Jump to content

Tråden for oss med propell spørsmål.


Polarn

Recommended Posts

Hei.

 

Har tatt av propellen og ønsker å vite om jeg har 1:10 kon.

På baksiden av propellen måler jeg 35mm og på utsiden 27 mm

 

Har jeg da 1:10 kon eller er det noe annet da?

 

Når jeg beregner propellslipp, er det det samme som stigning?

Får opp 0.21777777777777774 på en 18 tommers propell.

 

Betyr det at jeg bør velge en propell på 18X21 35 mm med 1:10 kon?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

For å svare på det første, hvor langt er det mellom forkant og bakkant på propellbosset? Her blir det vel som for stigningen på en vei. Kommer du en meter opp når du kjører 10 meter bortover, har du en stigning på 1:10. Propellslipp har jeg null greie på.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da skulle vel koningen bli (3,5-2,7)/7,8 eller 1:9,75? Og med en millmeter feil på målingen her og der, blir vel dette 1:10. Det skal jo ikke mer feilmåling til at det hadde blitt 1:10 med målene 3,5mm 2,72mm og 7,8cm! Et tilsvarende spørsmål for snart 3 år siden finner du svar på her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Så bra, takk for det. Fikk svar på mye da :thumbsup: Mangler i grunn bare hva jeg skal velge av stigning på ny propell. Den jeg har i dag er 3 blader 18 X 14 med 1.92:1 utveksling. Skal ha 4 bladers med 18 X ?? Motor oppnår fullt turtall lett 3600 og har en toppfart på 17,5 gps knop.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Slippet kan du beregnet med kalkulatoren som ligger her.

 

Ellers så er det uklart hvorfor du ønsker å bytte propell. :confused:

Du er klar over at en 4 blader er mindre effektiv enn en 3-blader? Eneste grunn til å velge 4-blader er at du ikke har plass til en 3-blader.

 

Minner om vårt propellmarked, her kan du legge inn det du har 'liggende' og annonsen blir stående helt til en kjøper melder seg.

Kunne vi fått igang dette ville det være mye å hente, er sikkert på at det ligger uendelig mange propellere på hyller og loft rundt omkring.

Link to post

Til propellen, så du mener jeg kan bruke 3 bladers med mere stigning da? Kan maks bruke 18 tommer på min og har da forstått det slik at det beste er å bruke 4 blader. Eller er det slik at 3 bladers har større blader. Altså at selve bladet har større flate og vil skyve vannet bedre enn 4 bladers med mindre bladflate?

 

Så til denne "scewback" propellen, hva gjør den så effektiv?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

vanskelig å kommentere dette Polarn for du skriver bare 'Motor oppnår fullt turtall lett 3600'. Spørs hva som ligger i 'lett'.

Hvilket turtall får du på full gass da? Og er det da med tom eller ferielastet båt?

Hvilken slipp-prosent får du ut fra kalkulatoren?

Hvordan har du kommet frem til at du kan ha maks 18" diameter?

Både 3 og 4-bladers propellere leveres med forskjellig bladareal, men en 4 blader vil ha størst. Ulempen er at den også har større motstand i vannet og derav lavere effektivitet.

 

Skewback er en propell som primært gir mindre støy, ikke større hastighet. (opprinnelig utviklet under den 2. verdenskrig for bruk på tyske ubåter)

Link to post

Kan maks bruke 18 tommer på min og har da forstått det slik at det beste er å bruke 4 blader. Eller er det slik at 3 bladers har større blader.

 

En propell med 3 blader kan man få med forskjellig areal på bladene. Det vil være forskjell på en propell med 50% areal sammenlignet med en på 65%.

 

Roret har og innvirkning på hvor effektivt propellen skyver båten framover. Et profilert ror vil redusere rotasjon i propellstrålen og et propilert ror vil øke hastigheten i propellstrålen ved fortrengingseffekt.

 

Større ror bygges alltid strømlinjeformet, for eksempel dråpeformet, fordi det gir bedre

roreffekt enn et plant ror. I tillegg gir det mindre motstand.

 

Dette er kanskje noe å ta med i vurderingen av propell. :seeya:

Link to post

vanskelig å kommentere dette Polarn for du skriver bare 'Motor oppnår fullt turtall lett 3600'. Spørs hva som ligger i 'lett'.

 

I fri kan jeg ruse motoren TMD40`n til rundt 4000 omd.

Båt på vannet med fulle tanker oppnår jeg 3600 flatt gjern, samme ferielastet med bagasje en ekstraperson o.s.v.

Propellkalkulatoren på BP fikk jeg ikke til å virke, men testet en annen og sa 0.217777777777.

Jeg måler 9 tommer fra senter av aksel til stevnjernet som er nærmeste kontaktpunkt før propell treffer første gjenstand. Det vil si at 10 tommer treffer jernet.

har ca 1 tomme klaring fra stevjernet da.

 

 

Hvor stor motor har du og hva er vekten på båten din?

 

Det er en TMD40 på ca 130 hk.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

D.A.R. Disc Area Ratio

 

 

 

DAR er forholdet mellom den projiserte bladet området til området av sirkelen beskrevet av diameteren på bladene. Normalt er dette uttrykt i prosent. 3-blad propeller er normalt ca 50% eller 0,50 DAR 4-blader rundt 0,7., Og 5-blader rundt 0,9 eller 90%.

På propeller med overlappende blader er det ikke umulig å ha en DAR i overkant av 100%

 

Det er et litt komplisert regnestykke å finne bladareal, men det kan gjøres med millimeterpapir...

 

Et estimat av den totale bladet området for en liten propell kan fås som følger:

 

1) Bruk et millimeterpapir (papiret bør ha minimum 2 rutenett linjer per tomme horisontalt og vertikalt).

 

2) Plasser den ledende kanten av en propell blad på millimeterpapir

 

3) Rull bladet fra forkanten til bakkant, og som du ruller, omriss med en blyant. Alternativt kan man legge ned propellen,legg millimeterpapir på toppen av et blad, og deretter risse

 

4) Tell hvor mange ruter på millimeterpapir som tilsvarer én kvadrattomme, så telle antall ruter i bladet.

 

5) bladområde = (antall ruter i bladet omrisset) / (antall ruter som gjør en kvadrattomme på millimeterpapir).

 

6) Samlet bladområde = (bladområde) × (antall blader)

Link to post

Utfyllende og godt svar, Kweelhouse...ser jo at å beregne propellens areal ikke er helt enkelt..

 

Mitt problem er, for som så mange andre, for liten fart.

Når jeg bruker BP's slippkalkulator beregnes slippet på min propell til 48,83%. Ut ifra hva jeg forstår så er dette et unormalt høyt slipp. Hva kan være feil...hva gjør jeg?

 

Båt: 28 fots Neptim halvplaner med noe høyere egenvekt enn orginalt, men også noe lengre skrog.

Motor: 170HK innenbords-strak aksling.

Propell: 21X19

Link to post

Kweelhouse, her kommer dataene du etterlyser:

 

Vekt: 4500kg

Utveksling: 2-1

Max turtall har jeg aldri turt å prøve...2800 kanskje...marsjer på 2000rpm. (Mercedes 352A)

Lengden i vannlinjen er 7.6m om det skulle være interesant.

Tror ikke det er plass til større propell en den 21" jeg har i dag...

 

Legger også ved et litt dårlig bilde av propellen

 

pb050002.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...