Jump to content

Lage badeplattform til snekke, erfaringer?


Bjørn-V

Recommended Posts

Hei.

 

Nå som båten er rigget for vinteren her hjemme i gården begynner jo det selvsagt å klø litt etter å finne på nye ting til båten før sommeren. Har tittet på ferdige badeplattformer til snekke på forskjellige nettsider, men prisen på noe sånt nytt derfra er jo mye høyere enn hva man ofte har råd til når man eier en eldre snekke. Båten jeg har er en Sollux 24 AC.

Det er badestige på båten, men hadde vært greit med en plattform på hver sin side av den stigen, en til å ha kassa med dreggen i , og en til å bade fra.

 

badeplattform.jpg

 

Har sett på nettsida til Norsk Stål, og de selger jo syrefaste rør og all slags rør som man kan lage seg en egen badeplattform. Teakstaver får man jo kjøpt på biltema som er like i nærheten. Tenker sånn at det er jo litt morro å lage noe selv også, blir jo inspirert av hva alle her inne får til med sine egne båter og prosjekter! :)

 

Så, har noen her inne erfaringer med å lage seg egen badeplattform? Vil helst ha plattformen laget av rør, og teakstaver da jeg synes det er penest. Nå er ikke jeg noen sveiser så kommer nok heller ikke til å begi meg utpå å sveise det selv tipper jeg. Får holde meg til å sveise eksosen på bilen de få gangene det trengs..

 

Kom gjerne med tips, triks , anbefalinger etc på hva som er lettest, finest og best angående det å lage egen badeplattform! Har søkt nettet flere ganger, men finner lite saker om dette egentlig.

 

Ingen svar er dumme. Alt hjelper, kan til og med hjelpe andre som kanskje vurderer det samme som meg =D Fyr løs med deres erfaringer =D

Link to post
Share on other sites

Det er flere her inne som har laget badeplattform selv. Vi laget ny til båten vår i våres. Før jeg begynyte søkte jeg her inne og fikk noen tips, men jeg hadde vel egentlig en plan i bakhodet hvordan jeg ville ha den. Hovedpoenget mitt med å lage plattformen selv var at de man får kjøpt for ettermontering ikke var helt det jeg var ute etter. Dessuten syns jeg en plattform til båten vår fra Båtsystem var i dyreste laget i forhold til hva man fikk.

 

Link til vårt prosjekt her:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/page__p__919419__fromsearch__1#entry919419

 

Hvis du søker på badeplattform i søkefeltet nederst får du mange treff :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt laget jeg dette selv. Tok utgangspunkt i målskissene i brosjyre fra leverandør og tilpasset disse til min båt. Brukte syrefaste rør og fikk hjelp til å sveise. Viktig å være nøyaktig slik at platformen blir lik på begge sider. Monterte deretter teakstaver med gjennomgående skruer. Resultatet ble riktig så bra.

Jeg brukte støtter mot skriget som du kan se på bildene. Støttene ble boltet fast over vannlonjen for å unngå potensielle lekkasjepunkter.

Legger ved noen bilder av min platform på en Sandvik 26

Lykke til !!

 

05072008260.jpg

18042009600.jpg

25042008163.jpg

21042008153.jpg

Link to post
Share on other sites

Det der så veldig bra ut, og ganske likt slik jeg kunne tenkt meg selv :) Det eneste jeg lurte på var at de støttene skal gå oppover, ikke under plattformen slik du har. Da får jeg evt plattformen så nærme vannet som mulig, men bør jo ikke bli for lav heller pga dreggen skal ligge i en kasse der.

 

Kan jeg spørre om hva det ca kom på i pris dette med sveise jobb etc?

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde sist vinter det du planlegger nå. Jeg hadde stige, og monterte plattform, på min Tromøy 23 som i skrog vel har omtrent samme bærekraft som din Sollux. Problemet som badeplattformen skaper er at snekkeskroget drar seg godt ned akter når du gir gass. Hvor mye det drar ned, får du illustrert veldig tydelig med badeplattform. Jeg diskuterte med erfarne folk, og kom frem til en plassering som jeg synes så latterlig høy ut når båten sto på land: 30 cam over vannlinja og pekende oppover. Likevel er det slik at jeg ikke kan gå mer enn oppunder 6 knop før plattformen dras under vann. Å harve vann er en lite givende syssel....

Den positive sida er at ja, det er kjekt for unger å sitte på og hopppe fra, til og med kona og jeg satt der og dingla en gang i sommer.

Så jeg tenker rett og slett på å pelle plattformen av. Men jeg prøver vel et år til først ....

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg lurte på var at de støttene skal gå oppover, ikke under plattformen slik du har.

Har sett det før, ser veldig hjemmelaget ut i mine øyne...

Ikke noe problem å ha støttene under vann, sørg bare for å bolte godt, med store brikker på baksiden.

 

Bruk godt med Sika eller lignende når du monterer, og avfett før montering, så blir det ikke lekkasje der...

Link to post
Share on other sites

Ja helt enig det du sier, og kan se problematikken når hastigheten på snekka øker. Har ikke sett etter hvor dypt baugen stikker når jeg kjører, men bør nok montere den plattformen ca 30 cm over vannlinja ja. Båten halvplaner jo nesten ved fullt pådrag selv om jeg så og si aldri kjører slik da. Putrer som regel i ca 5 knop utover =D

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte min ca 15cm over vannlinjen, og det ble litt vel lavt. Med full opppakning for tur synker båten lett ned 10cm bak, og når den i tillegg setter seg litt under gange ligger den under. Så om jeg skulle montert nå ville jeg nok gått for 20-25cm. 30 cm blir alt for høyt etter mitt syn, det ser bare rart ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som du ser var min badeplatform montert et stykke over vannlinja, Likevel subbet den i vannet ved marsjfart noe som var en av grunnene til at jeg året etterpå monterte trimflaps (som du også ser på bildene). Etter dette ble allt meget bedre.

Prisen er jeg usikker på, men jeg var heldig og fikk sveisehjelp av en kollega så jeg betalte kun for materialene (rustfritt og teak).

Laget meg ordentlige tegninger og maler før jeg startet slik at jeg slapp å gjøre jobben flere ganger.

 

Badeplatformen var en suksess og ble mye brukt. En gang vi var på tur kom faktisk en kar i en nyere 55 fot flybridgebåt bort og spurte om han og dattera kunne få bli med å bade fra båten vår fordi det så ut som vi hadde det så gøy. Selvsagt fikk de lov til det og vi koste oss alle mann.. Det viser at det er ikke i alle tilfeller det er størrelsen det kommer an på, selv om hele snekka mi kunne få plass på badeplatformen på hans båt. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...