Jump to content

Kalesjebåt som helårsbåt. Tips til varme/isolering?

JePeKj

Recommended Posts

Har en Bonanza 28 med ombygget og romslig midtkabin.

Bruker den hele året, men er jo litt kaldt no om vinteren. Har en Wallas3200 som funker greit. Får god varme i for og akterkabin og holder på å legge opp til at eg kan styre all varme mot hoved kabin også.

Men det hjelper lite når vinden blåser inn rundt kantene på kalesjen. Og kalesjeduken vil jo alltid være tynn og slippe gjennom masse varme. Men i hovedsak er vel det viktigste å stoppe den verste trekken.

Noen som har noen tips til å forbedre en kalesje/kalesjebåt til høst/vår bruk? Dette må være "gjør det selv idéer". Kan sikkert få sydd en spesial dobbel kalasje til 50 000,- men det er ikkje aktuelt.

Har jo spekulert litt på "hardtopp" til vinter bruk, men dette vil jo sjå heilt "løk" ut. Men er kanskje beste løsning likevel. Tørr og varm båt.

Har også spekulert litt på å sy et innertrekk i stoff, gjerne vindtett. Kanskje man kan oppnå en luftlomme mellom dukene som isolering?

Her er forresten bilde av den nye veggen mot akterkabinen som ga meg en mykje bedre utnyttelse av plassen. Bordet er en midlirtidig løsning, nytt kommer med ut-trekks funksjon. Endel ombygginger i forran og bak gjør at eg no har god liggeplass til 8-9 (4 voksne og 4-5 barn)

ny_benk_bak.jpg

Jeg har ikke noen løsning på trekken, men jeg har selv en såkalt "Hansen-topp" som kun dekker toppen av kalesjen på min Saga 27. Og selv noe så enkelt, gjør at det blir mye varmere. Mye av varmen som stiger opp går ellers rett gjennom kalesjen og ut.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Blir vel ikke helt det samme men på en campingvogn eg hadde med vintertelt så fikk eg tak i sånn isolasjon som rørleggerne bruker rundt vannrørene.

Brukte dette til å kile inn mot campingvognen.Stoppet nesten all trekk.

I taket på teltet kjøpte jeg liggeunderlag på nille og tapet det sammen med sort gorillatape.

Var enorm forskjell på varnen jeg klarte å ha i et telt iallefall.

Blir vel litt problematisk å få liggeunderlag oppunder presenningen men med noen lure petter smart løsninger vil det kanskje gå.....?

Men det hjelper lite når vinden blåser inn rundt kantene på kalesjen.

Noen som har noen tips til å forbedre en kalesje/kalesjebåt til høst/vår bruk? Dette må være "gjør det selv idéer".

Jeg har også en kalesjebåt, og bruker den året rundt.

Vi kjøpte 3 stk. fleesepledd i samme farge som kalesjen. La ett på hver langside, innvendig nede (i overgang kalesje sidevegg).

Ett ble delt i to og ligger pa hver side av inngangen bak. Dette tok den plagsomme trekken og gir bedre varme inne.

Vi har en D5 Eber (5,5Kw) men den brukes ikke på fullt unntatt ved oppstart og siste 15min. før den slukkes.

Jeg gjentar gjerne: vi er heldig her på vestlandet, hvor vi kan bruke båten året rundt...

Tetting rundt kalesjekant nede og hansentop blir montert i helga. Fleece pledd var jo en enkel og billig løsning :thumbsup: Kanskje eg skal kjøpe et par liggeunderlag å ha mellom kalsje og hansentopp, primært for å få et luftlag og beskytte mot slitasje. Så får eg bare teste og se ;) 3,2kw er jo sikkert litt i knappeste laget men det få duge denne vinteren også tenker eg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...