Polarn Startet 6.November.2010 Link til dette innlegget Startet 6.November.2010 Hei. Har tatt av propellen og ønsker å vite om jeg har 1:10 kon. På baksiden av propellen måler jeg 35mm og på utsiden 27 mm Har jeg da 1:10 kon eller er det noe annet da? Når jeg beregner propellslipp, er det det samme som stigning? Får opp 0.21777777777777774 på en 18 tommers propell. Betyr det at jeg bør velge en propell på 18X21 35 mm med 1:10 kon? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lars H. Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 For å svare på det første, hvor langt er det mellom forkant og bakkant på propellbosset? Her blir det vel som for stigningen på en vei. Kommer du en meter opp når du kjører 10 meter bortover, har du en stigning på 1:10. Propellslipp har jeg null greie på. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Polarn Svart 6.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Skal vi se, da har jeg målt. Den var på 7,8 cm Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lars H. Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 (redigert) Da skulle vel koningen bli (3,5-2,7)/7,8 eller 1:9,75? Og med en millmeter feil på målingen her og der, blir vel dette 1:10. Det skal jo ikke mer feilmåling til at det hadde blitt 1:10 med målene 3,5mm 2,72mm og 7,8cm! Et tilsvarende spørsmål for snart 3 år siden finner du svar på her. Lars H. Redigert 6.November.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Polarn Svart 6.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Så bra, takk for det. Fikk svar på mye da Mangler i grunn bare hva jeg skal velge av stigning på ny propell. Den jeg har i dag er 3 blader 18 X 14 med 1.92:1 utveksling. Skal ha 4 bladers med 18 X ?? Motor oppnår fullt turtall lett 3600 og har en toppfart på 17,5 gps knop. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ingar Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Slippet kan du beregnet med kalkulatoren som ligger her. Ellers så er det uklart hvorfor du ønsker å bytte propell. Du er klar over at en 4 blader er mindre effektiv enn en 3-blader? Eneste grunn til å velge 4-blader er at du ikke har plass til en 3-blader. Minner om vårt propellmarked, her kan du legge inn det du har 'liggende' og annonsen blir stående helt til en kjøper melder seg. Kunne vi fått igang dette ville det være mye å hente, er sikkert på at det ligger uendelig mange propellere på hyller og loft rundt omkring. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Nei, det var jeg faktisk ikke klar over. Trodde at 3 blader brukes mest på snekker og 4 blader på halvplanere. Så fart er grunnen til at jeg bytter samt at min er meget slitt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ingar Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Ok, jeg synes ikke den ser spes. slitt ut, ville overraske meg om det var noen målbar forskjell med en splitter ny propell. Grunnen til at halvplanere ofte har 4-bladere er at det ikke er plass til en 3-blader, blir for liten klaring til skroget. Ville brukt pengene på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Til propellen, så du mener jeg kan bruke 3 bladers med mere stigning da? Kan maks bruke 18 tommer på min og har da forstått det slik at det beste er å bruke 4 blader. Eller er det slik at 3 bladers har større blader. Altså at selve bladet har større flate og vil skyve vannet bedre enn 4 bladers med mindre bladflate? Så til denne "scewback" propellen, hva gjør den så effektiv? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ingar Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 vanskelig å kommentere dette Polarn for du skriver bare 'Motor oppnår fullt turtall lett 3600'. Spørs hva som ligger i 'lett'. Hvilket turtall får du på full gass da? Og er det da med tom eller ferielastet båt? Hvilken slipp-prosent får du ut fra kalkulatoren? Hvordan har du kommet frem til at du kan ha maks 18" diameter? Både 3 og 4-bladers propellere leveres med forskjellig bladareal, men en 4 blader vil ha størst. Ulempen er at den også har større motstand i vannet og derav lavere effektivitet. Skewback er en propell som primært gir mindre støy, ikke større hastighet. (opprinnelig utviklet under den 2. verdenskrig for bruk på tyske ubåter) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Hei! Det er forskjell på en 3 og 4 blader også med tanke på vibrasjon og støy, ikke bare virkningsgrad. Hvor stor motor har du og hva er vekten på båten din? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Kan maks bruke 18 tommer på min og har da forstått det slik at det beste er å bruke 4 blader. Eller er det slik at 3 bladers har større blader. En propell med 3 blader kan man få med forskjellig areal på bladene. Det vil være forskjell på en propell med 50% areal sammenlignet med en på 65%. Roret har og innvirkning på hvor effektivt propellen skyver båten framover. Et profilert ror vil redusere rotasjon i propellstrålen og et propilert ror vil øke hastigheten i propellstrålen ved fortrengingseffekt. Større ror bygges alltid strømlinjeformet, for eksempel dråpeformet, fordi det gir bedre roreffekt enn et plant ror. I tillegg gir det mindre motstand. Dette er kanskje noe å ta med i vurderingen av propell. