Jump to content

Erfaring med motorbåt på sjø om vinteren i isfri havn på vestlande

SeaRaymond

Recommended Posts

Ja det mangler en "t" i vestlandet, men var ikke plass :diving:

Uannsett jeg skal i vinter ha motorbåt på sjø om vinteren for første gang, gjelder båt i min signatur. Den vil bli gjevnligt brukt, ikke mulighet for strøm (230 volt) ombord. Ser det er nevnt at en kjører frostvæskeblanding på sjøvannsiden på motor etter bruk, er dette nødvendig, ser på dette som en utfordring, både økonomisk, arbeid og miljø, går det bra å bare bruke båten på samme måte som om på sommerhalvåret, annet en skal tenke på?

Jeg har båten liggende ute hele året. Har aldri kjørt noen konservering på motoren i denne forbindelse, men starter motoren og lar den gå seg varm en gang i blandt.Jeg har riktignok varme ombord, men dette er mer for å unngå fukt samt alltid ha ladede batterier.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

I havna mi ligger det et par "småsjarker" (hobbyfiskere) som er i bruk året rundt.

De foretar seg ingenting i forhold til fyseveske etc og bruker båtene på normal måte.

Samme med min seilbåt. Jeg har riktignok strøm på for litt varme og batterivedlikehold, men utover det brukes båten som normalt når det er vær og føre.

Hei! Så det er ingen på vestlandet med motorbåt på sjø uten varme, og i tillegg ikke forebygger noe for frostskader?................

Joda, har båten ute hele året og er den ikke innefrosset ( som i fjor vinter ) blir den brukt gjevnlig. Frostsiker sjøvannskretsen etter hver tur, det er gjort på to-tre minutter hvis du først lager deg en ekstra tilkobling inn på sjøvannsinntaket/slangen. Går vel med 3-4 liter utblandet frostveske for hver tur. Sikkert ikke miljøvenlig men moro likevel :blush:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

hei,

har båten ute hver vinter.

Så lenge det ikke er is på vannet så er det ingen ting å tenke på. det eneste du kan gjøre er å putte inn noe i luftinntaket på båten. Dette for å ikke ha trekk i motorrommet.

Så lenger det ikke er is på vannet så vil den varmen som er i vannet være nok til at ikke motoren din fryser.

Prøv å legg et termometer i motorrummet og gå ned en dag det er 10-15 kalde. Da vil du ser at det ikke er minusgrader i motorrummet ditt:-)

Om det blir mye is så konserverer jeg ved hjelp av 3-veis ventil på kjølevanns-inntaket.

Jeg har båten liggende ute hele året. Har aldri kjørt noen konservering på motoren i denne forbindelse, men starter motoren og lar den gå seg varm en gang i blandt.Jeg har riktignok varme ombord, men dette er mer for å unngå fukt samt alltid ha ladede batterier.

Samme her. Aldri noen problemer, men kjekt med en varmer nede i motorrommet. Har alltid fulle vanntanker også på vinteren. Frostvakt og en isoleringsmatte over tankene. Vinteren er en fin båttid.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har hatt båten på sjøen de siste 9 vintrene, uten frostproblemer. De første par årene konserverte jeg med frostvæske, men etter å ha montert termometer i motorrommet har jeg erfart at jeg alltid ligger litt over null der selv med minus 15 ute på grunn av varmen fra sjøen. Så jeg tømmer vanntanken og har litt frostvæske i toalettet, utover det går det helt greit. Det er ikke noe stort poeng i å pøse mengder med frostvæske på sjøen hver gang du bruker båten hvis det ikke er nødvendig. Hvis du har utvendige luftinntak til motorrommet ville jeg ha tapet disse igjen, kald vind gjennom motorrommet kan føre til frostproblemer.

Sist vinter hadde jeg en frostvakt i motorrommet, egentlig mest for å holde det tørt og unngå rustangrep. Frostmessig har det som sagt gått fint i alle år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har hatt en 27 for kalesjebåt liggende ute i flere vintre uten strøm og uten å gjøre noe som helst og har ikke opplevd problem med det. Selv ikke i fjor vinter med uvanlig mye kulde til å være her i Rogaland.

