Polarn Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Hva er minste tillatte klaring mellom propell og skrog? Går jeg opp til 19 tommer får jeg 6 cm klaring, er det for lite? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
lnjk Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Tror jeg har lest et eller annet sted (Progress?) at man bør ha hhv 20% og 10% av prop.diameter som klaring over/under. Ser at mange har mindre klaring enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Det anbefales fra 10 til 20 % av propelldiameter som klaring til skrog. Progress anbefaler minimum 15%. På min båt er det nå 14% klaring og den lager støy. Holder på med å skifte aksling og da blir samtidig avstanden øket med vel 2 cm. Da blir avstanden 20&. Regner med at støyen nå blir borte. Propellens rpm har nok innvirkning på støyen, høyere turtall gir mer støy. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Her er en fin side for utregning av pitch og diameter dersom man ikke vet det +++++++ http://www.propalign.cqpc.net.au/ Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Nemo Svart 29.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2011 Har nå hatt flere prøveturer med båten etter at avstand mellom propell og skrogbunn er 20%. Når jeg holder hånden på bunnen i båten rett over propellen er det ikke mulig å kjenne "slag" fra propellen. Før, da avstanden var 14% var kraftige "slag" som lagde vibrasjoner i båten. Jeg bruker samme propell, den har heller ikke blitt justert i mellomtiden. Nå er det mye roligere båt. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Løfter denne tråden siden jeg må bytte propell etter at den har hatt et ublidt møte med roret. Har fått av mutteren, men propellen sitter bom fast. Satser på å bruke varme og ters seinere i dag, så kommer den vel. På propellen står der S 19 14 Forstår at 19 er diameteren på propellen, men hva betyr resten? Og er det mer jeg trenger å vite før jeg begynner å leite etter ny propell? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 L propellen sitter bom fast. Satser på å bruke varme og ters seinere i dag, så kommer den vel. Normalt når du har strammet opp "tersen" er det bare et slag med hammeren på skruen som skal til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
glalaksen Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Da prøver jeg uten varme først og satser på suksess. Noen som vet hva S og 14 står for? Og hva mer jeg trenger å vite før kjøp av propell. Har 30 mm aksling. og kon skal jeg klare å finne ut når jeg får av propellen. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 tok en tlf og fikk vite at 14 er stigningen. Da dukker det opp enda et spørsmål. Hva skjer hvis jeg f.eks setter på en propell med en annen stigning? Sitér dette innlegget Link to post
Sømanden Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Ønsker å bytte fra 3 til 4 blader for å få ned støy / vibrasjoner. Lest meg frem til at det er lurt å gå ned en tomme på dia. ved bytte. Har idag en 3 blader radice E13 19x17, 1:10 kon, venstregående. Kan jeg beholde vridningen som den er eller må den forandres også? TAMD40B, 3650 rpm, MS3C gir- 1,93:1, 17 knop max, 40mm aksel, 60mm klaring over propell og 35mm under, 130mm mellom ror og aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Hva skjer hvis jeg f.eks setter på en propell med en annen stigning? Hvis du nå oppnår fullt turtall når du kjører maks på motor, vil du få lavere turtall med større stigning. Da blir propellen for tung og motor belastes for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Sømanden Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 "Har idag en 3 blader radice E13 19x17, 1:10 kon, venstregående." Fått tak i en Radice 4 blader nå, 18x16 B7 LH, stått på en Baltic før. Bare få dykket og byttet propell så skal jeg legge ut om det hjalp på støy, vibrasjoner og fart. Etter en sikkelig skrape og pussejobb under og 4 lag epoksyprimer og nytt bunnstoff gjorde Nordic`n 19-20 knop Sitér dette innlegget Link to post
Ketil Nor Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Hei, har propellspørsmål, om enn kanskje noe diffust: Jeg har en Rana 16 HT med Mercury 45 hk, ca. 1989 mod. En potensiell kjøper av båten sa at jeg har feil propell. Han begrunnet det med at båten går svært sakte på lav motorhastighet, og at motoren ikke protesterer ved brått pådrag, men går rett opp i maks turtall (som jeg forøvrig ikke vet hva er). Har tatt av propellen for å måle den. Vet ikke helt hvordan en måler vridning, men tenkte å måle øverste og nederste punktet når den står på endepartiet, på et slags vis. Så får jeg vel bare spørre en forhandler om hva han anbefaler. Spørsmålet er om noen har noen tips om gode forhandlere. Andre tips mottas også med takk. Ketil Sitér dette innlegget Link to post
bernt tore lille Svart 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2017 ett spørsmål ang ms3c giret.er det lik utveksling begge veier slik ms3 giret?eventuelt hva er utvekslingen på ett ms3b gir? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 29.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 Gammel tråd, men våger et lite spørsmål likevel: Har idag 2 stk 20x23 propeller - 3 blader. Hva vil skje dersom jeg bytter til 21x22 4 blader ? Er en halvplaner - 2 stk TAMD41 - Oppnår 3850omd med dagens propeller, ferielastet båt. Har tidligere blitt fortalt at jeg har for "lette" propeller. Årsak til evt bytte er at den ene propellen har fått en liten skade, og det tar mange uker å evt få ordnet denne nå. Hvordan vil fart/økonomi påvirkes av et evt bytte - noen av guruene her inne som kan svare ??? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.