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 vanskelig å kommentere dette Polarn for du skriver bare 'Motor oppnår fullt turtall lett 3600'. Spørs hva som ligger i 'lett'. I fri kan jeg ruse motoren TMD40`n til rundt 4000 omd. Båt på vannet med fulle tanker oppnår jeg 3600 flatt gjern, samme ferielastet med bagasje en ekstraperson o.s.v. Propellkalkulatoren på BP fikk jeg ikke til å virke, men testet en annen og sa 0.217777777777. Jeg måler 9 tommer fra senter av aksel til stevnjernet som er nærmeste kontaktpunkt før propell treffer første gjenstand. Det vil si at 10 tommer treffer jernet. har ca 1 tomme klaring fra stevjernet da. Hvor stor motor har du og hva er vekten på båten din? Det er en TMD40 på ca 130 hk. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kweelhouse Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Du kan bruke 3 blads 18" x 16" med minst 55% DAR(bladareal) slip blir 0.23, og fartpotensialet 19 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Hva er bladareal...oppgis dette i prosent av propelldiameterens totale areal? Hvordan finner man ut propellens areal? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 D.A.R. Disc Area Ratio DAR er forholdet mellom den projiserte bladet området til området av sirkelen beskrevet av diameteren på bladene. Normalt er dette uttrykt i prosent. 3-blad propeller er normalt ca 50% eller 0,50 DAR 4-blader rundt 0,7., Og 5-blader rundt 0,9 eller 90%. På propeller med overlappende blader er det ikke umulig å ha en DAR i overkant av 100% Det er et litt komplisert regnestykke å finne bladareal, men det kan gjøres med millimeterpapir... Et estimat av den totale bladet området for en liten propell kan fås som følger: 1) Bruk et millimeterpapir (papiret bør ha minimum 2 rutenett linjer per tomme horisontalt og vertikalt). 2) Plasser den ledende kanten av en propell blad på millimeterpapir 3) Rull bladet fra forkanten til bakkant, og som du ruller, omriss med en blyant. Alternativt kan man legge ned propellen,legg millimeterpapir på toppen av et blad, og deretter risse 4) Tell hvor mange ruter på millimeterpapir som tilsvarer én kvadrattomme, så telle antall ruter i bladet. 5) bladområde = (antall ruter i bladet omrisset) / (antall ruter som gjør en kvadrattomme på millimeterpapir). 6) Samlet bladområde = (bladområde) × (antall blader) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Utfyllende og godt svar, Kweelhouse...ser jo at å beregne propellens areal ikke er helt enkelt.. Mitt problem er, for som så mange andre, for liten fart. Når jeg bruker BP's slippkalkulator beregnes slippet på min propell til 48,83%. Ut ifra hva jeg forstår så er dette et unormalt høyt slipp. Hva kan være feil...hva gjør jeg? Båt: 28 fots Neptim halvplaner med noe høyere egenvekt enn orginalt, men også noe lengre skrog. Motor: 170HK innenbords-strak aksling. Propell: 21X19 Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Medusa, kan du oppgi vekt på båt, gir utvekslig og max rpm på motor? Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Kweelhouse, her kommer dataene du etterlyser: Vekt: 4500kg Utveksling: 2-1 Max turtall har jeg aldri turt å prøve...2800 kanskje...marsjer på 2000rpm. (Mercedes 352A) Lengden i vannlinjen er 7.6m om det skulle være interesant. Tror ikke det er plass til større propell en den 21" jeg har i dag... Legger også ved et litt dårlig bilde av propellen Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Du har da en OM352A som yter 169 hk ved 2800 o/min. I følge mine beregninger så har du rett propell.(21x19) Slip på 26% som er greit for en halvplaner Toppfart: 15,7 knop Når du regner slip må du bruke høyeste oppnådde fart ved max turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Takker for svar.. Javel...jeg la inn marsjturtallet. I følge forrige eier er maxfart 13 knopp...om jeg legger denne farta inn i kalkulatoren sammen med maxturtall så blir slippet på 40,61%?? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Skal man legge inn stigningen på propellen eller tommer på BP`s slipp kalkulator? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Nemo Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Både stigning og diameter på propellen måles i tommer. Du må derfor legge inn stigning i tommer. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Større ror bygges alltid strømlinjeformet, Ja, ut fra bildet på imageshack ser roret til Polar ut til å være et vanlig 'plateror', et ganske tykt sådan som er rett avsluttet i akterkant. Enda viktigere er utformingen av akterkanten på kjølen. Svært mange norske båter har en kjøl som er kuttet rett av. Se denne tråden for bilder av ror og kjølavslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Et par spørsmål til: 1. Innenfor hvilke grenser bør sakkingen ligge? 2. Om sakkingen er for stor så er det vel bare større propellareal som kan bøte på det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.