Nå har jeg kjøpt en nyere båt, og ligger en plass med strøm. Jeg planlegger derfor å installere noe watt i motorrommet for sikkerhets skyld.

Takker for alle svar, ser det foretrekkes en liten lunk, og det vill jeg selv også valgt, men uten strøm er det ett problem. Satser på at det holder å tette luftinntak til motorrom, samt holde en kontroll med termometer med min/max memoryfunksjon i motorrom for å overvåke de kaldeste periodene. Videre har jeg vel ikke noe valg med nedtapping av ferskvannsystemet, eller er det noen på vestlandet med båt på sjø og uten varme som har testet ut om det er unødvendig (spørs jo om det kommer kuldegrader inni båten)

Poenget er jo selvsagt å ha båten mest mulig operativ på alle måter, blir brukt ca 2 ganger i uken.

Vi har altid hatt båten liggende ute om vinteren. Her i Trondheim er vinterne som regel så strenge at frostsikring av sjøvannsystemet ikke er til å unngå. I tillegg tømmer vi ferskvannsystemet, også dusjhodet på utedusjen slik at dette ikke fryser til. Alle kraner på vasker står i åpen stilling. Termostatbatteriet i dusjen demonteres og tas med hjem fordi vi har erfaring med at det er vanskelig å få tømt dette for vann. Litt frostveske i toalettsystemet og i kuleventilene for sjøvannsinntak og septikktømming før disse stenges.

Der du ligger er kanskje ikke vinteren like streng som her i Trondheim. Dersom du har mulighet til å ha regelmessig oppsyn med båten bør det være mulig å vente med frostsikring til temperaturen gjør det helt nødvendig. I så fall bør du ha nødvendig utstyr for frostsikring klar slik at du kan gjennomføre dette straks det blir nødvendig. En treveisventil eller tilsvarende system for å ta frostveskeblanding inn i sjøvannsystemet vil gjøre det veldig enkelt å frostsikre. Tildekking av luftinntakene i motorrommet vil redusere risikoen for frost betydelig.

Om du ikke tømmer ferskvannsystemet så bør du uansett ha kranene stående åpne når båten ikke er i bruk. Da renner noe av vannet ut gjennom kranen som ligger lavest, og vannet som er igjen får bedre plass å utvide seg om det skulle fryse. VV-tanken må ikke fryse, i tilfelle vil denne helt sikkert ta skade. Dersom du har mulighet for å stenge av VV-kretsen i ferskvannsystemet og drenere VV-tanken så kan du alikevel ha tilgang til kaldt vann gjennom vinteren.

Det blir alltid litt ekstra styr når båten skal benyttes om vinteren. Men når man motregner dette mot de opplevelsene og alle fine dagene man får på sjøen i løpet av vinteren er jeg ikke i tvil om at det er verdt det.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei,jeg ligger riktignok i Oslo men frostsikrer hvert eneste år etter alle kunstens regler for å unngå frostskader av forskjellig karakter.

En kompis av meg ligger i båsen ved siden av med nogelunde tilsvarende båt, han gjør INGENTING!!

Jeg synes selvfølgelig han er en stor idiot, og han synes jeg er en overforsiktig taper som aldri får brukt båten om vinteren.

Fasit er uansett at ingen av oss noen gang har hatt problemer. (og føler jeg for en tur på fjorden i løpet av vinteren så slenger jeg meg med han :thumbsup: )

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Videre har jeg vel ikke noe valg med nedtapping av ferskvannsystemet, eller er det noen på vestlandet med båt på sjø og uten varme som har testet ut om det er unødvendig (spørs jo om det kommer kuldegrader inni båten)

Jeg har kun latt være å tappe ned forbruksvannet en gang, da frøs både pumpe og kraner i stykker! Så det ville jeg ikke ha gamblet på, det skal endel varme til inni båten for å holde frosten vekke fra pumper og kraner. Men i motorrommet holder det seg alltid på plussiden som sagt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...