Teerex Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 Jeg kjøpte denne på Biltema på sluttsalg.. halv pris Tenkte kjekt å ha. Har Bosch dyser fra slutten av 90-tall både i bilen (indirekte) og båten (direkte innsprøytning). Begge har nålesensor i dyse nr. 1, men om det har noen betydning for om man kan kalibrere og evt. bytte dysespiss selv på dem vet jeg ikke? Dysespisser til bilen fant jeg på ebay til litt over hundrelappen pr. stk. Lurer på kvaliteten da... Men om spissene bør byttes vet man jo ikke før testing.. bilen har bare gått 140.000 km. Går litt ujevnt på tomgang, men det kan være egentlig motorfestene som er dårlige. Det står at man helst skal bruke kalibreringsvæske til testeren.. hvor iallverden får man slikt? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars H. Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 (redigert) Jeg hadde dysene (4stk) fra min Yanmar 4JHE ute i 2009 da jeg hadde både røyk, stort forbruk og noe ujevn gange. De ble levert til verksted med godt resultat. Det en i hvert fall kan gjøre er å rengjøre litt selv. Hullene for utsprøytningen var ikke særlig synlig. Her rett fra motoren. En av de "peneste", lite å se til de 4 hullene dieselen skal ut av! Rengjort dyse. Redigert 19.Januar.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mort1 Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 "Det står at man helst skal bruke kalibreringsvæske til testeren.. hvor iallverden får man slikt?" Slik kalibreringsvæske kan du få tak i hos et verksted som reparerer dieselutstyr, vi kalte det prøveolje. Det er ikke nødvendig å bruke prøveolje, men for de som jobber med dette til dagen er prøveoljen mindre helseskadelig enn diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Vi hadde en slik tester en plass jeg arbeidet på 70-tallet. Den ble vel brukt til å sjekke om dysene skulle sendes inn til overhaling eller puttes tilbake i motoren igjen. Apparatet ga etter husken en grei indikasjon på dysenes tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 her er en https://www.darwendiesels.com/85-calibration-fluid Brukte kalibreringsvæske på 70 tallet Har de siste 30 år brukt den dieselen som motoren får bil Bio, båt Marine. En gammel snutt Hold fingrene UNNA dyse trykket blåser diesel langt inn i huden. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ulyden Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Husk at en dyse har flere feil modus enn spredning og åpningstrykk. Det er viktig at utstyret er tett. En komplett ventil kan ha stor indre lekkasje. Det kan være i tetteflate mellom dyse og holder eller stor lekkasje rundt dysenål. Er det mellom dyse og holder må flatene slipes. Det krever ofte spesialutstyr. Ofte kan sete være slitt men fremdeles tett. Da endre sekkevolum i dysespissen og nåleløft øker. Dette kan gi avvik i oppførsel. En god test er å teste en helt ny ventil og kjøre trykket opp til 20 bar under åpningstrykk eller ta tiden på hvor lenge det tar før trykket synker fra 200 til 100 bar. Ver også obs på at montering og rørtilkobling kan være feil på. En gan var jeg borti en motor med problemer der høytrykksrørethøytrykks var så overtrekt at det nesten ikke var åpning. Dessuten er det svært viktig med korrekt tenningstidspunkt. På små motorer med kjede trekk av pumpen må tenning korrigeres med jevne mellomrom. Jeg hadde en motor med sur røyk. Justerte den til maks toleranse høy tenning og røyken forsvant sporløst. Justerte den faktisk to ganger fordi forskjellen var så stor. Mye større enn på de motorene jeg normalt jobber med. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Mort1 skrev for 15 timer siden: "Det står at man helst skal bruke kalibreringsvæske til testeren.. hvor iallverden får man slikt?" Slik kalibreringsvæske kan du få tak i hos et verksted som reparerer dieselutstyr, vi kalte det prøveolje. Det er ikke nødvendig å bruke prøveolje, men for de som jobber med dette til dagen er prøveoljen mindre helseskadelig enn diesel. På større motorer er det ofte diesel som blir brukt, evt. en mix av diesel og smørolje for å få det litt tjukkere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Jeg bruker disse parameter. Fullt åpne ventilen på dysetester, bringe prøvetrykket opp til 150 bar og sjekk tiden trykket faller til 100 bar. Tiden bør være 10 sekunder for ny og 6 sekunder for overhalt injektorer, eller bedre. Tørk dyse-spissen tørr. . Hold trykket litt under åpnings-trykket i 10 sek. .dyse-spissen bør fortsatt være tørr - fuktighet er lovlig, men en dråpe må ikke være synlig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Teerex Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Det anbefales visstnok denne kalibreringsvæsken, eller tisvarende for ISO 4113. Men litt vel stor emballasje da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Toroa Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Lars H. skrev On 6.11.2010 at 19.56: Men er det noen her som har et slikt apparat og har gjort jobben selv, inklusive å pelle dysene fra hverandre? Ja, ja, og ja. :) Okay da, så har jeg hatt det som yrke, så da teller jeg kanskje ikke. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Teerex Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 (redigert) Toroa skrev for 7 timer siden: Ja, ja, og ja. :) Okay da, så har jeg hatt det som yrke, så da teller jeg kanskje ikke. Jo da teller du litt iallefall Hvor får man tak i shims til å kalibrere dysene tro? Mercedessource i USA har mye lærerik info og videoer og pdf-dokumenter, både på youtube og for nedlasting/kjøp på hjemmesiden. Han er sannelig underholdende å følge, selv om han for det meste holder på med mercedes dieselmotorer og bensin innsprøytningsmotorer. Han selger også dysetestere osv. samt shimskit, iallefall til de Bosch-dysene som Mercedes brukte tidligere. Tror de er 10,5 eller 11,5 mm i diameter, det er kanskje en bransjestandard? Redigert 4.November.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.