Jump to content

Forslag til layout på lanternemaster


Verrie

Recommended Posts

Hei, prøvde i emnebase finne noe om dette, uten hell.

 

Skal i vinter lage ny mast til doghouse i tre, med plass til vimpler, lanterner etc. Skulle gjerne hatt innspill på tykkelse, høyde, utstikk på sidene (lengde og tykkelse), valg av "liner" fra sokkel via utstikk på sider til topp.

 

Antar jeg vil lage denne i teak, andre gode forslag ??

 

Noen som har bilder ??

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

......Noen som har bilder ??.....

Tror at det som er viktigst, er å finne en fasong og størrelse som står i stil til resten av båten. Du har jo en vakker trebåt med fine linjer. Da er det særs viktig at du lager noe med harmoniske linjer på masta også. Finne en vinkel / helling på masta, som finnes på båten fra før - f.eks. hellingen på overbygget.

 

Har bare 2 eksempler på master. Begge stod i stil til "skipet" sitt - og begge er vidt forskjellige....den øverste var av solid eik, den nederste av mahogni.

 

Bilde

 

Bilde

 

Lykke til, Perlen! En flott mast kan "pynte" på båten, en dårlig tilpasset og laget mast kan "skjemme ut" hele inntrykket.

Link to post
Share on other sites

Men når du monterer lanternene på masten er det viktig å passe på at de lyser vannrett   -   alt for mange småbåter har topplanternen vinklet mot fly i lav høyde  :wink:

 

Pass også på skjermingen, slik at ikke topplanternen kaster for meget lys ned mot dekk, som i sin tid kan gi reflekser og ødelegge for nattsynet.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Jeg har også etterlyst dette!

Noe som mangler av båtblader er nettopp emner om slike ting.

Savner et slags "gjør det selv" magasin for båt!

 

For min del så fant jeg ut til slutt at jeg må ha mesan mast for og få plass til alle vimplene :blush:

Men er fremdeles på jakt etter ideer til mast til hyttetaket :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Henter denne opp igjen, og sender samtidig takk til bidragsyterene som har gjort det slik at dette ble resultatet.

 

Fant et passende stort emne i mahogny og grovskjærte før pussing (mange timer pussing!!!) På bakside er der frest inn spor til ledningene slik at ingenting blir liggende å slenge....

 

Nu må snart bestillingene på vimpler sendes, for nå har jeg plass til dem  :yesnod: :yesnod:

 

Huffameg, dette var selvskryt (men du verden så deilig å ha denne ferdig allerede nå så lenge før båtsesongen igjen da gitt......)

 

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...