Pettern1972 Startet 4.November.2010 Link til dette innlegget Startet 4.November.2010 Som overskriften sier, har jeg fått grå-hvit olje opp i impellerhuset på motoren, altså vann i olja. Har skrudd av hele impellerhuset og ser at simringene under er morkne, (del 20-21-22 på partfische). Her lå det masse "gjørme". Har demontert og fjernet disse, og bestilt nye. Har fjernet den gamle gearoljen, lot blåsepistolen til kompressoren stå i hullet til nivåskruen for å få blåst ut så mye av den gamle oljen som mulig ut av påfyllingshullet, rester av den gamle oljen må jeg vel bare regne med kan finnes fortsatt,hva kan jeg evt kjøre gjennom av "rensevæske" for å få ut all den gamle vannholdige oljen?? Har midlertidig erstattet med ny olje, byttet pakningene rundt påfylling og nivåskruen, senket undervannshuset ned i ei balje med vann slik at den står med vann til kavitasjonsplata. Har vridd på propellen i ca 5 minutter annenhver time i går ettermiddag og kveld. Vil dette holde av "test" for å stadfeste om det er lekkasje i simringer til propellakselen, eller er trykktest/vacumtest eneste utvei? den vil jo fise som et uvær da de øverste simringene rundt drivaksel er fjernet. Den har nå stått i vannbadet i ca 1 døgn, Ser at det nå er rimelig rein olje i den. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Joerg Becker Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Hei. Det finnes ingen andre mulighet enn trykktesten, med både trykk og vakuum. Å dykke det ned er ingen belastning fordi det er oljen som kryper og både luft og vann som stenges ut. Det anbefales også gjerne å overhåle begge sider, dvs. på propellaksling og drevaksling. Man må jo huske at begge gikk like lenge vanligvis. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
OT-flyktning Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 hva kan jeg evt kjøre gjennom av "rensevæske" for å få ut all den gamle vannholdige oljen?? Skylle med diesel. Roter propellen med hånda mens du har dieselen inni. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 5.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Har nå hatt den stående i 2,5 døgn i vann, og det var tydeligvis nok test i mitt tilfelle. Vann har trengt inn gjennom propellakselen, Har bestilt et komplett paknings/simringsett, så her blir det nye pakning og alle nye simringer fra lager og ut både på propellaksel og rundt drivaksel, + ny impeller, Noe mere jeg bør bytte når jeg først er i gang? Skylle med diesel. Roter propellen med hånda mens du har dieselen inni. Vi prøver med diesel, regner med det ligger igjen en del hvit gørre inni der som med fordel kan bli slyllet ut når en først skal gå over huset. Takker for gode råd Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Joerg Becker Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Kanskje jeg forstår ikke riktig. Men vanligvis framonterer man også lagerhuset nederst. Så kan man fjerne alle forurensninger, vaske gearsettet, sjekke lager og gir, og bytte simmeringer, o-ring og pakninger samtidig. Dessuten også uten fare for å skade lagersetet. Å gjøre det koster helt sikkert ikke mer tid/arbeit enn å "fikkele" med luft og løsemidler. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Pettern1972 Svart 6.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 har forstått det slik (fra verksted) at man bør demontere så lite som mulig i propellaksel, fordi det kan være et h.... å få samme igjen grunnet skims.... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Joerg Becker Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Da fikk du vel noe, la oss si, ikke helt fullstendig informasjon. Så lenge man ikke skifter lager og/eller girdeler trengs det -ikke- å justere/skimse på nytt. Gjelder forresten for alle Mariner Mercury Mercruiser I ditt tilfelle kan du bare åpne, rense, tette som du bare måtte ønske. Fritt frem og fint nøye etter lærebok, da holder det i mange år igjen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.