Jump to content

Tråden for oss med propell spørsmål.


Polarn

Recommended Posts

Det anbefales fra 10 til 20 % av propelldiameter som klaring til skrog. Progress anbefaler minimum 15%. På min båt er det nå 14% klaring og den lager støy.

 

Holder på med å skifte aksling og da blir samtidig avstanden øket med vel 2 cm. Da blir avstanden 20&. Regner med at støyen nå blir borte. Propellens rpm har nok innvirkning på støyen, høyere turtall gir mer støy.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Har nå hatt flere prøveturer med båten etter at avstand mellom propell og skrogbunn er 20%. Når jeg holder hånden på bunnen i båten rett over propellen er det ikke mulig å kjenne "slag" fra propellen. Før, da avstanden var 14% var kraftige "slag" som lagde vibrasjoner i båten.

 

Jeg bruker samme propell, den har heller ikke blitt justert i mellomtiden. Nå er det mye roligere båt.

Link to post
  • 10 måneder senere...

Løfter denne tråden siden jeg må bytte propell etter at den har hatt et ublidt møte med roret.

 

Har fått av mutteren, men propellen sitter bom fast. Satser på å bruke varme og ters seinere i dag, så kommer den vel.

 

På propellen står der S 19 14 Forstår at 19 er diameteren på propellen, men hva betyr resten? Og er det mer jeg trenger å vite før jeg begynner å leite etter ny propell?

Link to post
  • 5 måneder senere...

Ønsker å bytte fra 3 til 4 blader for å få ned støy / vibrasjoner.

Lest meg frem til at det er lurt å gå ned en tomme på dia. ved bytte.

Har idag en 3 blader radice E13 19x17, 1:10 kon, venstregående.

 

Kan jeg beholde vridningen som den er eller må den forandres også?

 

TAMD40B, 3650 rpm, MS3C gir- 1,93:1, 17 knop max,

40mm aksel, 60mm klaring over propell og 35mm under, 130mm mellom ror og aksel.

Link to post
  • 8 måneder senere...

"Har idag en 3 blader radice E13 19x17, 1:10 kon, venstregående."

 

Fått tak i en Radice 4 blader nå, 18x16 B7 LH, stått på en Baltic før.

 

Bare få dykket og byttet propell så skal jeg legge ut om det hjalp på støy, vibrasjoner og fart.

 

Etter en sikkelig skrape og pussejobb under og 4 lag epoksyprimer og nytt bunnstoff gjorde Nordic`n 19-20 knop

Link to post
  • 1 år senere...

Hei, har propellspørsmål, om enn kanskje noe diffust:

 

Jeg har en Rana 16 HT med Mercury 45 hk, ca. 1989 mod.

 

En potensiell kjøper av båten sa at jeg har feil propell.

Han begrunnet det med at båten går svært sakte på lav motorhastighet, og at motoren ikke protesterer ved brått pådrag, men går rett opp i maks turtall (som jeg forøvrig ikke vet hva er).

 

Har tatt av propellen for å måle den.

Vet ikke helt hvordan en måler vridning, men tenkte å måle øverste og nederste punktet når den står på endepartiet, på et slags vis.

 

Så får jeg vel bare spørre en forhandler om hva han anbefaler.

 

Spørsmålet er om noen har noen tips om gode forhandlere.

Andre tips mottas også med takk.

 

Ketil

Link to post
  • 2 år senere...
  • 4 år senere...

Gammel tråd, men våger et lite spørsmål likevel: 

Har idag 2 stk  20x23 propeller - 3 blader.  Hva vil skje dersom jeg bytter til 21x22 4 blader ?  Er en halvplaner - 2 stk TAMD41 - Oppnår 3850omd med dagens propeller, ferielastet båt.  Har tidligere blitt fortalt at jeg har for "lette" propeller.   

Årsak til evt bytte er at den ene propellen har fått en liten skade, og det tar mange uker å evt få ordnet denne nå.  

 

Hvordan vil fart/økonomi påvirkes av et evt bytte - noen av guruene her inne som kan svare ???

BONITA I

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...