpass ny båt! Nettop derfor måtte det vel være fint å få problemet løst ette oppskriften en gang for alle. Er jo ikke vanskeligere å slipe på en ny båt enn en gammel en Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Avrunding i tunell går på skyve-effekt i vispen. Det har ingeting med støy å gjere. Det finnest ingen test med støymålinger som viser forbedring vs før og etter avrunding. Dette kan du teste sjølv. Gi bryter ein kort puls, og du hører vispen omtrent som om nokon slipper eit norgesglas med klinkekuler i kjølen. Og så ....eit micro-sekund etterpå... då kjem vannet ut tunellen. Mitt første tips vil være å sjekke at motor ikkje berører tunell. Dvs skru den løs og sjekke at fugemassen mellom motor og tunell ligger som ein jevn fin pakning. Kanskje det i feste-hullene går an å ha fugemasse mellom motor og tunell, slik at motor ikkje berører skrog i det heile? Sjekk sjølvsagt at propell ikkje kjem for nært tunell om du fuger på nytt. Mange har bunnstoff inni tunell. Då kan det bli trangt der. Tunellene er laget av grp og treng ikkje primer eller bunnstoff for anna enn groe. Eg har tru på at å "stive av" motor ville vert til hjelp i enkelte båter. Med bare millimeterklaring mellom propell og tunell så skal det ikkje mykje vridning til før propell tar borti veggen. Eg har hørt om mange som har skiftet splint og propell fordi....eh sikkert ein pose i vannet...men det var vekke nå! Men asfaltplater er nok neste tips ja Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
rag Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Hei På http://www.nbmarine.se/ er det en som har laget lydisolering for baugpropellen. Se hans dagbok fra Januari-mars 2005. Rag Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 .........er det en som har laget lydisolering for baugpropellen. Se hans dagbok fra Januari-mars 2005. Rag Eg fann ingen utdyping om resultatet av jobben? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
rag Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Eg fann ingen utdyping om resultatet av jobben? Det har ikke jeg heller. Har sendt han en epost om dette og venter på svar. Rag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.