Snartsommer Startet 6.November.2010 Del på Facebook Startet 6.November.2010 Da jeg tok opp båten i høst, fant jeg ut at deg ikke er mulig å dreie propellen rundt med muskelkraft. Merket ingenting, da jeg kjørte båten til krana. Har også vært under båten i sommer, da kunne jeg fint dreie propellen. Båten er en scand nordic med tamd 40b motor. Har vanlig pakkboks på akselen, som jeg mistenker ikke har gjort nytta si, da jeg får inn mer en noen dråper vann når jeg kjører. Noen som har noen gode forslag? Hvordan bytter jeg pakkboks? På forhånd takk. Mvh Nårdik Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 er motoren i fri? Sitér dette innlegget Link to post
Snartsommer Svart 6.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2010 Ja! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Jeg ville først skrudd av aksel fra gearet, se om propellen går rundt da. Mulig det kan være at gear og aksel ikke er helt på linje. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
free Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Har du sett nøye på cutlesslageret? Har sett at overdreven bruk av fettpresse i pakkboksen kan bremse akselen endel, har du løsnet akselen fra giret? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 En del cutlass-lagere levert av blant annet Sleipner sveller. Det fører til at lageret kniper rundt akslingen. Hulda har fått denne plagen. Underlig at man leverer propelllagere som ikke tåler vann. Sitér dette innlegget Link to post
maia Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Opplevde noe av det samme med min båt da den var oppe til vårpussen,kunne dreie akselen men den var vesentlig tyngre,men når den kom på vannet igjen var alt normalt,tenker nok at båten"forandret litt fasong"med vekta på kjølen(trebåt med sleipner oljesmurt boks). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Men er det ikke helt logisk da at det skal gå noe tregere på land? Cutleslageret er jo vannsmurt, og på land tørker det jo fort opp og smøringen uteblir. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Elise Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Har opplevd det samme, det virker som cutleslageret tørker fast på akselen. Spray inn i cutleslageret med litt verktøykasse på boks og dra rundt propellen. Dette har virket på mine tidligere båter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 På Hulda virker det noe sekunder, og så er det like galt. Jeg skal ikke gi meg ut på å forklare hva det er som skjer, men det er 'gummiblandinger' som ikke tåler vann. Og det virker som at når lageret mitt tørker, så krymper det. Litt mer for hver gang båten er på land. Og det ser ikke ut som at det går tilbake igjen når båten kommer på sjøen. Slik det er nå, så må jeg holde meg unna turtallsområder mellom 1000- og 1700 rpm. Mellom nevnte turtall så gir lageret fra seg resonans som føles som kraftig vibrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Snartsommer Svart 6.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2010 Her er det mange gode tanker. Jeg skal prøve de forslagene som er kommer. Til Lars: mulig akselen går tregere på låne, men den er betraktlig tregere enn ifjor, mulig jeg huker tak i deg hvis jeg ser deg i son. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Hei! Jeg ville startet med en visuell sjekk av cutlesslageret. Er dette av typen med innvendige sorte gummilameller, så bør du sjekke om det ser ut som noen av disse har løsnet i vulkaniseringen, slik at de kan komme i knip når akslingen dreies rundt. Dernest ville jeg, som andre foreslår foran her, løsnet akselflensen mot girkassa og sjekket at opprettingen mellom motor og aksling er OK. Når du nå har akslingen løs, skal den i hvertfall gå lett rundt. Hvis ikke så styrker det mistanken til problemer med cutlesslageret. Her er forøvrig historen om mitt cutlesslager-bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Hadde noe av det samme selv og da var fettkoppen dratt for hardt til så det var komment fett bak i cutlesslageret. Propellen gikk lettere rundt når båten var på vannet, men jeg måtte bruke mye kraft (klarte å dra den rundt på land, men måtte bruke veldig mye kraft). Byttet lageret og akslingen/propellen gikk lettere rundt samt turtallet på båten ble også høyere. Det kan selvfølgelig være noe annet hos deg. Måtte du bruke mye kraft for å dreie propellen rundt når båten var i sjøen og hvordan er turtallet samt hvordan har du brukt fettkoppen? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
