andersb Startet 7.November.2010 Link til dette innlegget Startet 7.November.2010 Hei, båt med landstrøm er nytt for meg, har før pleid å ta ut batteriene, og lagret disse på verkstedet under lading, men nye båten er det skikkelig landstrømsystem med lader for batteriene. Er det da greit å ha dette koblet på mens båten ligger opplag i vinter? er praktisk, for da kan jeg få opp motorlokket mye lettere, samt 220V uttaket til 135W rørvarmer forran kan gå på innebygde kontakten i lugaren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Bare pass på at landstrømmen din ikke kutter jordingsforbindelsen til landjord. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 hva tenker du på da? at den tilkobles jordet uttak? Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Har selv på landstrøm, har koblet fra polene på bateriene. Motor-romsluka og lys i båten fungerer fint fort det. Bruker stikkontakten til varmtvansberederen til et varmerør i motor-rommet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Søk på 'landstrøm' her på forumet, der er det masse (og tildels forvirrende) informasjon. Hvis man kutter landjord, så vil en eventuell strømfeil kunne gå gjennom en person som tar på et ledende objekt. Hulda har skilletrafo med 'klipt' landjord. Det betyr at båten kan bli elektrisk ledende når den er på land. Derfor må denne klipte landjorden kobles tilbake når båten står på land. Og der er den en ukes tid hvert annet år. Sitér dette innlegget Link to post
sealinef33 Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 Hei !Min båt ligger ute i boblehavn med strøm på hele året. Har en Sealine F33 som har innebygd skillediode i laderen. Men har de siste 2 årene måttet skifte 4 propeller pga. tæring. Har målt spenneng mellom strøm og motorblokk, og den viser 160 volt. Har nå fjernet jordledningen fra landstrøm inn til båten, men det er fremdeles 160 volt på motorblokk ? Noen som har noe tips ? Muligens så kan skilledionen i laderen være gåen, og ser vel for meg at jeg må investere i en skilletrafo som eneste utvei på problemet ? Uansett så er det jo skummelt å bare ta bort landstrømsjord. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 hva tenker du på da? at den tilkobles jordet uttak? Hvis du har lokal jord (jordplate under båten), er trolig jordforbindelsen fra land koblet fra. Det resulterer i at når du setter båten på land, har du ikke jordforbindelse til stikkontaktene. Det kan være farlig. Sjekk derfor at jordleder i kabel fra land er tilkoblet båtens jordsystem når båten står på land. Er du usikker, få en elektriker til å sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 Hei Når eg har båten i vinteropplag, på sjøen, så har koplar eg ikkje til landstraumsanlegget i båten, men har ein skjøyteledning direkte til eit par omnar i båten. Då eliminerar ein tæring pga. dårleg landstraumsanlegg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 man får vel ikke tæring om båten ligger på land?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 Jeg tror du bør lese deg gjennom noe av det som er skrevet om landstrøm her på BP. Det kan oppfattes som en prøvelse, særlig om man har andre mål her i livet enn å utdanne seg innen elektro med påbygging. Men hvis du kan måle 160 volt, så må du jo måle denne spenningen mellom motorblokken og hva da? Jeg regner med at laderen er dobbeltisolert og at den ikke lader motorblokken, men batteriene. Er det like- eller vekselstrøm du måler? Dessuten at hovedbryteren(e) er avslått. En skilletrafo vil naturligvis gjøre det elektriske systemet sikkert når det gjelder lekkasje via jordingsforbindelser. En slik installasjon skal godkjennes- eventuelt foretas av godkjent installatør. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 16.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 Digitale multimetere bør brukes med en smule "skepsis" hva angår spenningsmåling. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.