Jump to content

Hvordan tappe frostveske på Volvo D1-30

morgull

Recommended Posts

Har en Volvo D1-30 motor i seilbåten vår. 5 år gammel. Har ikke byttet frostveske på den siden den var ny og tenkte at det er tid for det nå. Er litt usikker på hvordan jeg går frem.

Motoren har 2 like plugger/koblinger, den ene rett på øversiden av oljefilteret og den andre i bakkant av motor, som jeg regner med er de som skal benyttes når man skal tappe av frostvæsken?

Legger ved bilde av den ene pluggen ved oljefilteret.

Hvordan er fremgangsmåten.. Må jeg skru av den sorte pluggen for å komme til noe på innsiden hvor jeg får tappet av frostvesken, eller er det bare å løsne litt på den sorte pluggen for å få frostvesken til å renne ut av hullet i midten?

pa280663.jpg

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

eller er det bare å løsne litt på den sorte pluggen for å få frostvesken til å renne ut av hullet i midten?

Ja!

Det er en på motoren og en på varmeveksleren, bruk en slange på koblingen som du tar ned i en beholder, så hverken søler eller forurenser du.

Åpne lokket til påfyllingen før du løsner tappeskruene, for å få ut alt vannet, med tappepluggene åpne setter du en hageslange i det røret som kommer opp fra varmeveksleren og spyler igjennom til det kommer rent vann ut av tappepluggene, deretter stenger du tappepluggene og fyller på 50/50 vann og frostveske!

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...