olpi Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Har opplevd det samme, det virker som cutleslageret tørker fast på akselen. Spray inn i cutleslageret med litt verktøykasse på boks og dra rundt propellen. Dette har virket på mine tidligere båter. Sprut litt vann på så løsner akselen normalt slik at den kan dreies. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Vann funker ikke på lageret til Hulda. Dette er et kjent problem hos Sleipner. For mitt vedkommende så er nok den eneste løsningen å skifte lageret. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Hulda, er det denne typen lager du tenker på, eller er det den typen som har en messinghylse ytterst og sort gummiforing innerst? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Dette er et kjent problem hos Sleipner. Hva er det som er et kjent problem hos Sleipner ? Jeg har og har hatt drivlinje fra Sleipner i en rekke båter og aldri hatt slike problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Snartsommer Svart 7.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2010 Etter å ha lest litt om fettkopp og hvor mye det skal skus til, kan det se ut som om dette er selvpåført. Har nok vært litt for hissig med å skru til. Såvidt jeg skjønner må jeg nok bytte cutlesslageret mitt, for at dette skal ordne seg. Noen gode forslag til om jeg bør bytte fra fettboks til volvokondom? Noen som har gjort en tilsvarende jobb på en scand nordic? Så noen bilder fra en nidelv 24 som gjorde samme jobb, men det er mye trangere på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 (redigert) Har gjort det samme selv på en Master 820. Utfordringen blir å få ut cutless lageret. Mitt gamle stakk på utsiden så jeg borret to hull og tredde et jærn gjennom og prøvde med to jekker å trekke det ut (+ varme og div...), men jeg måtte tilslutt skjære det opp og i tillegg ta en "Arvid_A løsning" (bortsett fra at jeg festet den i bilen. Husk å rengjør godt så du ikke får samme problemet igjenn. Jeg hadde fettkopp med simering på akslingen. Byttet samtidig simmeringer og sørget for at dem traff et annet sted på akslingen for å få et nytt sted som simmeringen kunne slite på akslingen. Jeg måtte av med ror og akslingen gikk lett av når den ble løsnet fra gearet Redigert 7.November.2010 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
blueline Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Cutlesslageret skal ikke ha fett. Få du fett på gummien så sveller gummien og det begynner å knipe. Er man ikke klar over det er det fort gjort å forurense lageret med fett nå man evt. har akselen ute. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Hva er det som er et kjent problem hos Sleipner ? Jeg har og har hatt drivlinje fra Sleipner i en rekke båter og aldri hatt slike problemer. At enkelte av disse lagrene kniper etter en tid i vann. Mitt lager begynte å knipe etter at jeg hadde hatt det i minst fire år. Jeg har hatt båt til og fra i 50 år, dette er første gangen jeg opplever noe slikt. Dog, for lenge siden var ikke disse utmerkede lagrene oppfunnet. De kom vel en gang på 60-tallet. Lageret til Hulda har aldri vært utsatt for fett. Det eneste fettet som er i systemet, er fettet som Volvokondomet får år om annet. Det er fremdeles fett i tuben som fulgte med kondomet da jeg installerte det i 2000. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Hulda, er det denne typen lager du tenker på, eller er det den typen som har en messinghylse ytterst og sort gummiforing innerst? Mitt lager har ytterhylse av kunststoff, naturligvis gummi i selve lageret (som ref.) Akslehylsen er i AISI 316L. Akslingen levert av Sleipner, 40 mm dia. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 (redigert) Ok. Har bare ikke opplevd noe slikt selv på Sleipner sine lager. Dette har de jo drevet med i maaange år, så erfaring skulle det ikke mangle på. Nå har jeg en fritthengene brakett med Sleipner lager, kunststoff ytterhylse, 50mm aksling, her er ihvertfall fett utelukket. Jeg får følge med og se om dette skjer også hos meg. Redigert 7.November.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Jeg har lest at kunstoff/nylon foringer til rorlager kan svelle i vann og det er kanskje mulig at plasten rundt cutlesslageret sveller også? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Slett ikke umulig det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.