Jump to content

Få bort mugg på kalesje og hindre ny mugg?


Helge

Recommended Posts

Jeg har en kun tre og et halvt år gammel kalesje som har vært helt fin inntil i høst. Kalesjen er hver høst tatt av båten, vasket og lagret på tørt loft om vintrene. Nå har vi hatt 4 forferdelige og uvanlig våte uker selv til Midt-Norge å være :smiley: der jeg både på grunn av været, men også på grunn av en svært travel tid ikke har hatt anledning til å bruke båten. De siste 3 ukene har jeg ikke engang hatt tid til å se til båten  :nono:

 

I går oppdaget jeg at det såvidt var begynt å bli muggflekker, eller egentlig relativt små prikker/flekker over større områder på undersiden av kalesjen. Har noen gode tipd og råd hvordan fjerner jeg dette best, men samtidig skånsomt for kalesjen og hvordan jeg forhindrer dette fra å skje igjen? (utover det selvfølgelige som å se til.... og lufte båten oftere  :flag: )

Link to post
Share on other sites

OBS OBS ....... :nono:  SHIP SHAPE er bra men bruk det minst mulig den spiser nemlig sømmene dine så vær forsiktig med for mye bruk av VIDUNDEMIDDELET  :confused:

 

 

Har du/dere muligheter for en liten elektrisk ovn ...så gjør den underverker /forebygning av jordslag for å holde fukten vekke

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ser de foreslår klor hos båtmagasinet. Jeg tror det er begynnelsen til slutten. Lufting er normalt det naturlige botemidlet mot sopp. Sette på vinterpresenning tidlig som du er rådet til er ei grei løsning (om du har noen). Alle "vidunderkurene" jeg vet om spiser sømmene. Det vil i praksis si at normalt vil også duken blir svakere. Ei løsning som neppe er aktuell, er å fyre kontinuerlig????

Er lei for å si det, men vil du ha en lang muggfri sesong må du nok kvitte deg med presenniniga. Det har jeg gjort på det "tørre østland" og har bare en liten klut surra til rekkverket på akterdekket. Selv den mugner ofte seinhøstes når den aldri rekker å tørke før den tilføres ny fukt mot kvelden.

Link to post
Share on other sites

Hva med å levere den til en "profesjonell" kalesjemaker hvis det finnes en sånn i din nærhet?

 

Går ut fra at de kan hjelpe, du er neppe den første som har opplev dette. De kjenner i så  fall til produkter og metoder som ikke ødelegger kalesjen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

:confused:Var det ikke sola som var en god medhjelper mot disse prikkene. Fant ikke tilbake til det innlegget, men det var noen gardiner som var sterkt angrepet.

Så la sola gjøre jobben til våren, men sørg for god lufting i mellomtiden.

 

:confused:Kom til å tenke på at slike prikker har jeg hatt på min kalesje også, men de er da vekk nå :confused: :confused:Må ned i båten å sjekke :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hehe . du får låne symaskina som planlegges innkjøpt på Costa Del Østfold da veitdu  :wink:

 

Suzuki

Kjöp du den Suzuki, så kan vi ut o övningsy ett nytt kalesje til Gunga Din!

 

 

 

det jag refererte til tidl var när jag hade Joda 24an det var då jag lärde meg att Klorin er alltför

bra, men det er preskribert nu!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for mange råd, både gode og kanskje noen mindre gode. Hadde det bare vært SOL for tiden....

 

Men jeg synes dette høres ut som at det er en mulighet for at dersom jeg lagrer kalesjen  TØRT på loftet i vinter og legger den i sola til våren så kan det ordne seg??? Vi vurderer uanset å kjøpe ny kalesje snart pga utslitte borrelås og at glidelåsen er blitt lit dårlig på et sted, men om kalesjen kan vare et år eller to til.... tja?

Link to post
Share on other sites

Hei Helge,

 

vi har samme kalesje som deg (fra 2002). Når vi for en ukes tid siden skulle gjøre båten klar for vinteren, oppdaget vi masse svarte prikker - jordslag - slett ikke pent!

 

Vi kjøpte jordslagfjerner (husker ikke merket, men den ble kjøpt på Obs! for et par hundre for en liter). Jeg blandet ut 50% med kaldt vann, og smurte/sprøytet denne blandingen på kalesjen. Etter å ha ventet et kvarters tid, spylte jeg av med kaldt vann.

 

Kalesja er blitt nesten som ny av denne behandlingen. Nå er den tørr, og skal oppbevares innendørs i vinter...  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...