Jump to content

Dysetester fra BT, kan denne brukes til å justere dysene selv?


Polarn

Recommended Posts

Det kommer an på kompetansen.

Dysetesteren er for å kontrollere åpningstrykk og spredning/forstøvning.

(dette kan du gjøre selv, hvis du vet åpningstrykket. Så sender du inn de med feil på)

 

Er det feil, må dysen deles,rengjøres skiftes evt. dysespiss, shimses eller justeres til rett åpningstrykk. For å nevne noe. Her må du vite hva du holder på med, og være nøye med smuss.

 

Den kan ikke brukes til elektroniske/elektrisk styrte dyser, som til common rail og pumpedyser.

 

Rett meg gjerne noen, ikke mitt spesialfelt.

Link to post

Men er det noen her som har et slikt apparat og har gjort jobben selv, inklusive å pelle dysene fra hverandre?

 

Jeg har! Jeg lånte en tilsvarende tester fra en som hadde laget den selv, og testet og justerte inn dysene mine. Det var overraskende enkelt, absolutt ikke noe jeg vil være redd for å gjøre flere ganger! Så om behovet skulle melde seg igjen så blir det heller en tur på Biltema ennå levere dem inn. Gjør man det selv, så vet man i det minste at det er skikkelig gjort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Greit med dysetester, men....

Du får bare vite om dysene må overhales, justeres.

 

Som andre har nevnt, du må i tillegg ha et sett shims, som er bare dekker noen få forskjellige dyser.

Har både tysetester og div. shims-set på jobben. Det er ikke så vanskelig, men krever ekstrem renslighet.

Alle mine elever, (VG 2 kjøretøy og arbeidsmaskin) skal kunne dette.

Et sett med shims, koster fort et par tusen:-(

HMS, dieseltåken som oppstår ved testing er veldig farlig å puste inn.(kjemisk lungebetendelse)

Link to post

Men er det noen her som har et slikt apparat og har gjort jobben selv, inklusive å pelle dysene fra hverandre?

 

Lars H.

 

Har ikke gjort selve shimse-jobben selv, men har plukket dysene på en Ford 2728T i biter.

 

dyse6.jpg

Her kommer dieselrøret inn på siden av motoren, gjennomføringen på toppen og inn på holderen til dysen som er skrudd fast med 2 bolter ned i toppen

 

dyse5.jpg

Her er hele holderen tatt ut av toppen. Det som er viktig er at dimensjonen på dieseltilførselen passer med dim/gjengetype på testeren du kjøpe.

Retur som sees helt øverst på holderen må blokkeres med en skrue som passer i gjengene der. Den som sittet der i utgangspunktet for å holde returrøret på plass kan ikke benyttes da den selvfølgelig er hul med to hull i.

 

dysedeler.jpg

Her er selve dysen med nål og mellomstykke. i senter av mellomstykket legges shims av ulik tykkelse.

 

mellomstykkeogdysespiss.jpg

Her sees det største problemet jeg hadde. til høyre er dysen som nålen skal nedi. Til venstre sees mellomstykket. På mellomstykket

er det to knekte styrepinner som skulle vært nedi hullene på dysen. Hullet helt til venstre på mellomstykket skal føre diesel videre gjennom hullet helt til høyre på dysen.

Når styrepinnene var brukket "snurret" mellomstykket ut av stilling og det kom ikke diesel.

 

dyse4.jpg

Her, oppi topplokket ser man også røret for retur av diesel. Dette er montert i bakkant av alle dyseholderene og overskudddiesel føres tilbake via dette røret.

Dette røret fører utrolig mange liter diesel i timen. En slik motor får ofte tilført 3-4 ganger så mye som den forbruker. Derav kan man også merke at dieseltankene blir varme etter mange timers gange. En av grunnene til at dieselfiltre MÅ gjøre jobben og ikke være tette.

 

 

Vel Lars, dette var slik det så ut hos meg, når det kommer til trykktesting er ikke det vanskelig å utføre selv, men det krever selvsagt at man har utstyret.

Ved trykktesting bør man vite hvordan et "sprede-bilde" skal se ut. Det benyttes ofte et papir under dysen for å se "sprede-bildet". Vet man ikke hvordan det skal se ut så har man heller ikke sjans til å vite om dysen er moden for utskifting. Drypping kan man jo lett avsløre, da dysen vil dryppe før den åpner helt og "dusjen" kommer.

Proff-testerne kjører med pulserende utstyr som kan kjøres over lengre tid i teste-kammer så der kan man lettere se hvordan sprede-bildet er uten å behøve noe papir under. Mine dyser ble kjørt med ca. 3 åpninger i sekundet i 10-15 sekunder hver for å sjekke sprede-bildet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg var så heldig at jeg hadde et ekstra sett med dyser, kjøpt her på baatplassen forøvrig. Og mine dyser var av typen som kan justeres uten shims. Så da var det ganske enkelt å juster samtlig eopp til korrekt åpningstrykk og deretter observere dem for drypp og dårlig forstøving. To av dem dryppet lenge før ønsket åpningstrykk, to hadde litt tvilsom forstøving (brukte et A4 ark å spraye på for å se) og de fire siste var bra. Så da var det bare å montere de fire gode og starte opp. Unnagjort på en time eller to, og gav en god følelse etterpå. Desverre løste det ikek alle problemer, da det viste seg at hovedårsaken til mine motorproblemer var at stempelringene hadde kokset seg. Men det var verdt et forsøk, og vel verdt å prøve. Dessuten lærte jeg noe nytt, og det er jo heller ikke dumt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dyseholdere som reguleres med skrue/kontramutter er det helt greit å justere selv, kan bli noe mer prøving med shims. Ingen heksekunst å skrue dem fra hverandre heller, men greit å ha en skrustikke.

