Jump to content

Diesel på vanntanken


Rolf

Recommended Posts

Har vært så uheldig (skjødesløs) å fylle noen få liter diesel i den ene vanntanken.

Har fått ut dieselen men det er fremdeles diesel smak på vannet.

Mener å ha hørt/lest noe om at eddik eller var det klorin i vannet fjerner vond smak?

Noen som vet?

 

NB Tanken er i syrefast.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Så, Sørlandet med dieselsmak er ikke det samme??? Du må bruke et eller annet som løser fett og som emulgerer (løser seg) i vann. Min første tanke er en skvett Zalo og skrubbing inni tanken hvis det er mulig å komme til. Tror jeg ville brukt det. Zalo setter også smak, men ikke så ille. Salmiakk kan også brukes. Men ikke miks disse stoffene med klor(in). Deretter god skylling. Valg 1 er Zalo.

Link to post
Share on other sites

Har vært så uheldig (skjødesløs) å fylle noen få liter diesel i den ene vanntanken.

Huff, håper jeg ikke gjør dette noen gang. Påfyllingslokk for diesel og vann er nesten helt like på min båt. Bare en liten skrift vann/diesel skiller dem. Er nok sikrest å fylle på dette selv slik at det i tilfellet blir men egen feil  :confused::drink::blush:

 

Håper du får bort smaken!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Vanlig bakepulver er jo ett kjent og ufarlig "rengjøringsmiddel" til små og litt større beholdere. Ville dette fungere i en større vanntank også? Bruke en større dose bakepulver og fylle på lunket vann, og skylle godt ut etter på......?

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Har allerede skylt gjennom flere ganger med Zalo, dessverre er det smak ennå.

Tanken er 250 liter, ikke så lett å fylle denne med varmt vann, har heller ikke mannlokk i tanken så innvendig skrubbing er umulig.

 

Flere forslag??????

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har faktisk gjort den samme tabben selv :eek: Skyllet og skyllet med diverse rengjøringsmidler. Brukte så 2-3-4flasker med sitronsyre(sånn til å ha i teen)når jeg fyllte opp igjen. Brukte 2 flasker hver gang jeg fyllte tanken i ettertid. Diselsmaken forsvant i alle fall for meg. Det er i alle fall verdt å prøve. Lykke til  :eek:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Skulle fylle diesel på båten. Som tenkt så gjort. Men på feil tank! Må ha vært helt utafor. Det er en plasttank på 200 l. Har noen gode råd om å gjøre den ren? Har revet ut tanken (takk og pris for løse tanker). Har planer om å kjøpe ny. Målene er L 80 B 50 H 50 cm. Har noen peiling på hvor en slik er å få. Den står i en Nord West 900. Muligens original.

Link to post
Share on other sites

HUFF.

 

Dette er vel marerittet til de fleste ( i alle fall oss som har Viknes der tank- og vannfylling er i nærheten av hverandre)

 

Teoretisk mulig å tømme tanken for diesel dersom den får stå helt stille, diesel lettere enn vann og alt det der. Zalo løser opp diesel, i alle fall kosmetisk.

 

I praksis er det vel en betydelig utfordring å få vekk smak, og våre smaksløker reagerer på kjemiske stimuli. Så lenge der er smak er der diesel.

 

Hvis tanken er løs, og du har tatt den ut før du tappet diesel i springen, har du slik jeg ser det muligheten for å skifte tanken og håpe at det ikke er diesel i rørsystemet.

 

Lykke til, av skade blir man klok, (men ikke rik, som en av mine lærere på realskolen pleide si)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Har noen gode råd om å gjøre den ren? Har revet ut tanken (takk og pris for løse tanker). Har planer om å kjøpe ny. Målene er L 80 B 50 H 50 cm. Har noen peiling på hvor en slik er å få. Den står i en Nord West 900. Muligens original.

Siden du har tatt ut tanken ville jeg prøvd å gjøre den ren med varmt Zalo-vann i flere omganger.  Gjerne la tanken stå over natten med såpevannet før operasjonen gjentas. Har hørt lignende historier før, hvor tankene er blitt renset tilfredstillende, uten at jeg vet hvordan. Ny tank kan du f.eks få her www.plastinvent.no

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Gi opp forsøket på rensing av tank først som sist. Det er ikke mulig.

Skift slanger og tank. Tank får du f.eks. hos NoPro i Notodden. Tipper plasttanken koster rundt 2000 med skvalpeskott.

 

Vet om båter der vannet lukter diesel 5 år etter en skikkelig rens. Forundrer meg ikke om du kjenner eimen etter 10 år også.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Diesellukt og -smak, er noe av det mest hårdnakkede å bli kvitt! Personlig så mener jeg, som en del andre her, at du kan like godt gi opp forsøket med å rense tanken for vidre bruk som vanntank.

 

Ellers så har jeg erfart at for å bli kvitt lukt fra små diesellekkasjer i kjølsvinet, for eksempel, så er vaskemidler med sitrustilsetning det mest effektive. Har alltid en sprayflaske med "Mr. Muscle - Sitrus" ombord for slike tilfeller.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...