Jump to content

landstrøm i båt på land, over vintern


andersb

Recommended Posts

Hei, båt med landstrøm er nytt for meg, har før pleid å ta ut batteriene, og lagret disse på verkstedet under lading, men nye båten er det skikkelig landstrømsystem med lader for batteriene.

 

Er det da greit å ha dette koblet på mens båten ligger opplag i vinter? er praktisk, for da kan jeg få opp motorlokket mye lettere, samt 220V uttaket til 135W rørvarmer forran kan gå på innebygde kontakten i lugaren.

Link to post

Søk på 'landstrøm' her på forumet, der er det masse (og tildels forvirrende) informasjon. Hvis man kutter landjord, så vil en eventuell strømfeil kunne gå gjennom en person som tar på et ledende objekt.

 

Hulda har skilletrafo med 'klipt' landjord. Det betyr at båten kan bli elektrisk ledende når den er på land. Derfor må denne klipte landjorden kobles tilbake når båten står på land. Og der er den en ukes tid hvert annet år.

Link to post
  • 1 år senere...

Hei !Min båt ligger ute i boblehavn med strøm på hele året. Har en Sealine F33 som har innebygd skillediode i laderen. Men har de

siste 2 årene måttet skifte 4 propeller pga. tæring. Har målt spenneng mellom strøm og motorblokk, og den viser 160 volt.

Har nå fjernet jordledningen fra landstrøm inn til båten, men det er fremdeles 160 volt på motorblokk ? Noen som har noe tips ?

Muligens så kan skilledionen i laderen være gåen, og ser vel for meg at jeg må investere i en skilletrafo som eneste utvei på problemet ? Uansett så er det jo skummelt å bare ta bort landstrømsjord.

Link to post

hva tenker du på da? at den tilkobles jordet uttak?

Hvis du har lokal jord (jordplate under båten), er trolig jordforbindelsen fra land koblet fra. Det resulterer i at når du setter båten på land, har du ikke jordforbindelse til stikkontaktene. Det kan være farlig. Sjekk derfor at jordleder i kabel fra land er tilkoblet båtens jordsystem når båten står på land. Er du usikker, få en elektriker til å sjekke dette.

Link to post

Jeg tror du bør lese deg gjennom noe av det som er skrevet om landstrøm her på BP. Det kan oppfattes som en prøvelse, særlig om man har andre mål her i livet enn å utdanne seg innen elektro med påbygging. Men hvis du kan måle 160 volt, så må du jo måle denne spenningen mellom motorblokken og hva da? Jeg regner med at laderen er dobbeltisolert og at den ikke lader motorblokken, men batteriene. Er det like- eller vekselstrøm du måler? Dessuten at hovedbryteren(e) er avslått.

 

En skilletrafo vil naturligvis gjøre det elektriske systemet sikkert når det gjelder lekkasje via jordingsforbindelser. En slik installasjon skal godkjennes- eventuelt foretas av godkjent installatør.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...