NilsPils Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 (redigert) Alle plaststoffer sveller i vann, mer eller mindre. Derfor er plastforingen rundt cutlesslageret ganske tynn og plasten av en type som sveller relativt lite. Men dersom dette er et problem burde det melde seg den første sesongen båten er på vannet. Dersom det oppstår problemer etter flere år, tror jeg en må lete etter andre årsaker. Jeg synes det er rart dersom en har et system med fettsmurt pakkboks og et lager som ikke tåler fett. Alt overflødig fett vil som regel forsvinne ut gjennom lageret. Kan det være at en bruker feil fettype? Tora har et slikt system, men her var problemet stor klaring i lageret da jeg skiftet det for et par år siden. Redigert 8.November.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dakota Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Jeg hadde et slikt problem i fjor, og regnet med det var lageret. Nesten umulig å dreie rundt akselen, og særlig hvis det ble litt kjølig. Problemet var overdreven smøring gjennom 22 år. Det er ikke store klaringen mellom aksel og hylserør. 0,5 kg fett var det brukt, og fylt opp hylserør ca. 1,4 meter. Bare å ta ut aksel og vaske alt rent så var problemet løst. Byttet også lager samtidigt, men klaringen på det gamle var godt innenfor toleransen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Men i dag fikk jeg en plausibel forklaring: Hvis kjølevannet inn i forkant av lageret tettes til, så vil gummilageret gå varmt, og det vil svelle. Dette fører til at det i et stadig større turtallsområde ikke vil legge seg vann mellom akslingen og gummilamellene. Erfaring tilsier at dette ikke er noe som 'går over', det blir heller værre etter som tiden går. Hulda var oppe for noen år siden, og vannkanalene var helt gjenngrodd av rur. En måte å komme rundt problemet på, er å ta vann fra sjøvannkjølesløyfen til motoren. Ta et hull i hylserøret og fore inn vann fra innsiden av båten. Da vil man aldri bli plaget av rur som tetter tilførselen. Det er alstå ikke et problem med lagrene som Sleipner forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Kjøper den. Har sett båter der kanalene i stevlageret er "murt" igjen med rur og eller bunnstoff. Overdreven bruk av fett er nok også mye utbredt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.