 

Pump trykket forsiktig opp for å avlese åpningstrykket, sjekk samtidig at alle dysehull er åpne, samt etterpå gi et litt kvikkere slag på hendelen for å sjekke forstøvingen.

De skal ikke dryppe, verken før eller etter, samt knuse dieselen til en ”tåke”, i alle hull.

 

Enkelte testere kan stenge av trykket, 5-10 bar under åpningstrykk, for å ”ta tiden på” tilbakelekkasjen, trykket skal synke sakte. Merk den ofte omtalte returdieselen – som er "bortimot fraværende", hadde mengder lekket forbi nålen ville ikke dysen virket.

 

Helt nye dyser avgir ved forstøvningstesten en hylende, grylende lyd. Etter hvert som de blir slitt forsvinner lyden – men de vil ennå en tid være akseptable (owner’s option).

Ikke sikkert en får helt nøyaktig samme resultat om en prøver flere ganger, men et avvik på et par % gjør ingen stor forskjell.

 

Nye dyser vaskes i diesel, ikke ta på de polerte delene etter vaskingen. Husk eventuelle løse styrepinner i dyseholderen.

 

Og som vanlig i kongeriket – finner en dem på nettet er de billigere utaskjærs.

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Hvis det drypper før åpning så er spissen slitt. Det er ikke mulig å justere sprøyte bildet. Forstøver den ikke så er den slitt og må byttes. Kan selvfølgelig vare fastbrente partikler som må renses bort. Det er ingen justering av sprøytebildet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er ganske enkle greier dette ja. Mindre forurensinger som f.eks. kokspartikler kan fjernes med en trebit, f.eks en fyrstikk . Men utover dette kan du ikke gjøre annet enn å justere åpningstrykket, og skifte dysespisser som drypper/forstøver dårlig.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg har også demontert dyser og renset og justert de da jeg jobbet på marina for snart 30 år siden. En del dyser kunne ikke reddes, men måtte skiftes. Noen måtte skimses opp og andre var det juteringsskrue på. En enkel jobb så lenge en vet åpningstrykk og hvordan en dyse skal oppføre seg når den er i orden. Vurdere selv å kjøpe meg denne testeren, for å slippe sende det vekk for testing. På jobben har vi ikke dysetester lenger, for alle motorene har stort sett injektorer nå om dagen. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Ja, det ser jo ganske simpelt ut dette her. Sånne dysespisser ser jo også ut til å være no rustfritt stål stenger. Men disse koster vel skjorta hos VP? Disse shimsene, hvordan ser de ut og hvor plasseres de?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Dysespisser koster vel fra et par hundre til et par tusen, alt ettersom. Trenger ikke nødvendigvis kjøpes originalt, VP lager uansett ikke disse selv. Shimsene plasseres mellom fjær og dysenål, for å øke fjærtrykket. Jo tykkere/flere shims, desto større åpningstrykk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Så man plasserer shimsene enten over eller under fjæra da for å trykke sammen fjæra som igjen selvsagt øker trykket? Disse shimsene er vel bare oringer vil jeg tro da, men av hvilket metall? Returdieselen vil vel da ha den funkjsonen at den smører hele dysa vil jeg tro da?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Shimsene er rett og slett tynne stålskiver ja. Returdieselen er for å håndtere den diselen som dysa ikke rekker å sprute inn, normalt en minimal mengde. Sabb oppgir f.eks returdieselmengden til ca en teskje i uken ved flittig bruk, så det er en knapt målbar mengde pr innsprøytning. Men noen produsenter velger å bruke returdieselen til å kjøle dyse og høytrykkspumpe, og da er det lagt opp til betydelig høyere gjennomstrømming på returen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er ganske enkle greier dette ja. Mindre forurensinger som f.eks. kokspartikler kan fjernes med en trebit, f.eks en fyrstikk . Men utover dette kan du ikke gjøre annet enn å justere åpningstrykket, og skifte dysespisser som drypper/forstøver dårlig.

 

Min far som har mange år som Skipsinspektør og maskinist, viste meg hvordan man rengjorde dysene. Dysene ble demontert og vasket i diesel. Beveget ikke dysespissen seg lett, så benyttet han veldig fin slipepasta, ( Fås på apoteket, benyttes for å polere tennene)

Link to post

Greit med dysetester, men....

Du får bare vite om dysene må overhales, justeres.

HMS, dieseltåken som oppstår ved testing er veldig farlig å puste inn.(kjemisk lungebetendelse)

 

Litt mer HMS OBS. HOLD HANDA LANGT VEKK FRA DYSESPISSEN HVIS IKKE DU IKKE VIL HA BLÅST HULL I DEN.

 

Beveget ikke dysespissen seg lett, så benyttet han veldig fin slipepasta, ( Fås på apoteket, benyttes for å polere tennene)

 

Til den operasjonen og til den siste finnpussen brukte vi "BLUE STAR" messing puss.

Men vi snakker vel her om grovere dyser.

 

Men tilbake til de dysene i båtene våre så kan en forlenge livet til noen dyser med å "slipe/polere" de som ikke er helt på tryne.

De som ikke er ok etter max to "slipe/polere" forsøk er det bare og bytte ut, dette var forsket fram for 30 år siden.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...