Jump to content

Propell på fast aksling kan ikke dreies for hånd, årsak?


Snartsommer

Recommended Posts

Da jeg tok opp båten i høst, fant jeg ut at deg ikke er mulig å dreie propellen rundt med muskelkraft. Merket ingenting, da jeg kjørte båten til krana. Har også vært under båten i sommer, da kunne jeg fint dreie propellen. Båten er en scand nordic med tamd 40b motor. Har vanlig pakkboks på akselen, som jeg mistenker ikke har gjort nytta si, da jeg får inn mer en noen dråper vann når jeg kjører. Noen som har noen gode forslag? Hvordan bytter jeg pakkboks? På forhånd takk.

 

Mvh

Nårdik

Link to post

Men er det ikke helt logisk da at det skal gå noe tregere på land? Cutleslageret er jo vannsmurt, og på land tørker det jo fort opp og smøringen uteblir.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

På Hulda virker det noe sekunder, og så er det like galt. Jeg skal ikke gi meg ut på å forklare hva det er som skjer, men det er 'gummiblandinger' som ikke tåler vann. Og det virker som at når lageret mitt tørker, så krymper det. Litt mer for hver gang båten er på land. Og det ser ikke ut som at det går tilbake igjen når båten kommer på sjøen. Slik det er nå, så må jeg holde meg unna turtallsområder mellom 1000- og 1700 rpm. Mellom nevnte turtall så gir lageret fra seg resonans som føles som kraftig vibrasjon.

Link to post

Hei!

Jeg ville startet med en visuell sjekk av cutlesslageret. Er dette av typen med innvendige sorte gummilameller, så bør du sjekke om det ser ut som noen av disse har løsnet i vulkaniseringen, slik at de kan komme i knip når akslingen dreies rundt. Dernest ville jeg, som andre foreslår foran her, løsnet akselflensen mot girkassa og sjekket at opprettingen mellom motor og aksling er OK. Når du nå har akslingen løs, skal den i hvertfall gå lett rundt. Hvis ikke så styrker det mistanken til problemer med cutlesslageret.

 

Her er forøvrig historen om mitt cutlesslager-bytte. :smiley:

Link to post

Hadde noe av det samme selv og da var fettkoppen dratt for hardt til så det var komment fett bak i cutlesslageret.

Propellen gikk lettere rundt når båten var på vannet, men jeg måtte bruke mye kraft (klarte å dra den rundt på land, men måtte bruke veldig mye kraft).

Byttet lageret og akslingen/propellen gikk lettere rundt samt turtallet på båten ble også høyere.

Det kan selvfølgelig være noe annet hos deg.

Måtte du bruke mye kraft for å dreie propellen rundt når båten var i sjøen og hvordan er turtallet samt hvordan har du brukt fettkoppen?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Etter å ha lest litt om fettkopp og hvor mye det skal skus til, kan det se ut som om dette er selvpåført. Har nok vært litt for hissig med å skru til. Såvidt jeg skjønner må jeg nok bytte cutlesslageret mitt, for at dette skal ordne seg. Noen gode forslag til om jeg bør bytte fra fettboks til volvokondom? Noen som har gjort en tilsvarende jobb på en scand nordic? Så noen bilder fra en nidelv 24 som gjorde samme jobb, men det er mye trangere på min båt.

Link to post

Har gjort det samme selv på en Master 820. Utfordringen blir å få ut cutless lageret. Mitt gamle stakk på utsiden så jeg borret to hull og tredde et jærn gjennom og prøvde med to jekker å trekke det ut (+ varme og div...), men jeg måtte tilslutt skjære det opp og i tillegg ta en "Arvid_A løsning" (bortsett fra at jeg festet den i bilen. Husk å rengjør godt så du ikke får samme problemet igjenn. Jeg hadde fettkopp med simering på akslingen. Byttet samtidig simmeringer og sørget for at dem traff et annet sted på akslingen for å få et nytt sted som simmeringen kunne slite på akslingen.

Jeg måtte av med ror og akslingen gikk lett av når den ble løsnet fra gearet

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Hva er det som er et kjent problem hos Sleipner ?

Jeg har og har hatt drivlinje fra Sleipner i en rekke båter og aldri hatt slike problemer.

 

At enkelte av disse lagrene kniper etter en tid i vann. Mitt lager begynte å knipe etter at jeg hadde hatt det i minst fire år. Jeg har hatt båt til og fra i 50 år, dette er første gangen jeg opplever noe slikt. Dog, for lenge siden var ikke disse utmerkede lagrene oppfunnet. De kom vel en gang på 60-tallet. Lageret til Hulda har aldri vært utsatt for fett. Det eneste fettet som er i systemet, er fettet som Volvokondomet får år om annet. Det er fremdeles fett i tuben som fulgte med kondomet da jeg installerte det i 2000.

Link to post

Ok. Har bare ikke opplevd noe slikt selv på Sleipner sine lager.

Dette har de jo drevet med i maaange år, så erfaring skulle det ikke mangle på.

Nå har jeg en fritthengene brakett med Sleipner lager, kunststoff ytterhylse, 50mm aksling, her er ihvertfall fett utelukket.

Jeg får følge med og se om dette skjer også hos meg.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...